محتوای خبری معاونت بین الملل

با تأکید بر اجرای برنامه‌های مشترک آموزشی با مراکز علمی خارج از کشور

دومین جلسه فصلی شورای بین‌الملل دانشگاه در سال 98 برگزار شد

دومین جلسه فصلی شورای بین‌الملل دانشگاه در سال 98 با تأکید بر اهمیت توسعه هر چه بیشتر برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی بین‌المللی برگزار شد.

 
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در آغاز این نشست که یکشنبه 31 شهریور 98 به میزبانی سالن شورای پردیس بین‌الملل دانشگاه و با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه، مدیران حوزه ستادی، معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها و جمعی از مسئولان میزها و اتاق‌های همکاری‌های علمی دانشگاه با کشورهای مختلف برگزار شد، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل، گزارشی در خصوص ارتباطات شکل گرفته با تعدادی از دانشگاه‌های خارجی به منظور انجام برنامه‌های آموزشی مشترک ارائه کرد.
لزوم تعریف برنامه آموزشی مشترک با مراکز علمی بین‌المللی؛ اعلام آمادگی دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا
وی گفت: مطابق با برنامه عملیاتی سال 98 و لزوم تعریف برنامه آموزشی مشترک با مراکز علمی بین‌المللی، مکاتباتی از سوی معاونت بین‌الملل و برخی دانشکده‌های زیرمجموعه با دانشگاه‌هایی که در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی هم‌طراز و  یا بالاتر از دانشگاه بودند، انجام شد.
دکتر نکوفر با اشاره به اینکه نتیجه مذاکرات صورت گرفته، اعلام آمادگی تعدادی از دانشگاه‌ها برای همکاری بود، اظهار داشت: در این میان سانتیاگو د کمپوستلا (USC)، از دانشگاه‌های هم‌طراز با دانشگاه که سابقه همکاری در قالب برنامه اراسموس را در کارنامه خود دارد، علاقه‌مندی خود را برای توسعه ارتباطات اعلام کرد.
مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل توضیحاتی در خصوص سوابق همکاری دو دانشگاه ارائه کرد و افزود: سال 95 به دنبال بازدید هیأت دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا از ظرفیت‌های دانشگاه، نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی تهران متشکل از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها، با سفر به اسپانیا در روز بین‌الملل USC شرکت و با توجه به زمینه فعالیت خود از دانشکده‌ها و مراکز زیرمجموعه آن بازدید کردند.
وی تصریح کرد: با گذشت چند سال از ارتباطات شکل گرفته و تغییر معاونان بین‌الملل دو مجموعه، مکاتبات و مذاکرات اخیر حاکی از تمایل طرفین برای همکاری‌های مشترک علمی و آموزشی است.
دکتر نکوفر با بیان اینکه پاسخ دانشگاه USC به درخواست دانشگاه برای پذیرش مشترک دانشجویان دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک مثبت بوده است، گفت: این در حالی است که دانشگاه مذکور برای راه‌اندازی شعبه‌ای مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایران اعلام آمادگی کرده است.
مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل اضافه کرد: به نظر می‌رسد این سطح از تعاملات می‌تواند موفقیتی بزرگ برای حوزه بین‌الملل دانشگاه را به همراه داشته باشد و در همین راستا ما از تمامی دانشکده‌های حائز ظرفیت می‌خواهیم پیشنهاد‌های خود را با تکیه بر توانمندی‌های موجود اعلام کنند.
وی ادامه داد: تاکنون مذاکرات مربوط به اجرای این برنامه‌های مشترک توسط مسئول میز همکاری‌های علمی ایران و اسپانیا پیش رفته و درصدد تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان دانشکده‌های مختلف هستیم. 
دکتر نکوفر از بررسی پیشنهادات دو دانشگاه خارجی دیگر برای انجام برنامه‌های مشابه خبر داد و بیان داشت: درخواست این مجموعه‌ها به صورت اختصاصی به دانشکده‌هایی که امکان همکاری دارند، اعلام خواهد شد.
مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین بین‌الملل صحبت‌های خود را با بیان نکاتی در زمینه رتبه دانشگاه در آخرین گزارش‌های نظام‌های رتبه‌بندی‌ بین‌المللی و تأکید بر اهمیت تعاملات علمی مشترک با مراکز علمی بین‌المللی و دیده شدن فعالیت‌های تحقیقاتی بین‌المللی اساتید و اعضای هیأت‌علمی در اعتلای این جایگاه پایان داد.
سپس دکتر آرمان زرگران، دکتر خاطره سیلانی، دکتر مریم محمودی، دکتر حمیدرضا ادهمی و دکتر پویان امینی شکیب، معاونان بین‌الملل دانشکده‌های طب ایرانی، پرستاری و مامایی، علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، داروسازی و دندانپزشکی به ترتیب به طرح مباحثی در خصوص وضعیت و راهکارهای دریافت هزینه‌های ارزی برای دوره‌های کوتاه‌مدت، توافقات قبلی با  agent ها در خصوص متقاضیان گروهی و مسائل مربوط به آن، عدم تناسب کمک‌هزینه شرکت در کنگره با هزینه‌ها، دانشجویان دکترای تخصصی و مسائل مربوط به بودجه‌های تحقیقاتی آن‌ها و سفرهای برنامه‌ریزی‌شده اعضای هیأت‌علمی پرداختند.
همچنین معاونان بین‌الملل دانشکده طب ایرانی همایش بین‌المللی تاریخ پزشکی ایران و اسلام را معرفی کرد و معاون بین‌الملل دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی نیز برگزاری جشن یکپارچه دانش‌آموختگان بین‌الملل دانشگاه را پیشنهاد داد.
رشد پژوهش بین‌الملل در دانشگاه؛ ارتقاء انتشارات بین‌المللی دانشگاه به 29 درصد 
در ادامه، دکتر احمد اسماعیل‌زاده، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل با توجه به نکات مطرح شده در مورد جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، گفت: یکی از معیارهایی که در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تأثیر دارد مقوله انتشارات بین‌المللی است و بررسی سامانه‌های علم‌سنجی مختلف حاکی است دانشگاه علوم پزشکی تهران در فاصله سال‌های 2016 تا 2019 روند روبه رشدی را پشت سر گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت دانشگاه در این عرصه نشان از مؤثر بودن فعالیت‌هایی است که برای ارتقاء پژوهش بین‌الملل صورت گرفته، اظهار داشت: در سال 2016 تنها 18 درصد انتشارات دانشگاه بین‌المللی بوده در صورتی که با گذشت تنها  9 ماه از سال 2019 این عدد به 29 درصد رسیده است.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران سالانه 4 هزار و 500 تا 5 هزار مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی منتشر می‌کند که بین یک هزار و 400 تا یک هزار و 600 مقاله آن با همکاری محققان بین‌المللی انجام می‌شود و این رقم در مقایسه با دانشگاه‌هایی که تعداد انتشارات آن‌ها در سال به 500 مقاله نمی‌رسد، قابل توجه است. 
دکتر اسماعیل‌زاده با بیان اینکه بررسی نسبت مقالاتی که براساس همکاری‌ها و مشارکت‌های بین‌المللی تهیه شده به مجموع مقالات منتشر شده شاید درصد بالایی را نشان ندهد، تصریح کرد: بین 5 تا 50 درصد فعالیت‌های اعضای هیأت‌علمی دانشگاه رنگ و بوی بین‌المللی دارد و در مقایسه با دانشگاه‌هایی که تعداد اندکی از پژوهشگرانشان در این عرصه فعالند، پهنه وسیع‌تری از فعالیت‌های بین‌الملل را نشان می‌دهد.
وی همچنین به مقایسه کشورهای همکار با دانشگاه علوم پزشکی تهران در انتشار مقالات نسبت به دیگر دانشگاه‌ها پرداخت و اظهار امیدواری کرد که با ادامه روند رو به رشد در عرصه پژوهش‌های  بین‌الملل در کنار سایر المان‌های بین‌المللی سازی چون اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک با مراکز علمی خارج از کشور و توسعه مقوله پذیرش دانشجویان خارجی در تمامی واحدهای زیرمجموعه، شاهد رشد جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی بیش از گذشته باشیم.
دکتر اسماعیل‌زاده بخش بعدی صحبت‌های خود را به توضیح اقدامات معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل در جهت تسهیل پژوهش‌های بین‌المللی اختصاص داد و گفت: در راستای توانمندسازی اساتید و محققان دانشگاه در مسیر جذب گرنت‌های بین‌المللی، این معاونت تاکنون موفق به برگزاری دو کارگاه گرنت نویسی شده و برای شش ماهه دوم سال جاری نیز کارگاهی دیگر را پیش‌بینی کرده است. 
وی اضافه کرد: این کارگاه‌ها به صورت پویش در حال برگزاری است و پروژه‌های اساتید آموزش‌دیده تا اخذ گرنت بین‌المللی پیگیری می‌شوند.
دکتر اسماعیل‌زاده با تأکید بر اینکه معاونت بین‌الملل دانشگاه با نگاهی مثبت به مقوله پژوهش بین‌الملل در سال‌های اخیر، در تعریف گرنت‌های متعدد نهایت همکاری و مساعدت را داشته است، بیان داشت: تاکنون حدود 15 متقاضی برای اخذ گرنت‌های بین‌المللی درخواست داده‌اند که در حال بررسی آن‌ها هستیم.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل توجه هر چه بیشتر اعضای هیأت‌علمی دانشگاه به جذب دانشجویان خارجی دکترای تخصصی استاد محور را زمینه‌ساز رشد انتشارات بین‌المللی و البته درآمدزایی برای واحدهای زیرمجموعه دانست و گفت: با تکیه بر تعداد دانشجویان بین‌المللی کارشناسی ارشد که هم‌اکنون در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، انتظار می‌رود با همکاری اساتید و دانشکده‌ها، شرایط برای ادامه تحصیل آن‌ها در مقطع دکترای تخصصی استاد محور فراهم شود.
دکتر اسماعیل‌زاده همچنین از آماده‌سازی آیین‌نامه استاد راهنما و مشاور بین‌المللی خبر داد و تصریح کرد: این آیین‌نامه که می‌تواند جهشی در انتشارات بین‌المللی دانشگاه رقم بزند، در شرف تصویب و ابلاغ به واحدهای زیرمجموعه است.
معرفی شیوه‌نامه دوره‌های آموزشی مشترک با مؤسسات بین‌المللی 
دکتر وحید ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل نیز با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های مشترک با مراکز علمی خارج از کشور همواره مورد تأکید معاونت بین‌الملل دانشگاه بوده است، گفت: برهمین اساس شیوه‌نامه دوره‌های آموزشی مشترک با مؤسسات بین‌المللی به تازگی با همکاری مدیریت توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل تدوین شده است. 
وی افزود: دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی در انجام فعالیت‌های خود مستقل هستند و تهیه این شیوه‌نامه به معنای تصمیم‌گیری برای آن‌ها نیست و رعایت نکات آن مسائل مربوط به برگزاری دوره‌ها را کاهش می‌دهد.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل افزود: مطابق با شیوه‌نامه دوره‌های آموزشی مشترک با مؤسسات بین‌المللی، برای اجرای یک برنامه آموزشی باید تدوین برنامه، تصویب رشته، عقد قرارداد با دانشگاه مقابل، تشکیل کمیته اجرایی و در نهایت پایش برنامه مورد توجه قرار گیرد.
دکتر ضیایی با تأکید بر اینکه در مقوله تدوین برنامه تشریح دلایل انتخاب برنامه و دانشگاه همکار، تعیین نوع برنامه و مدرک تحصیلی، معیارهای پذیرش و لحاظ کردن ملزومات زبانی ضروری به نظر می‌رسد، بیان داشت: این در حالی است که برای رشته‌هایی که در دانشگاه موجود است نیاز به صدور مجوز نیست اما چون همکاری با یک دانشگاه خارجی مطرح است، لزوم صدور مصوبات داخلی احساس می‌شود.
وی همچنین بر بحث و تبادل‌نظر پیرامون کمیته اجرایی دوره‌های آموزشی مشترک با مؤسسات بین‌المللی تأکید کرد و اظهار داشت: به طور حتم این کمیته متشکل از نمایندگانی از هر دو دانشگاه خواهد بود و لازم است معاونان بین‌الملل و گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در خصوص اعضای کمیته به معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل اعلام کنند.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل با تشریح وظایف کمیته اجرایی، تصریح کرد: طبق این شیوه‌نامه دوره‌های آموزشی مشترک به سه صورت دوره با مدرک مشترک، دوره با مدرک دوگانه و دوره با یک مدرک با همکاری دانشگاه دیگر تقسیم‌بندی شده است.
دکتر ضیایی ادامه داد: برای هریک از برنامه‌های مشترک باید قراردادی میان دو دانشگاه با لحاظ کردن عنوان و مقطع دوره، مدت اجرا، ضوابط و نحوه پذیرش، پایان‌نامه، سایر محصولات منتج از دوره، شهریه و سهم هر دانشگاه منعقد شود.
وی در ادامه، دوره عالی بین‌المللی سازی آموزش در علوم پزشکی را معرفی کرد و اظهار داشت: این دوره توسط کالج بین‌الملل دانشگاه در بازه زمانی شش ماهه و به میزبانی دانشکده طب ایرانی برگزار خواهد شد.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل گروه هدف نخستین دوره را معاونان، مدیران و رابطان حوزه بین‌الملل اعلام کرد و مباحث این دوره را شامل قوانین و مقررات روابط بین‌الملل، اصول تحقیقاتی و آموزشی بین‌الملل، بازاریابی بین‌المللی، گردشگری سلامت، اصول مذاکره و مکاتبات بین‌المللی و تشریفات کاربردی بین‌المللی دانست.
لزوم توجه دانشگاه به مرجعیت علمی در منطقه در کنار پیشرفت‌های آموزشی و پژوهشی 
پس از بیان نقطه نظرات در مورد هریک از مباحث مطرح شده، دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه ضمن پاسخ به برخی از مسائل، بر اهمیت شرکت معاونان و مدیران بین‌الملل در دوره عالی بین‌المللی سازی آموزش در علوم پزشکی تأکید کرد.
وی اظهار داشت: شبکه بین‌الملل دانشگاه برخلاف شبکه‌های آموزش و پژوهش سابقه چندانی ندارد و جایگاه افراد و مأموریت‌های پیشرو به طور کامل شناخته شده نیست، بنابراین حضور در این دوره می‌تواند به افزایش دانش و مهارت‌های افراد کمک و دریچه‌های جدیدی را به رویشان بگشاید.
دکتر کردی با اشاره به نکات بیان شده در خصوص اهمیت پژوهش بین‌الملل در جایگاه دانشگاه، گفت: در این مقوله همکاری با دانشگاه‌های پایین‌تر و مراکز علمی بالاتر از دانشگاه مطرح است که هر دوی آن‌ها برای مجموعه‌ای چون علوم پزشکی تهران دستاوردهایی به همراه خواهد داشت.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: همکاری با دانشگاه‌هایی که از سطح پایین‌تری برخوردارند به ویژه از کشورهای منطقه در تبیین مرجعیت علمی دانشگاه نقش مؤثری ایفا می‌کند ضمن اینکه مراکز علمی رده بالاتر نیز به پیشرفت در عرصه‌های مختلف به ویژه آموزش و پژوهش کمک قابل‌توجهی خواهند کرد.
وی همچنین از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها خواست به منظر پیشبرد بهتر برنامه‌های این حوزه و تبادل اندیشه و دیدگاه‌ها در راستای اهداف بین‌المللی سازی، ارتباط خود را با معاونت بین‌الملل دانشگاه افزایش دهند.
خبر و عکس: مهناز وحیدی

 

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی