محتوای خبری معاونت بین الملل

برگزاری نشست خبری جشن روز بین‌الملل دانشگاه

دکتر عرب خردمند: روز بین‌الملل، روز تجدید عهد دانشگاه با بین‌المللی سازی آموزش عالی است

نشست خبری روز بین‌الملل دانشگاه با حضور معاون بین‌الملل و جمعی از اهالی رسانه در ستاد مرکزی برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل در این نشست که یکشنبه 8 اسفند برپا شد، دکتر عرب خردمند گفت: بحث آموزش عالی در قوانین بالادستی چون سند چشم‌انداز بیست‌ساله و قوانین توسعه پنج‌ساله کشور مطرح شده است و مهم‌ترین هدف آن رسیدن به مرجعیت علمی در سطح منطقه‌ای و جهانی است.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای رسیدن دانشگاه‌ها به این مرجعیت، ارتباط علمی با مراجع مختلف دنیا، تغییر و تحول در زیرساخت‌های آموزشی و استانداردسازی آن متناسب با استانداردهای بین‌المللی است، اظهار داشت: این تحولات سبب می‌شود دانشگاه‌ها جایگاه علمی خود را در عرصه منطقه‌ای و جهانی به سطح مطلوبی برسانند.
وی با بیان اینکه با تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها مشخص می‌شود که برخی از این مراکز در سطح ملی و برخی دیگر از در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت می‌کنند، گفت: در بخش بین‌الملل این رسالت برعهده دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران است تا هدف رسیدن به مرجعیت علمی را سرلوحه کار خود قرار دهد.
دکتر عرب خردمند برنامه روز بین‌الملل را فرصتی برای معرفی فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و بیان داشت: در این روز که مصادف با سالروز تأسیس دانشکده پزشکی است، در واقع تجدید عهدی با مقوله بین‌المللی سازی آموزش عالی در دانشگاه علوم پزشکی تهران رخ خواهد داد.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: در این روز غرفه‌های نمایشگاهی در اختیار نمایندگان دانشجویان خارجی برای بیان تجربیات خود از تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و معرفی فرهنگ و آداب و سنن کشورهایشان قرار می‌گیرد.
وی به دعوت از سفرای کشورهای مختلف جهت حضور در این مراسم نیز اشاره کرد و بیان داشت: حضور دانشگاه در برنامه‌های ملی کشورهای مختلف، بازدید سفرا و نمایندگان کشورها از توانمندی‌ها، امکانات دانشگاه، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر خارجی به واسطه حضور سفرا در این مراسم تسهیل شده است.
دکتر عرب خردمند با بیان اینکه خوشبختانه در سه دوره برگزاری این مراسم در دانشگاه علوم پزشکی تهران شاهد استقبال 50 درصدی سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی بوده‌ایم، گفت: امیدواریم در برنامه سال جاری نیز که 16 و 17 اسفند برپا می‌شود شاهد رویدادهای مثبتی در حوزه بین‌الملل دانشگاه باشیم.
در ادامه، سؤالاتی از سوی خبرنگاران با محوریت مقوله جذب دانشجویان خارجی مطرح شد که معاون بین‌الملل دانشگاه به آن‌ها پاسخ داد.
دکتر عرب خردمند در پاسخ به سؤالی در خصوص مرجعیت علمی و فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره گفت: رسیدن به مرجعیت علمی از طریق ارتقای سطح کیفی علمی فراهم می‌شود و در کشور، دانشگاه علوم پزشکی تهران از جمله دانشگاه‌هایی است که بیش‌ترین میزان تولید علم و مقالات را داشته است.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: وقتی این تولیدات در فضای رقابتی دانشگاه‌ها قرار گیرند، می‌توانند به عنوان ابزاری برای رشد کیفیت علم باشند و ما سعی داریم تولیدات خود را در سطوح بالا و به سمت تخصصی شدن پیش ببریم.

جذب دانشجویان بین‌المللی از چهار قاره
وی جذب دانشجویان خارجی را شاخصه ارزشمندی در ارتباطات بین‌المللی قلمداد کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 2011 میلادی به صورت هدفمند جذب دانشجویان خارجی را در دستور کار خود قرار داده و امروز از چهار قاره جهان دانشجو دارد.
دکتر عرب خردمند با اشاره به جذب دانشجویان بین‌المللی در دوره‌های منتهی به مدرک و یا دوره‌های کوتاه مدت، تصریح کرد: متقاضیان دوره‌های کوتاه مدت اغلب از کشورهای اروپایی هستند و ما تاکنون بیش‌ترین تعداد دانشجو را از کشور آلمان داشته‌ایم.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر جذب 662 دانشجو از 36 کشور در دوره‌های Degree Base، افزود: بیش‌ترین دانشجویان این دوره‌ها از کشورهای عراق، پاکستان و هندوستان در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل می‌کنند.
وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر این دانشگاه تمرکز بر روی کشورهایی که در حوزه تبادل دانشجو فعال هستند را در دستور کار خود قرار داده و برای سال 96 نیز کشورهای پاکستان، هندوستان، چین و اندونزی به عنوان بازار هدف مورد مطالعه و برنامه‌ریزی قرار می‌گیرند.

تحصیل سه دانشجوی آمریکایی در دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر عرب خردمند در پاسخ به سؤالی در خصوص تحصیل دانشجویان آمریکایی در دانشگاه، اظهار داشت: هم اکنون سه دانشجو از این کشور در دانشگاه تحصیل می‌کنند.
وی افزود: بعد از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، مشکل و محدودیتی در خصوص آنان نداشتیم چرا که طی استعلامی از وزارت امور خارجه، اعلام شد هرکس از این وزارتخانه ویزا دارد در فضای امنی قرار می‌گیرد.
دکتر عرب خردمند همچنین با بیان اینکه اقدامات دانشگاه در حوزه بین‌الملل تنها معطوف به جذب دانشجویان خارجی نیست بلکه تبادل اساتید نیز مقوله‌ای حائز اهمیت به شمار می‌آید، ادامه داد: اساتید بین‌المللی نسبت به سطح آموزشی خود ارزیابی شده و افرادی که به آن‌ها دکتری افتخاری و یا گواهی استاد مدعو داده می‌شود برای آموزش کوتاه مدت در دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور پیدا می‌کنند.
وی بیان داشت: در این مسیر دانشگاه علوم پزشکی تهران هم اکنون از آموزش‌های 25 استاد مدعو بین‌المللی از 15 کشور مختلف بهره می‌برد ضمن اینکه فعالیت این اساتید در دانشگاه زمینه پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و اصلاح برنامه‌های آموزشی را فراهم می‌کند.

درآمدزایی چهار میلیون دلاری جذب دانشجویان خارجی
معاون بین‌الملل با اشاره به مقوله درآمدزایی حاصل از جذب دانشجویان خارجی، بیان داشت: نگاه ما در این حوزه مالی نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای اعتمادسازی و افزایش اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه در کشورهای مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
دکتر عرب خردمند درآمد ارزی حاصل از جذب دانشجویان بین‌المللی از آغاز این مسیر تاکنون را حدود 4 میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه تاکنون درآمد ما با میزان هزینه‌ها سر به سر بوده و روند رو به رشدی را طی کرده‌ایم.
وی با تاکید بر ارتباطات موفق دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم چون تهران، امیرکبیر و شریف طی سال‌های گذشته گفت: بسیاری از نیازمندی‌های حوزه پزشکی و سلامت در ارتباط با حوزه علوم برطرف می‌شود و به طور متقابل این دانشگاه‌ها نیز از تعامل با دانشگاه علوم پزشکی تهران استقبال می‌کنند.
وی در ادامه به مقوله ارتقای اعضای هیأت‌علمی دانشگاه با استفاده از دوره‌های فرصت مطالعاتی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: همه اعضای هیأت‌علمی دانشجویان و کارکنان اگر مقالاتی در کنگره‌های بین‌المللی داشته باشند، مورد حمایت دانشگاه قرار می‌گیرند.
معاون بین‌الملل دانشگاه یادآور شد: در این راستا تاکنون 120 نفر از اعضای هیأت‌علمی در همایش‌های بین‌المللی شرکت کرده‌اند.

خبرنگار: مهناز وحیدی
عکاس: سید میثم عطری

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی