محتوای خبری معاونت بین الملل

با اهدای تندیس هزارمین قاصدک به فعالان عرصه جذب دانشجویان بین‌المللی دانشگاه

جشن فصل بین‌الملل؛ گام سوم 1400 برگزار شد

به بهانه بزرگداشت پیشرفت‌های بین‌المللی دانشگاه، جشن فصل بین‌الملل؛ گام سوم 1400 با حضور دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه و در جمع خانواده بزرگ بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، این مراسم دوشنبه 18 اسفند 99، مقارن با جلسه فصلی معاونت بین‌الملل با رویکرد پاسداشت فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه به ویژه جذب بیش از یک هزار دانشجوی بین‌الملل، رشد چشمگیر دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رساندن سهم دانشجویان بین‌الملل به ۱۰ درصد دانشجویان کل دانشگاه، به صورت حضوری و آنلاین در تالار دارالفنون ستاد مرکزی برگزار شد.
نهال رو به رشد پذیرش دانشجویان بین‌المللی دانشگاه نیاز به حمایت و مراقبت دارد
این گردهمایی با نمایش کلیپ کوتاهی از روند افزایش دانشجویان بین‌الملل دانشگاه آغاز شد و سپس دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه گفت: در بحث بین‌المللی سازی دانشگاه و جذب دانشجویان خارجی به جایی رسیده‌ایم که باید به افق آینده یا قدم بعدی (What's next)، بیاندیشیم.
وی با اشاره به تجربه‌های حدود چهار ساله خود به عنوان معاون بین‌الملل دانشگاه، اظهار داشت: این تجارب حاکی است که بسیاری از کشورهای جهان به طور دقیق می‌دانند که از بین‌المللی شدن چه می‌خواهند و به عبارتی چرایی بین‌المللی سازی برای آن‌ها مشخص است.
وی افزود: این در حالی است که در کشور ما کمتر مجموعه‌ای هدف از ورود به حیطه بین‌الملل و بین‌المللی سازی را می‌داند و آشنایی کمی نسبت به مفهوم برد برد در این عرصه وجود دارد.
دکتر کردی با نمایش اینفوگراف بین‌المللی سازی دانشگاه، گفت: یکپارچه‌سازی بعد بین‌الملل در آموزش، پژوهش و خدمات با هدف بهبود و ارتقا آن‌ها، شناسایی فرهنگ ایرانی و اسلامی، تبیین مرجعیت علمی دانشگاه و حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی به عنوان تعریف بین‌المللی سازی، سرلوحه فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سال‌های اخیر قرار گرفته است.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: اگر ما مفهوم بین‌المللی سازی را ارتباطات علمی و آکادمیک ببینیم، هیچ دانشگاهی در دنیا نمی‌تواند رشد و ارتقا پیدا کند مگر این که ارتباطات داشته باشد. به علت محدودیت‌هایی که ما داریم این شکل تعاملات کمرنگ است بنابراین در معاونت بین‌الملل تلاش می کنیم به این جریان کمک کرده چرا که نداشتن ارتباطات، کند شدن رشد دانشگاه را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی و شناسایی فرهنگ ایرانی اسلامی نیز جز اهداف پیش رو قرار دارد، گفت: از آنجا که دانشگاه علوم پزشکی تهران مجموعه‌ای دولتی است بحث‌های اقتصادی کمترین اهمیت را دارد پس در هدف‌گذاری‌ها ارتقاء آموزش، پژوهش و خدمات را در کنار تبیین مرجعیت علمی دانشگاه در منطقه مورد توجه قرار داده‌ایم.
دکتر کردی با بیان اینکه به دنبال تکمیل شبکه بین‌الملل در گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌ها، امروز حدود 240 پست در دانشگاه و یک خانواده بسیار بزرگ در حیطه مدیریت وجود دارد، گفت: به منظور پیشبرد بهتر برنامه‌های بین‌الملل، از تمام فعالان این حوزه می‌خواهیم معاونت بین‌الملل را در گام بعدی بین‌المللی سازی دانشگاه با ارائه دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود یاری کنند.
وی با تأکید بر اینکه جذب دانشجوی بین‌المللی بخشی کوچک از بین‌المللی سازی است، گفت: در بین‌المللی سازی با هدف ارتقاء، جذب دانشجوی بین‌المللی اولویت اول نیست بلکه مباحثی چون مثل شرکت در دوره‌های فرصت مطالعاتی، کنگره‌های بین‌المللی و تبادل اساتید و دانشجویان سود بیشتری برای دانشگاه دارند.
دکتر کردی با اشاره به تجربه موفق دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقوله پذیرش دانشجویان بین‌المللی، تصریح کرد: در کل کشور فقط ما نیستیم که به این عرصه ورود کرده‌ایم پس باید حواسمان باشد این نهال در حال رشد، نیاز به مراقبت و کار شبانه‌روزی دارد و طوری حرکت نکنیم که با مشکل روبرو شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: حدود سه سال پیش دانشگاه 760 دانشجوی خارجی داشت و امروز مفتخریم که با هدف‌گذاری دقیق و تلاش‌های بسیار، تعداد این دانشجویان از مرز یک هزار و 200 نفر گذشته و این یعنی 10 درصد دانشجویان دانشگاه ما بین‌المللی هستند.
وی همچنین با بیان اینکه دانشگاه در جذب دانشجویان بین‌المللی به لحاظ کمی به عدد مورد نظر خود رسیده، خاطرنشان کرد: این در حالی است که باید به سمت اهداف دیگری چون افزایش دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی نسبت به Undergraduate که در ترم جدید نیز محقق شده، کیفی سازی آموزش و بالا بردن سطح کیفی دانشجویان بین‌المللی گام برداریم.
شعار خانواده بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال تحقق است
در ادامه، دکتر محمدحسین پورغریب، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه ضمن تبریک به خانواده بین‌الملل برای دستاوردهای این حوزه طی سال‌های اخیر گفت: از حدود 4 سال پیش به عنوان مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه همکاری با معاونت بین‌الملل را آغاز و از یک سال و نیم پیش به دلیل فعالیت در معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه، همکاری تنگاتنگی را با این مجموعه به ویژه در بحث دانشجویان بین‌المللی تجربه کرده‌ام.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز بین‌الملل در خانواده دانشگاه ادغام شده است، اظهار داشت: این ادغام را امروز به خوبی شاهد هستیم تا جایی که ریاست محترم دانشگاه نیز از افتخارات حوزه بین‌الملل و دانشجویان خارجی در فرصت‌های مختلف یاد می‌کنند و این نشان می‌دهد که بین‌الملل فراتر از یک معاونت عمل کرده که بسیار ارزشمند است.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه یکی از محورهای اصلی حوزه بین‌الملل را بازاریابی و درآمدزایی دانست و گفت: کشورهایی چون استرالیا و کانادا درآمد قابل توجهی از فعالیت‌های علمی بین‌المللی دارند ضمن اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان در کشورهای خود به عنوان نیروی کار جذب می‌شوند.
دکتر پورغریب تصریح کرد: از سوی دیگر تلاش در عرصه بین‌الملل، جایگاه علمی دانشگاه‌ها را به ویژه در سیستم‌های رتبه‌بندی جهانی ارتقاء می‌بخشد.
وی با تأکید بر اینکه در بین‌المللی سازی باید به کیفیت دانشجویان مورد پذیرش در کنار کمیت آن‌ها توجه ویژه داشته باشیم، افزود: با بررسی عملکرد دانشگاه در جذب دانشجویان بین‌المللی به خوبی حرکت به سمت کیفی سازی مشهود است چنانچه دانشجویانی که طی چند سال اخیر جذب شده‌اند، جز نخبگان و برترین‌های کشور خود بوده‌اند و این تحولی بزرگ و نشان‌دهنده نگاه ویژه متقاضیان خارجی به جایگاه علمی دانشگاه است.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه توجه حاضران را به اهمیت مباحث فرهنگی در جذب دانشجویان خارجی جلب کرد و بیان داشت: بدون شک پیشینه ملی، تاریخ، فرهنگ، آثار فرهنگی و تاریخی و نظم و آرامش داخلی کشورها برای دانشجویان بین‌المللی جذابیت دارد بنابراین باید با دقت و توجه بیشتری در این مسیر گام برداریم.
دکتر پورغریب سپس به برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان بین‌الملل کشور و اختصاص بخشی به بین‌الملل در جشنواره ابن‌سینا به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی برای این گروه از دانشجویان طی سال‌های اخیر یاد کرد.
وی اضافه کرد: همچنین با رویکرد تحقق شعار خانواده بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از سال آینده دانشجویان بین‌المللی به جمع دانشجویان ایرانی در خوابگاه کوی دانشگاه می‌پیوندند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه با بیان اینکه در ادامه مسیر بین‌المللی سازی باید ضمن احترام به ادیان و آیین‌های مختلف، در معرفی هر چه بیشتر مباحث ملی، دینی و مذهبی کشورمان تلاش کنیم، گفت: همچنین ضمن ورود قوی‌تر به مقوله تبادل اساتید و دانشجویان، نباید از ایجاد یک نگاه ویژه میان اعضای هیأت‌علمی دانشگاه نسبت به مبحث بین‌المللی سازی غافل شویم.
دکتر پورغریب بر تقویت تفکر بین‌المللی میان دانشجویان ایرانی نیز تأکید کرد و یادآور شد: لازم است که  در کنار عمق‌بخشی به فعالیت‌های بین‌المللی، تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از فرار مغزها و مهاجرت نخبگان  کشور به کار بندیم.
جذب بیش از یک هزار دانشجوی بین‌الملل/ 10 درصد دانشجویان دانشگاه، بین‌المللی هستند
 پس از آن دکتر امیرحسین معماری، مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه نیز با بیان اینکه داستان دانشگاه اصولاً از دانشجو آغاز می‌شود، گفت: برای بین‌المللی شدن اول باید دانشجوی خارجی جذب و وارد خانواده دانشگاه می‌شد، سپس دانشگاه حول آن شکل می‌گرفت و به دنبال آن ارتباطات، تعاملات و توسعه پژوهشی، آموزشی و فرهنگی رخ می‌داد.
وی با بیان اینکه اولین دانشجوی بین‌المللی دانشگاه در سال 1352 جذب شد، اضافه کرد: از آن سال به بعد جذب دانشجویان بین‌المللی ادامه دارد اما طی 10 سال اخیر ما بر جذب حرفه‌ای دانشجویان بین‌المللی و بازار حرفه‌ای بین‌الملل متمرکز شده‌ایم و از آن روز آرزو داشتیم که 10 درصد دانشجویان دانشگاه، بین‌المللی شوند تا بتوانیم نام این مجموعه را در حوزه آموزش و دانشجویی، بین‌المللی کنیم.
دکتر معماری با اشاره به بحران‌هایی چون تحریم‌هایی ظالمانه علیه کشور و شیوع کرونا، ادامه داد: با تمامی این بحران‌ها و برخلاف آنکه تصور می‌شد این هدف دست‌یافتنی نیست، دانشگاه علوم پزشکی تهران مانند همیشه فراتر از محدودیت‌ها و مرزها عمل کرد و به لطف خانواده بزرگ خود که شامل 11 هزار دانشجو، 20 هزار پرسنل و 2 هزار استاد است توانست در  دو سال گذشته رشد چشمگیری به لحاظ تعداد دانشجویان پیدا کند به طوری که در حال حاضر بیش از یک هزار و 100 دانشجوی بین‌المللی از 42 کشور در این مجموعه تحصیل می‌کنند.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه افزود: این در حالی است که در بسیاری از دانشگاه‌های اروپا در آمریکا شاهد ریزش جدی تعداد دانشجویان هستیم اما در علوم پزشکی دانشگاه تهران، نقطه عطفی در فعالیت‌های بین‌المللی در حال رقم خوردن است.
وی با بیان اینکه از همین حالا در اندیشه گام بعدی هستیم، گفت: دانشگاه باید رقیبی جدی برای رقبای سرسخت بین‌المللی و منطقه‌ای باشد و اگر دانشجویان منطقه به ویژه دانشجویان با کیفیت، خواستند دانشگاهی را انتخاب کنند، نگاهشان به علوم پزشکی تهران باشد.
دکتر معماری اضافه کرد: باید به سمتی برویم که حداقل 50 درصد نفرات برتر کنکور کشورهای منطقه اولین آرزویشان تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد و برای رسیدن به این قله‌ها، باید تلاش‌های بسیار، پیگیر و فراگیر داشته باشیم؛ در واقع کل خانواده دوباره باید تلاش کنند تا به قدم بعدی برسیم.
در جریان این برنامه، برترین‌های مسابقه اینترنتی ایده پردازی در پاسخ به سؤال گام‌های بعدی در راستای بین‌المللی سازی شدن دانشگاه، معرفی شدند.
همچنین در همین راستا مسابقه‌ای با شرکت اساتید و دانشجویان حاضر با طرح سؤالاتی در خصوص معیارهای کمی و کیفی برای بین‌المللی شدن دانشگاه، چشم‌انداز آینده بین‌الملل دانشگاه، موفقیت و قله بعدی بین‌المللی سازی و چالش امروز بین‌الملل برگزار و به برترین‌ها جوایزی اهدا شد.
در پایان این مراسم با حضور دکتر کریمی، دکتر کردی و دکتر معماری، تندیس هزارمین قاصدک به عنوان نماد حضور سفرای بین‌المللی (دانشجویان خارجی) در دانشگاه و بازگشت آن‌ها به کشورهایشان، به معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها و جمعی از مدیرانی که بیشترین تلاش را در حوزه جذب دانشجو و توسعه سیستم دانشجویی داشته‌اند، اهدا شد.

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *