محتوای خبری معاونت بین الملل

دیدار مدیران حوزه بین‌الملل دانشگاه با مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت

دکتر اسدی لاری همکاری‌های علمی بین‌المللی را سرمایه‌گذاری بلندمدت دانست

با ارائه گزارش فعالیت‌های مختلف حوزه بین‌الملل دانشگاه و طرح مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌ها، مديران معاونت بین‌الملل و اعضای هیأت‌رئیسه پردیس بین‌الملل با دکتر محسن اسدی لاری، مديركل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت دیدار کردند.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل در جریان این دیدار که یکشنبه 26 آبان 98 در سالن شورای معاونت بین‌الملل برپا شد، دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه ایجاد ارتباط هر چه بیشتر میان مدیران حوزه بین‌الملل با اداره کل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت و تشریح بخشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای بین‌المللی دانشگاه را هدف اصلی این گردهمایی عنوان کرد.
گسترش شبکه بین‌الملل دانشگاه؛ از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها تا مسئولان میزها و اتاق‌های همکاری
وی حوزه بین‌الملل دانشگاه را به دو حیطه معاونت بین‌الملل و پردیس بین‌الملل تقسیم و سپس مدیریت‌های زیرمجموعه معاونت بین‌الملل متشکل از توسعه امور بین‌الملل، روابط بین‌الملل، توسعه منابع و پشتیبانی، بین‌المللی سازی الکترونیک و توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی و فعالیت‌های تحت پوشش آن‌ها را معرفی کرد.
دکتر کردی افزود: پردیس بین‌الملل دانشگاه نیز شامل سه معاونت آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی و دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و شعبه کیش است.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین توضیحاتی در خصوص کالج بین‌الملل و مأموریت‌های پیش روی آن ارائه کرد و اظهار داشت: به منظور تکمیل شبکه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از تعیین معاونان بین‌الملل در 11 دانشکده زیرمجموعه، طی دو سال اخیر نسبت به انتخاب معاونان و رابطان بین‌الملل در گروه‌های آموزشی، بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی و مسئولان میزها و دبیران اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف اقدام شده و امروز بیش از 200 عضو هیأت‌علمی دانشگاه در سطح مدیریتی با این مجموعه همکاری می‌کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه تعیین مسئولان بین‌المللی سازی در معاونت‌های ستادی دانشگاه را نیز در همین راستا و زمینه‌ساز درگیر شدن این معاونت‌ها با موضوع بین‌المللی سازی دانست و افزود: این در حالی است که گسترده شدن شبکه بین‌الملل به ویژه در مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌ها سبب حرکت دانشگاه به سمت بین‌المللی سازی از پایین به بالا (Bottom- up) شده است.
دکتر کردی سپس به تشریح مونوگرافی فعالیت‌های بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخت و گفت: ورود بعد بین‌الملل در آموزش، پژوهش و خدمات با هدف ارتقاء آنها، شناسایی فرهنگ ایرانی و اسلامی، تبیین مرجعیت علمی دانشگاه و حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی سرلوحه برنامه‌های این حوزه طی سال‌های اخیر قرار گرفته است.
وی همچنین با تأکید بر توانمندی قابل توجه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه در ورود به مباحث بین‌المللی، یادآور شد: معاونت بین‌الملل به عنوان حامی بین‌المللی سازی در سطح دانشگاه تمامی ظرفیت‌های خود برای حمایت از اساتید دانشگاه و تسهیل مسیر پیش رو به کار خواهد گرفت.
لزوم توجه به ارتباطات فردی اعضای هیأت‌علمی در  تعاملات بین‌المللی
دکتر محسن اسدی لاری، مديركل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت نیز با ابراز خوشحالی از حضور در جمع مدیران حوزه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، به تلاش‌های این وزارتخانه برای هماهنگی هر چه بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه سه دانشگاه تیپ یک در حیطه بین‌الملل اشاره کرد.
وی افزود: این رویکرد در کنار باز شدن فضای ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل زمینه‌ساز تعیین معاونان بین‌الملل در دانشگاه‌های تیپ یک و مدیران بین‌الملل در دانشگاه‌های تیپ دو و سه علوم پزشکی کشور شد و امروز با گذشت چندین سال از فعالیت آن‌ها شاهد دستاوردهای قابل‌قبول مانند آنچه در علوم پزشکی تهران رخ داده، هستیم.
مديركل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت با تکیه بر صحبت‌های مقدماتی دکتر کردی در خصوص رویکرد بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: انتظار ما در شرایط کنونی فعالیت یک تا 10 درصد از 19 هزار عضو هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در اقدامات و همکاری‌های بین‌المللی است در صورتی که هم‌اکنون دانشگاه علوم پزشکی تهران با ایجاد شبکه بین‌الملل خود عددی بالغ بر یک درصد از مجموع کل هیأت‌علمی دانشگاه‌ها را در این عرصه درگیر کرده که قابل تقدیر است.
دکتر اسدی لاری با تأکید بر اینکه رویکرد دانشگاه‌ها در ارتباطات بین‌المللی باید به سمت تمرکززدایی، ارتباطات فردی و همکاری استاد با استاد، گروه‌های آموزشی با گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها با دانشکده‌ها برود، افزود: به نظر می‌رسد هریک از اعضای هیأت‌علمی باید شروع کننده یک فعالیت یا همکاری‌های بین‌المللی باشند و در این مسیر هیچ اعتقادی بر ارتباط از بالا به پایین نیست.
وی با اشاره به دستاوردها و نتایج موفق این نوع نگاه در ارتباطات بین‌المللی، اظهار داشت: براساس آمار و ارقام ارائه شده هم‌اکنون از مجموع یک هزار و 800 عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران 12 درصد به نوعی مشغول فعالیت‌های بین‌المللی هستند که می‌توانند منشأ اتفاقات و رویدادهای مثبتی در آینده نه چندان دور باشند.
مديركل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت در ادامه به قطب‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشكي كشور و تدوين نقشه آمايشي در قالب كلان منطقه‌های ده‌گانه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دانشگاه‌های 7 تا 8 منطقه عملکرد موفقی در ارتباطات بین‌المللی داشته‌اند که از آن جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران پیگیری‌ها و اقدامات متعددی برای تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی عراق و سوئیس انجام داده و خوشبختانه نتایج مثبتی نیز حاصل شده است.
دکتر اسدی لاری همچنین توجه حاضران را در همکاری‌های آکادمیک به ارتباط با کشورهای منطقه جلب کرد و اظهار داشت: متأسفانه با وجود قرابت‌های تاریخی، فرهنگی و دینی با این کشورها، در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه بوده‌اند و امروز باید با تدبیر، همت و مجاهدت بیشتر، پیگیر تعامل با آن‌ها باشیم.
مديركل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این ارتباطات باید از تک بعدی بودن و صرفاً جذب دانشجو خارج شده و با سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه همکاری‌های دانشگاهی را گسترش داد.
در ادامه، دکتر محمدحسین نیکنام، مدیر شعب بین‌الملل دانشگاه، دکتر کوروش جعفریان، رئیس کالج بین‌الملل  دانشگاه، دکتر رضا یزدانی، رئیس دانشکده دندانپزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر احمد اسماعیل‌زاده، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل، دکتر الهه متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدرضا خامی، مشاور عالی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر وحید ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر امیرحسین معماری، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر سید رضا حسینی سده، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر مینا حاجی فرج تبریزی، مدیر توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی و علی صیادی، کارشناس مدیریت روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل گزارشی از فعالیت‌های مختلف معاونت و پردیس بین‌الملل دانشگاه ارائه کردند.
آن‌ها با تأکید بر توانمندی‌های قابل‌توجه دانشگاه در عرصه بین‌الملل به طرح مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، مالی و ارتباطی چون بیمه درمانی دانشجویان بین‌المللی، اخذ مجوزهای مربوط به فعالیت‌های بین‌المللی با تکیه بر نوپا بودن این حوزه، محدودیت قوانین برای گذراندن بخشی از دوره آموزشی دانشجویان در خارج از کشور، نبود آیین‌نامه مشخص برای استعلام مدارک دانشجویان خارجی، زمان‌بر بودن صدور ویزای ورود و خروج دانشجویان بین‌المللی، پرداخت کمک‌هزینه دوره‌های اعزام به خارج از کشور اعضای هیأت‌علمی دانشگاه و لزوم اطلاع‌رسانی زودهنگام در خصوص بازدید مهمانان خارجی از ظرفیت‌های دانشگاه را مطرح کردند.
مدیران حوزه بین‌الملل دانشگاه همچنین به طرح پیشنهاداتی چون استفاده از پتانسیل‌های کالج بین‌الملل برای ارائه خدمات به سایر دانشگاه‌های کلان منطقه 10 آمایشی، ایجاد شرایط پذیرش کوهورت دانشجویی در دانشکده دندانپزشکی پردیس بین‌الملل، پیاده‌سازی سازوکارهای بین‌المللی دانشگاه در سطح دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت، جذب گرنت از سازمان‌های بین‌المللی در راستای آموزش دانشجویان مستعد از کشورهای درحال‌توسعه، ایجاد بانک اطلاعاتی دانشجویان خارجی کشور در رشته‌های علوم پزشکی و تعریف ردیفی برای بین‌الملل در بودجه‌های سال آینده دانشگاه‌ها پرداختند.
همکاری‌های علمی بین‌المللی سرمایه‌گذاری بلندمدت است
در ادامه، دکتر امیر امیرخانی، مشاور و معاون امور دانشگاه‌های حوزه بین‌الملل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه براي اولين بار برنامه عملياتي امور بین‌الملل در قبال كلان مناطق ده‌گانه علوم پزشكي كشور نيز تدوين و در فصل چهاردهم برنامه جامع ساليانه دانشگاه‌های علوم پزشكي سراسر كشور درج و در پنج محور و بالغ بر 20 فعاليت ابلاغ شد، اظهار داشت: تا پیش از این هیچ برنامه مدون و مشخصی در حوزه بین‌الملل وجود نداشت و با این رویکرد حیطه بین‌الملل دانشگاه‌ها به بین‌الملل وزارتخانه متصل شد.
وی با تمجید از فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر لزوم اطلاع‌رسانی در خصوص اقدامات انجام شده و ایجاد فرصتی برای بیان تجربیات به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تأکید کرد.
دکتر امیرخانی با بیان اینکه عمده تمرکز دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقوله بین‌المللی سازی متوجه آموزش و گاه پژوهش بوده است، گفت: انتظار می‌رود برنامه‌ریزی مدونی در راستای بین‌المللی سازی در حوزه‌های بهداشت، درمان، دارو و تجهیزات را نیز در آینده شاهد باشیم.
مشاور و معاون امور دانشگاه‌های حوزه بین‌الملل وزارت بهداشت از برگزاری نشستی مشترک میان معاونان بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی ظرف یک ماه آینده خبر داد و بیان داشت: طی این گردهمایی جزییات رویکردها و مقررات مورد نظر به دانشگاه‌ها منتقل می‌شود و در ادامه شاهد بیان تجربیات سه دانشگاه در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی خواهیم بود.
مديركل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح شده، بهره‌مندی از ظرفیت‌های کالج بین‌الملل دانشگاه برای ارائه خدمات آموزش مجازی به دانشگاه‌های عضو کلان منطقه‌های آمایشی را رویکردی  مثبت و قابل ‌برنامه‌ریزی دانست.
دکتر اسدی لاری آماده‌سازی بسته‌ای به منظور رفع مشکل بیمه درمانی دانشجویان خارجی را ضروری عنوان کرد و از آمادگی اداره کل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت برای انجام پیگیری‌های لازم خبر داد.
مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت پیشنهاد جذب خیرین بین‌المللی چون خیرین بخش سلامت به منظور حمایت از فعالیت‌های این حوزه را مطرح کرد و گفت: همچنین می‌توان با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌های بین‌المللی چون WHO و یا منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو) در زمینه تعریف گرنت مشترک برای پذیرش دانشجویان مستعد کشورهای در حال توسعه اقدامات جدی انجام داد.
دکتر اسدی لاری با تأکید بر اهمیت ایجاد بانک اطلاعات دانشجویان خارجی علوم پزشکی، گفت: با تکیه بر مسائل پیش روی صدور ویزای دانشجویان خارجی لازم است بسته‌ای تهیه و در نشست‌های مشترک با مسئولان سازمان‌های مربوطه تلاش شود مشکلات موجود به حداقل ممکن کاهش یابد.
وی همچنین از مشاور و معاون امور دانشگاه‌های حوزه بین‌الملل وزارت بهداشت خواست در کنار نشست معاونان بین‌الملل سه دانشگاه، برگزاری جلسه کشوری با محوریت دانشگاه علوم پزشکی تهران را در دستور کار قرار دهد.
مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت در پایان همکاری‌های علمی بین‌المللی را سرمایه‌گذاری بلندمدت دانست و خاطرنشان کرد: با وجود فضای بسته بین‌المللی امکان همکاری‌های علمی میان کشورها همواره وجود داشته و دانشگاه‌ها باید از این فرصت در راستای معرفی کشور و مجموعه‌های خود استفاده کنند.
خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی