محتوای خبری معاونت بین الملل

با رویکرد گسترش همکاری‌های مشترک آموزشی

دبیر دوم سفارت هند در ایران با معاون بین‌الملل دانشگاه دیدار کرد

سانجای راوات، دبیر دوم سفارت هند در ایران (کنسولی و آموزش) با رویکرد گسترش همکاری‌های مشترک آموزشی میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه‌ها و مراکز علمی این کشور با دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه دیدار کرد.

 
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در دیدار یکشنبه 13 بهمن 98، دکتر حسن وطن‌دوست، عضو هیأت‌علمی دانشکده بهداشت و مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هند نیز حضور داشت.
دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه در آغاز به صورت اجمالی دانشگاه علوم پزشکی تهران را معرفی کرد و گفت: این مجموعه با برخورداری از 11 دانشکده، 16 بیمارستان و بیش از یکصد مرکز تحقیقاتی، قدیمی‌ترین و برترین دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
وی همچنین توضیحاتی در خصوص پردیس بین‌الملل دانشگاه و دانشکده‌های زیرمجموعه آن ارائه کرد و بیان داشت: هم‌اکنون 170 دانشجوی پزشکی عمومی در شعبه کیش پردیس بین‌الملل مشغول به تحصیل هستند و دانشگاه از زیرساخت‌ها و امکانات خوبی در این مجموعه برخوردار است.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه سالانه بهترین رتبه‌های کنکور سراسری ایران به علوم پزشکی تهران راه می‌یابند، اضافه کرد: در خصوص پذیرش دانشجویان بین‌المللی نیز معیارهای مختلفی از جمله سطح علمی و مستعد بودن متقاضیان مدنظر قرار می‌گیرد.
وی جایگاه دانشگاه را در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی تشریح کرد و افزود: طبق گزارش نظام رتبه‌بندی موضوعی شانگهای 2019، دانشگاه علوم پزشکی تهران جایگاه نخست حوزه علوم پزشکی را در دو رشته دندانپزشکی و داروسازی میان دانشگاه‌های کشور به خود اختصاص داده است.
دکتر کردی تصریح کرد: همچنین دانشگاه در رنک 500-401 دانشگاه‌های برتر جهان طبق گزارش 2020 این نظام رتبه‌بندی قرار گرفته است.
معاون بین‌الملل دانشگاه سپس به زمینه‌های همکاری مشترک به واسطه ارتباط با سفارت هند در ایران اشاره کرد و بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران آمادگی دارد در اجرای دوره‌های مشترک آموزشی با دانشگاه‌های هند همکاری کند.
وی افزود: امکان پذیرش متقاضیان این کشور در دوره‌های متنوع مقطع PhD و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی رشته‌های مختلف وجود دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه شرایط برای بازدید گروه‌های آکادمیک کشور هند از ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز فراهم است، گفت: همچنین علاقه‌مندیم فرصتی برای دیدار با سفیر هند در ایران ایجاد شود و در صورت لزوم ملاقاتی با دانشجویان هندی مشغول به تحصیل در دانشگاه با حضور وی ترتیب داده شود.
سپس دکتر وطن‌دوست، مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هند نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با برخورداری از 11 دانشکده دارای رشته‌های متنوع پزشکی، دندانپزشکی، بهداشت، داروسازی و طب ایرانی است که امکان تعاملات دو جانبه را ایجاد می کنند.
عضو هیأت‌علمی دانشکده بهداشت با اشاره به رواج بیماری‌های مشترک چون مالاریا و لیشمانیا در دو کشور، بیان داشت: با تکیه بر این وجوه مشترک می‌توان زمینه برگزاری دوره‌های بین‌المللی با شرکت متقاضیانی از دیگر کشورها را ایجاد کرد.
دکتر وطن‌دوست تصریح کرد: همچنین 110 مرکز تحقیقاتی دانشگاه دارای دستاوردهای پژوهشی قابل‌توجهی هستند که بنابر نیاز و تقاضای مراکز علمی کشور هند، فرصت بازدید و اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی با آن‌ها وجود دارد.
مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هند به همکاری دانشگاه با مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های منطقه تجارب موفقی در ارتباط با سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت و فائو در کارنامه خود دارد که نتایج آن بسیار چشمگیر بوده است.
وی نیز از آمادگی دانشگاه برای پذیرش بیش از پیش متقاضیان هندی خبر داد و نسبت به ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی این کشور و در صورت علاقه‌مندی انعقاد تفاهم‌نامه مشترک، ابراز تمایل کرد. 
در ادامه، سانجای راوات، دبیر دوم سفارت هند در ایران ضمن قدردانی از فرصت ایجاد شده، به توانمندی‌های دانشگاه‌های این کشور در حوزه علوم پزشکی اشاره کرد.
 وی بیان داشت: طی سال‌های اخیر دانشجویان هندی با وجودی که می‌توانند راهی کشورهای اروپایی شوند، ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.
دبیر دوم سفارت هند در ایران علت این امر را در وهله اول سطح علمی مناسب دانشگاه‌های ایرانی و امنیت حاکم بر کشور عنوان کرد و تصریح کرد: این در حالی است که هزینه تحصیل در مجموعه‌ای چون علوم پزشکی تهران مناسب و قابل‌قبول است.
وی همچنین سؤالاتی در خصوص نحوه پذیرش دانشجویان بین‌المللی، چگونگی تخصیص بورس تحصیلی، امکانات خوابگاهی و زبان تدریس به دانشجویان خارجی مطرح کرد.
در بخش پایانی، معاون بین‌الملل دانشگاه در توضیح سؤالات مطرح شده، بیان داشت: کمیته جذب دانشجویان خارجی دانشگاه با حضور نمایندگان دانشکده‌ها و با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف از جمله نمرات، سطح زبان انگلیسی و سوابق تحصیلی در خصوص پذیرش و یا عدم پذیرش متقاضیان تصمیم‌گیری می‌کند.
دکتر کردی با اشاره به اینکه تخصیص بورس تحصیلی به دانشجویان نیز به معیارهای مختلفی بستگی دارد، گفت: در صورتی که متقاضیان هندی گروهی ثبت‌نام کنند، شانس اعطای بورس تحصیلی به آن‌ها افزایش می‌یابد.
معاون بین‌الملل دانشگاه زبان تدریس به دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی تهران را انگلیسی اعلام کرد و یادآور شد: البته به دلیل تعامل دانشجویان با بیماران در بالین، برنامه‌ریزی لازم برای آموزش زبان فارسی به آن‌ها نیز انجام شده است.
وی همچنین بخشی از امکانات خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای دانشجویان خارجی را نیز تشریح کرد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی
مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی