محتوای خبری معاونت بین الملل

با حضور رئیس دانشگاه و ارزیابان اسیک

جلسه جمع‌بندی اعتباربخشی مجدد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

جلسه جمع‌بندی اعتباربخشی مجدد دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور رئیس دانشگاه و ارزیابان موسسه بین‌المللی اسیک (ASIC) برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که پنجشنبه 14 اردیبهشت برپا شد، دکتر عرب خردمند معاون بین الملل دانشگاه اظهار داشت: این دومین نشستی است که به منظور اعتباربخشی مجدد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود ضمن اینکه در طی دو روز فرصت ارزیابی مستقیم ارزیابان موسسه اسیک از بخش‌های مختلف دانشگاه به وجود آمد.
در ادامه، پس از ارائه گزارش نمایندگان موسسه اسیک از ارزیابی‌های انجام شده، سوالاتی از سوی آن‌ها مطرح و توسط اعضای حاضر به تناسب حوزه فعالیت پاسخ داده شد.
دکتر لارنس واتسون مسئول گروه ارزیابان اسیک و مشاور اعتباربخشی، ضمن قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور ایجاد شرایط ارزیابی‌ها، حضور در سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی را فرصت مغتنمی برای آشنایی با توانمندی‌های دانشگاه قلمداد کرد.
وی همچنین به بیان پیشنهاداتی با هدف اعتلاء و ارتقاء دانشگاه پرداخت و گفت: با توجه به همکاری این دانشگاه در فرآیند تبادل اساتید و دانشجویان پروژه اراسموس- مرحبا پیشنهاد می شود از این امکان برای تطبیق واحدهای گذرانده شده توسط دانشجویان در دانشگاه‌های مهمان استفاده شود.
مسئول گروه ارزیابان اسیک همچنین بر تقویت زبان انگلیسی و فارسی دانشجویان ایرانی و بین‌المللی تأکید کرد و بیان داشت: این رویکرد تعامل میان این دو گروه را افزایش داده و پیشرفت روزافزون دانشگاه را به ارمغان خواهد آورد.
وی عملیاتی سازی تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارجی را از دیگر موضوعاتی دانست که در شناخته شدن دانشگاه در عرصه بین‌المللی نقش بسزایی دارد و اظهار داشت: در این مقوله لزوم بررسی میزان پیشرفت کار هریک از قراردادهای بین‌المللی احساس می شود.
دکتر واتسون در پایان از برگزاری کنفرانس موسسه بین‌المللی اسیک در اکتبر 2017 با حضور تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارای گواهی اعتباربخشی این موسسه خبر داد و خاطرنشان کرد: حضور دانشگاه علوم پزشکی تهران در این گردهمایی موجب تعامل و همکاری بیشتر با این دانشگاه‌ها خواهد شد.
دکتر جعفریان رئیس دانشگاه نیز ضمن تشکر از مهمانان جهت حضور در دانشگاه و سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی، گفت: با توجه به تجربه و نگاه گسترده‌ای که طی این نشست در راستای پیشرفت هر چه بیشتر دانشگاه مطرح شد به نظر می‌رسد از این دیدگاه ها باید در تدوین برنامه‌های ارتقا بهره ببریم.
دکتر جعفریان پیشنهاد تقویت زبان انگلیسی و فارسی دانشجویان دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مسیر با آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و  افزایش تسلط دانشجویان بین‌الملل و ایرانی گام‌های مثبتی برداشته است.
وی مسائلی چون دریافت ویزا و انعکاس نادرست چهره واقعی ایران در رسانه‌های خارجی را از جمله موانعی دانست که در شناخته شدن دانشگاه‌های ایرانی در عرصه بین‌الملل تأثیرگذار بوده و افزود: با این حال دانشگاه علوم پزشکی تهران تمام توان خود را به کار گرفته است و عضویت در گروه M8 به عنوان اولین و تنها دانشگاه خاورمیانه و آفریقای شمالی از جمله نتایج این تلاش‌ها به شمار می‌آید.
رئیس دانشگاه ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران در اموری چون جذب دانشجویان بین‌الملل، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری، حضور نمایندگانی از دانشگاه در جلسات و گردهمایی‌های بین‌المللی، مشارکت در پروژه‌های بین‌المللی چون اراسموس- مرحبا و جذب اساتید بین‌المللی نیز تاکنون موفق عمل کرده است.
وی همچنین از آمادگی دانشگاه جهت یاری سایر دانشگاه‌های کشور به منظور  ورود به عرصه  اعتباربخشی بین‌المللی خبر داد.
در حاشیه این نشست، دکتر جعفریان به جمع‌بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: بازخوردی که از بازدید ارزیابان اسیک دریافت شد، خوشبختانه مثبت است و به نظر می‌رسد برای تمدید اعتباربخشی بین‌المللی دانشگاه مانعی وجود نداشته باشد.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: آنچه در این میان اهمیت دارد ظرفیت‌ بسیار بالای دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفته ناظران بیرونی چون ارزیابان این موسسه بین‌المللی است.
وی با اشاره به نکات مطرح شده طی این نشست بیان داشت: ارزیابان اسیک متفق‌القول بر نگاه یکسان دانشجویان، کارکنان و اساتید نسبت به مجموعه دانشگاه و هم جهت بودن حرکت آنها تأکید داشتند که این افتخار بزرگی به شمار می آید.
دکتر جعفریان با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی که پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حوزه سیاست خارجی کشور اتفاق افتاده باید تلاش کنیم نقش و جایگاه بین‌المللی دانشگاه را اعتلاء دهیم، افزود: این مقوله تأثیرات مهمی در رتبه دانشگاه به عنوان دانشگاهی که ظرفیت بین‌المللی دارد، خواهد داشت.
رئیس دانشگاه این رویکرد را در سطح ملی نیز ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: حضور مدعوین و مهمانان خارجی و بازدید آن‌ها از امکانات و توانمندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی نگاه بین‌المللی نسبت به کشور را اصلاح خواهد کرد و این موضوعی است که همه باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.
توضیح این که، در این جلسه دکتر عرب خردمند، دکتر جلیلی، دکتر یونسیان و دکتر حلبچی، معاونان بین‌الملل، آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل، لی هموند، مدیرعامل اسیک و ارزیاب، دکتر لارنس واتسون، مسئول گروه ارزیابان اسیک و مشاور اعتباربخشی، دکتر میرزازاده، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه (EDC)، دکتر امانلو، نماینده معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه و تعدادی از کارشناسان معاونت بین‌الملل حضور داشتند.
خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی