محتوای خبری معاونت بین الملل

بازدید رئیس دانشگاه از معاونت بین‌الملل

دکتر قناعتی: برنامه‌ریزی برای ارتباطات بین‌المللی از سیاست‌های کلان دانشگاه علوم پزشکی تهران است

دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف معاونت بین‌الملل، با دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه و مدیران و معاونان این مجموعه و پردیس بین‌الملل دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل در جریان این دیدار که دوشنبه 15 آذر 1400 با همراهی دکتر ماشاءاله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه انجام شد، دکتر قناعتی برنامه‌ریزی برای ارتباطات بین‌المللی را از سیاست‌های کلان دانشگاه علوم پزشکی تهران قلمداد کرد.
رئیس دانشگاه با تأکید بر اینکه در کشور و حتی در مجموعه دانشگاه برای رسیدن به نقطه اعتلا و پیشرفت با چالش‌هایی روبرو هستیم که باید در مسیر رفع آن‌ها گام برداریم، افزود: برای موفقیت باید با فساد مقابله کنیم و اخلاق را محور توجه قرار دهیم.
دکتر قناعتی افزود: این در حالی است که باید از فردگرایی عبور کرده و دید ملی را در کشور و دانشگاه توسعه دهیم. این همان مسیری است که بسیاری از کشورها از جمله ژاپن با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و امروز دستاوردها و نتایج آن را می‌بینند.
رئیس دانشگاه لازمه عبور از چالش‌های پیش رو به ویژه در عرصه بین‌الملل را گسترش ارتباطات، تلاش بیشتر، مطالعه در زمینه‌های کاری متنوع، قانع نبودن به آنچه تاکنون انجام شده و بهره‌گیری از تجربیات دانشگاه‌های و مراکز علمی موفق جهان عنوان کرد.
وی تصریح کرد: حوزه بین‌الملل، ظرفیت بسیار خوبی برای به نمایش درآوردن اخلاق الهی و ایرانی و فرهنگ قوی ایرانی و اسلامی است بنابراین باید از این مجال برای معرفی بزرگان عرصه علم و دانش و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی چون مولانا، حافظ و سعدی نهایت بهره را ببریم.
دکتر قناعتی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران فرصت بزرگی برای استقلال مالی و فاصله گرفتن از وابستگی‌های اقتصادی در اختیار دارد، بیان داشت: یکی از بهترین راه‌های درآمدزایی فعالیت در عرصه گردشگری سلامت است. در بازار بزرگ توریسم سلامت ما باید بتوانیم سهم بیشتری را از آن دانشگاه کنیم.
رئیس دانشگاه با اشاره به فعالیت‌های نزدیک معاونت‌های بین‌الملل و درمان دانشگاه در این حوزه، گفت: با توجه به وجود سازوکارهای لازم برای فعالیت در عرصه گردشگری سلامت در معاونت بین‌الملل، مدیریت آن به این حوزه سپرده خواهد شد ضمن اینکه انتظار می‌رود همکاری سازنده میان دو معاونت تداوم داشته باشد.
وی همچنین بر تعریف مدیریت توریسم سلامت در ساختار معاونت بین‌الملل دانشگاه و فعالیت جدی‌تر در این بخش تأکید کرد.
دکتر قناعتی ایجاد پایگاهی مجازی به منظور ارائه خدمات به کشورهای مختلف و دانشجویان بین‌المللی را نیز ضروری دانست و افزود: یکی از شاخصه‌های ارتقای رتبه دانشگاه‌ها در سطح بین‌الملل، فعالیت‌های اجتماعی است. طراحی و ایجاد چنین پایگاهی برای توسعه ارتباطات با مردم جهان به ویژه کشورهای انگلیسی و عربی زبان و تبلیغات صحیح در این راستا، می‌تواند در اعتلا جایگاه دانشگاه نقش مهمی ایفا کند.
سپس دکتر آیتی ضمن خیرمقدم به رئیس دانشگاه و مدیر روابط عمومی دانشگاه به معرفی معاونت بین‌الملل، واحدهای زیرمجموعه و ظرفیت‌های موجود پرداخت و گفت: این مجموعه متشکل از پنج مدیریت روابط بین‌الملل، توسعه امور بین‌الملل، توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی، بین‌المللی سازی الکترونیک و توسعه منابع و پشتیبانی است.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه پیگیری هرگونه ارتباط و همکاری با مراکز علمی بین‌المللی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی و فرآیند انتخاب و تعیین اتاق‌ها و میزهای همکاری علمی دانشگاه با مراکز علمی خارج از کشور در حیطه مدیریت روابط بین‌الملل انجام می‌گیرد، اظهار داشت: همچنین مأموریت اصلی مدیریت توسعه امور بین‌الملل جذب و بازاریابی بین‌المللی، بازارسازی و تحلیل بازار و جذب و پذیرش دانشجویان خارجی است.
وی از ایجاد بستر شرکت اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه در دوره های فرصت مطالعاتی خارج از کشور، مأموریت‌های آموزشی و کنگره‌های خارجی توسط مدیریت توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی خبر داد و با بیان بخشی از فعالیت‌های مدیریت بین‌المللی سازی الکترونیک، به نقش پررنگ خدمات این مدیریت در دوره همه‌گیری کرونا اشاره کرد.
دکتر آیتی همچنین توضیحاتی در خصوص مدیریت توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل ارائه و بخشی از دستاوردهای حوزه بین‌الملل دانشگاه در حیطه توریسم سلامت را تشریح کرد.
وی با تأکید بر اینکه معاونت بین‌الملل تنها مجموعه‌ای است که امکان ورود به بحث تبلیغات و برندسازی دانشگاه در خارج از کشور را دارد، افزود: این معاونت با برخورداری از امکان انجام سازوکارهای دریافت و پرداخت ارزی مربوط به بحث گردشگری سلامت، برای ورود جدی‌تر به این عرصه اعلام آمادگی می‌کند. 
معاون بین‌الملل دانشگاه سپس معاونت‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل را معرفی کرد و افزود: هم‌اکنون مدیریت چهار خوابگاه دانشگاه با استقرار 400 دانشجوی بین‌الملل در اختیار معاونت بین‌الملل قرار دارد.
دکتر آیتی به ایجاد کانون ابن‌سینا در راستای بهره‌مندی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت: این کانون با حضور دانشجویان برتر بین‌الملل دانشگاه در زمینه‌های آموزش و پژوهش، فرهنگی و هنری، ورزشی و مذهبی و معنوی فعالیت می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت سه دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و شعبه جزیره کیش در زیرمجموعه پردیس بین‌الملل، تصریح کرد: دانشکده دندانپزشکی پردیس بین‌الملل به جمعیت قابل‌توجهی از بیماران در جنوب تهران خدمات ارائه می‌کند و خوشبختانه رضایتمندی بالایی نیز ایجاد کرده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه از تحصیل حدود 200 دانشجوی خارجی در شعبه جزیره کیش خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قطب بین‌المللی سازی آموزش عالی در منطقه آزاد کیش، تنها دانشگاهی است که به فعالیت بین‌المللی در این جزیره مشغول است.
دکتر آیتی ضمن معرفی کالج بین‌الملل دانشگاه، خاطرنشان کرد: آموزش واحدهای عمومی و تخصصی زبان انگلیسی کل دانشگاه در کالج انجام می‌شود و همچنین این مجموعه به صورت اختصاصی بر روی آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی و توانمندسازی اساتید و کارکنان در بحث زبان انگلیسی تمرکز دارد.
در ادامه، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، دکتر امیرحسین معماری، مدیر توسعه امور بین‌المللی و دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل به نمایندگی از سایر مدیران و معاونان حاضر بخشی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه را تشریح و برخی از دغدغه‌ها و چالش‌های موجود را مطرح کردند.
رئیس دانشگاه در ادامه، تداوم شرکت اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه در دوره‌های فرصت مطالعاتی، مأموریت‌های آموزشی و کنگره‌های خارج از کشور را مهم توصیف کرد و از معاونت بین‌الملل خواست طرحی ارائه کند تا حضور اساتید در دوره‌ها و برنامه‌های یاد شده منشأ اثر بیشتری در دانشگاه باشد.
وی بر ضرورت نگارش و چاپ مقالات اساتید دانشگاه با مشارکت همکاران بین‌المللی تأکید و تصریح کرد: با هماهنگی معاونت‌های بین‌الملل و پژوهشی می‌توان راهکارهایی را در این باره پیش‌بینی و حتی امتیازدهی برای ارتقا را منوط به مقالاتی کرد که با مشارکت اساتید خارجی به چاپ برسند.
وی همچنین فعالیت‌های انجام شده در منطقه آزاد کیش و جذب دانشجویان خارجی در این شعبه پردیس بین‌الملل را نیز مثبت ارزیابی کرد و افزود: باید به سمت بهینه‌سازی شعبه کیش و در صورت لزوم توسعه آن حرکت کنیم.
رئیس دانشگاه با اشاره به گسترده بودن فعالیت‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه و اختصاص فضاهای پراکنده به این مجموعه، خاطرنشان کرد: متمرکز کردن بخش‌ها و فضاهای موجود باید در دستور کار قرار گیرد ما نیز حاضریم در ستاد دانشگاه همکاری لازم را در این باره داشته باشیم.
دکتر قناعتی در پایان از معاون بین‌الملل دانشگاه و مدیران حاضر خواست دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی فعالیت‌های خود را در قالب مکاتبه‌ای اعلام تا بررسی و رسیدگی لازم انجام شود.
توضیح اینکه پیش از این نشست، دکتر قناعتی و دکتر ترابی با همراهی دکتر آیتی و برخی از مدیران معاونت بین‌الملل از واحد پذیرش و ثبت‌نام دانشجویان خارجی و سالن همایش‌های مجازی و برخط معاونت بین‌الملل بازدید کردند.

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *