محتوای خبری معاونت بین الملل

با تقدیر از برگزیدگان علمی و پژوهشی سال تحصیلی 97-96

جشن روپوش سفید دانشجویان ایرانی و بین‌الملل پردیس بین‌الملل دانشگاه برگزار شد

جشن روپوش سفید دانشجویان ایرانی و بین‌الملل پردیس بین‌الملل دانشگاه و آیین تقدیر از برگزیدگان علمی و پژوهشی سال تحصیلی 97-96 برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در مراسم روز یکشنبه 2 دی 97  در سالن آمفی‌تئاتر ستاد مرکزی، دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مدیران معاونت بین‌الملل، معاونان پردیس بین‌الملل دانشگاه، روسا و معاونان دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پردیس بین‌الملل دانشگاه، دانشجویان ایرانی و بین‌الملل و جمعی از خانواده‌های آن‌ها حضور داشتند.
معاون بین‌الملل دانشگاه به عنوان نخستین سخنران ضمن تبریک به دانشجویانی که دوره علوم پایه را با موفقیت پشت سر گذاشته و وارد عرصه بالینی شده‌اند، گفت: به خانواده‌های دانشجویان که امروز شاهد به ثمرنشستن بخشی از زحمات خود هستند و اساتید دانشگاه که زمان زیادی را صرف آموزش و تربیت این دانشجویان کرده‌اند، تبریک می‌گویم. 
وی در کسوت یکی از معلمان و اساتید دانشگاه توجه دانشجویان را به عنوان پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان آینده کشور در گام نخست به جایگاه و اهمیت روپوش سفید جلب کرد و بیان داشت: ورود به دوره بالینی با پوشیدن این لباس همراه است که تعهد و مسئولیت بالاتری را از دانشجویان علوم پزشکی که با سلامت جسمی، روحی و روانی بیماران سرو کار دارند، طلب می‌کند.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه پوشیدن روپوش سفید اعتماد بیماران را جلب و سبب آرامش آن‌ها می‌شود به دانشجویان توصیه کرد در کنار این پوشش، اخلاق پزشکی و حرفه‌ای را رعایت کنند چرا که کوچک‌ترین خطا ممکن است آثار طولانی ‌مدتی بر روی بیماران داشته باشد. 
دکتر کردی در ادامه مقطع بالینی را دوره‌ای سهل و ممتنع و نیازمند تلاش بیشتر از سوی دانشجویان دانست و گفت: در این مقطع فرصت بیشتری نسبت به دوره علوم پایه در اختیار دانشجویان است به همین دلیل انتظار می‌رود زمان خود را بیش از قبل صرف فعالیت‌های علمی کنند که مکمل تحصیل آن‌ها خواهد بود.
وی با بیان اینکه پزشک خوب فردی است که در کنار درمان، ورزش را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهد، تصریح کرد: اگر فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی جدی گرفته نشود سختی‌های تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی و در ادامه اشتغال در این حرفه‌ها مشکلات بسیاری را پدید می‌آورد.
معاون بین‌الملل دانشگاه بر اهمیت افزایش مهارت دانشجویان در حوزه‌هایی چون فناوری اطلاعات، کار گروهی، مدیریت زمان و ارتباطات علمی با اساتید برجسته و دانشمندان برتر علمی جهان تأکید کرد و گفت: در دنیای کنونی برخورداری از این مهارت‌ها لازمه موفقیت و تبدیل شدن به انسان‌هایی بزرگ است و در غیر این صورت پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
دکتر کردی در پایان از دانشجویان خواست که با تعیین اهداف بزرگ در مسیری گام بردارند که برای خانواده‌هایشان و دانشگاه علوم پزشکی تهران افتخارآفرین باشد.
سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز ورود دانشجویان به دوره بالینی را تبریک گفت و بیان داشت: کسانی که با تحقیق، پژوهش و علم سر و کار دارند به خوبی می‌دانند فعالیت در این عرصه‌ها پایان‌ناپذیر است و افراد از مرحله‌ای به مرحله بعد کامل‌تر و پخته‌تر می‌شوند.
وی به طرح این سؤال که چرا حضور در محافل علمی و ارتباط با افراد فرهیخته علمی و آموزشی موجب نشاط می‌شود، پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد دانش و علم به قدری ارزشمند است که به انسان‌ها ارزش و بهای ویژه‌ای می‌بخشد به طوری که ادیان الهی و کتب آسمانی چون قرآن، انجیل، تورات و آیین مقدس زرتشت برای علم، اندیشه و دانش ارزش فوق‌العاده‌ای قائل شده‌اند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده تصریح کرد: در قرآن کریم ضمن توجه ویژه به اندیشه، تفکر و بینش عمیق، جایگاه علما، دانشمندان و اندیشمندان در میان تمام موجودات بسیار برجسته است و همین دلیل برای علاقه‌مندی انسان‌ها و حرکت آن‌ها به این سمت و سو کافی است.
وی همچنین به تشریح سه ویژگی طبیبان و پزشکان از دیدگاه امام علی (ع) پرداخت و بیان داشت: کسانی که وارد عرصه پزشکی می‌شوند در گام نخست باید تقوای الهی پیشه کنند که یکی از مهم‌ترین نشانه های تقوا رعایت اصل امانت‌داری و رازداری است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده با بیان اینکه پزشکان باید خیرخواه مردم و بیماران خود باشند، اضافه کرد: توجه به رفتار و منش بزرگانی چون پروفسور یلدا در این باره و الگو قرار دادن ایشان می‌تواند چراغ راه شما راه‌یافتگان به عرصه پزشکی باشد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سومین ویژگی طبیبان از نگاه امام علی (ع) را تلاش مضاعف علمی عنوان کرد و گفت: یک پزشک باید اهل اجتهاد باشد و تمام تلاش خود را به کار گیرد تا با برنامه‌ریزی به اهداف بزرگ برسد.
وی سخنان خود را با بهره‌مندی از جملات حکمت‌آموز لقمان حکیم پایان داد و افزود: دنیا دریای ژرف و عمیقی است که خلق بسیاری در آن غرق شده‌اند کشتی خود را در این دریا ایمان به خدا، بادبان آن را توکل بر خدا و ذات و توشه‌اش را تقوای الهی قرار دهید.
دکتر دوستی، استاد پیشکسوت و برجسته دانشکده پزشکی نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم از زحمات والدین و اساتید دانشگاه برای رساندن دانشجویان به این مرحله از تحصیل تقدیر کرد و افزود: امروز فرزندان ما و شما با پوشیدن لباس پزشکی در حکم فرشتگان نجاتی هستند که می‌توانند تسکین‌دهنده آلام و دردهای بیماران باشند.
وی رنگ سفید این پوشش را رنگی خدایی توصیف کرد و بیان داشت: تمام زیبایی این لباس به سفیدی آن است و همانقدر که می‌تواند زیبا باشد به شدت آفت‌پذیر است پس مراقب باشید که این سفیدی هیچ‌گاه زیرسوال نرود.
دکتر دوستی خطاب به دانشجویان گفت: روپوش سفید پزشکی مسئولیت‌های بسیاری را بر دوش شما می‌گذارد اما شما را به جایگاهی می‌رساند که فرشتگان آسمان به آن غبطه می‌خورند بنابراین تلاش کنید با رفتار و منش صحیح آرام‌بخش درد و رنج بیماران باشید.
این استاد پیشکسوت دستان پزشکان را یدالله، کلامشان را کلام‌الله، چشمانشان را عین‌الله و وجودشان را روح‌الله دانست و تصریح کرد: از دیدگاه من آسیب‌پذیرترین قشر جامعه پزشکان هستند که جان، مال و ناموس مردم در دست آن‌ها است و مسئولیت این قشر را چندین برابر می‌کند.
وی در ادامه از دانشجویان خواست مطالعات غیر درسی را در ادامه مراحل تحصیلی خود بیشتر مورد توجه قرار دهند و اظهار داشت: آشنایی و مطالعه منابع غیردرسی ذهن شما را جلا می‌دهد و دنیای جدیدی را پیش چشمانتان قرار خواهد داد.
دکتر دوستی همچنین بر ورزش کردن و انجام فعالیت‌های هنری در کنار درس خواندن تأکید کرد و افزود: خلق کردن و بهره‌مندی از خلاقیت به شما نشاط می‌بخشد و توان شما را برای ادامه مسیر سخت تحصیلی مضاعف می‌کند.
استاد پیشکسوت دانشگاه دانشجویان را بر انجام فعالیت‌های انتفاعی و کسب درآمد در دوره تحصیلی تشویق و این رویکرد را زمینه‌ساز آرامش فکری آن‌ها و کاهش فشار مالی بر خانواده‌ها دانست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک کشور ما در آینده تنها به پزشکان خوب نیاز ندارد بلکه نیازمند اندیشمندان، هنرمندان و البته ورزشکاران بزرگ است.
در بخش بعدی این مراسم، از برگزیدگان علمی و پژوهشی سال تحصیلی 97-96 پردیس بین‌الملل دانشگاه با لوح تقدیر و هدایا تقدیر شد و آیین نمادین روپوش سفید با حضور دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر امینیان، دکتر سوداگر و دکتر سادات ابراهیمی روسای دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پردیس بین‌الملل، دکتر متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل و ساسان آرین کیا دانشجوی ایرانی و زید جیلانی دانشجوی بین‌المللی پردیس بین‌الملل برگزار شد.
سپس متن مرام‌نامه توسط نیلوفر نوحی، دانشجوی داروسازی پردیس بین‌الملل قرائت شد و دانشجویان با تکرار آن سوگند یاد کردند که به تعهدات حرفه‌ای خود پایبند بمانند و در راه خدمت به مردم از هیچ کوششی دریغ نکنند.
توضیح اینکه پخش کلیپ‌هایی از دانشکده‌های داروسازی و دندانپزشکی پردیس بین الملل و اجرای سرود توسط گروه سرود برتر دانش آموزان کشور حال و هوای خاصی به این مراسم بخشید.
این مراسم با عکس یادگاری دانشجویان و اساتید از دریچه دوربین عکاسان به کار خود پایان داد.
خبرنگار: مهناز وحیدی
عکاس: جمشید ربیعی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی