محتوای خبری معاونت بین الملل

در آستانه اعتباربخشی مجدد دانشگاه

دکتر نکوفر: هدف از اعتباربخشی مجدد دانشگاه، حصول اطمینان از ارتقای کیفیت خدمات آموزشی آن است

مدیر روابط بین الملل، اعتباربخشی و رتبه بندی معاونت بین الملل در آستانه اعتباربخشی مجدد دانشگاه، تشکیل شبکه تضمین کیفیت و اعتباربخشی بین‌المللی را از مهم ترین اقدامات طی چهار سال گذشته دانست.

دانشگاه علوم پزشکی تهران چهار سال پیش موفق به دریافت گواهی اعتباربخشی بین‌المللی از سوی موسسه ASIC شد. طی مدت یاد شده تشکیل شبکه تضمین کیفیت و اعتباربخشی بین‌المللی در دانشگاه با همکاری موثر معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع و بین‌الملل در دستور کار قرار گرفت و از این فرصت برای بررسی شاخص‌ها، انجام خودارزیابی و مستندسازی استفاده شد. حال در آستانه اعتباربخشی مجدد دانشگاه، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل و نماینده حوزه بین‌الملل دانشگاه در شبکه تضمین کیفیت و اعتباربخشی بین‌المللی هدف از ارزیابی دوباره را حصول اطمینان از ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و کنترل و تضمین کیفیت می‌داند.
در دیدار با دکتر محمدحسین نکوفر در خصوص مقوله اعتباربخشی مجدد، عملکرد معاونت بین‌الملل در پیاده‌سازی شاخص‌های اعتباربخشی، چالش‌ها و موانع حوزه بین‌الملل در عملیاتی سازی این شاخص‌ها و دیگر محورهای مرتبط به گفتگو نشستیم.

هدف از انجام اعتباربخشی مجدد دانشگاه چیست؟
هدف حصول اطمینان از ارتقای کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه است و این که مطمئن شویم کماکان مانند گذشته با استانداردهای جهانی در آموزش عالی مطابقت داریم. دانشگاه علوم پزشکی تهران یک بار اعتباربخشی را دریافت کرده و حالا پس از گذشت چهار سال ارزیابان مجدد می‌آیند تا دانشگاه را بررسی و این اعتبار را تمدید کنند. هدف اصلی همان طور که گفتم کنترل و تضمین کیفیت است.

در اعتباربخشی مجدد آیا شاخص‌ها تغییر پیدا کرده‌اند یا همان شاخص‌های قبلی مورد نظر است؟
خیر، شاخص‌ها همان شاخص‌های قبلی هستند. در تمدید اعتباربخشی در بخش مستندسازی تمامی مستندات در شاخص‌های مربوطه بررسی نمی‌شوند و تنها مینیاتوری از مستندات مد نظر قرار می‌گیرد و می‌توان گفت این‌ها در واقع شاخص‌های ضروری هستند که در تمدید اعتباربخشی مورد رصد مجدد قرار می‌گیرند.

نقطه قوت حوزه بین‌الملل دانشگاه/ دانشکده‌ها در پیاده‌سازی شاخص‌های اعتباربخشی چه بوده است؟ در چه شاخص‌های عملکرد خوبی داشته‌ایم؟
ما در شاخص‌های مربوط به پذیرش و مارکتینگ خوب عمل کرده‌ایم. به عنوان مثال ما الان بیش از 700 دانشجوی خارجی از بیش از 37 کشور در اقصی نقاط دنیا داریم که مرهون خدمات همکارانم در دانشگاه است. البته همیشه جا برای پیشرفت و ارتقای کیفیت وجود دارد. به عنوان مثال در همین حیطه جذب دانشجوی خارجی طرح‌های بهبودی تدوین شده که در آینده بتوانیم عملکرد خود را تقویت کنیم.

طی 4 سال گذشته چه اقداماتی در راستای پیاده‌سازی شاخص‌های اعتباربخشی سازمان ASIC در حوزه‌ی بین‌الملل صورت گرفته است؟ و مطلوبیت این اقدامات را نسبت به حالت ایده آل چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شاید یکی از مهم‌ترین اقدامات تشکیل شبکه تضمین کیفیت و اعتباربخشی بین‌المللی در دانشگاه باشد که البته نه تنها با حضور معاونت بین‌الملل که با همکاری موثر چهار حوزه دیگر در دانشگاه یعنی معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی و معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع شکل گرفته است و جا دارد همین جا از معاونان محترم در هر چهار حوزه و نیز همکاران و تیم محترمشان صمیمانه قدردانی کنم که وقت بسیاری را صرف بررسی شاخص‌ها، انجام خودارزیابی و مستندسازی کرده‌اند. فکر می‌کنم هنوز تا حالت ایده آل فاصله‌ داریم اما امید دارم با مشارکت حوزه‌های دیگر در دانشگاه فرهنگ تضمین کیفیت را تقویت کنیم.

با توجه به تلاش‌هایی که تاکنون در زمینه اعتباربخشی صورت گرفته است، کدام شاخص‌ها در حوزه‌ی بین‌الملل نیاز به اصلاح دارند؟ و برنامه‌ی آتی شما در این حوزه چیست؟
طبیعتاً در انجام خودارزیابی با نقاط قوت و نقاطی که به توجه بیشتری نیاز دارد آشنا می‌شویم. در حوزه بین‌الملل نیاز داریم تا ارتباط و تعامل خود را با وزارت امور خارجه و امور کنسولگری دانشجویان خارجی در وزارت علوم در بحث اطلاع‌رسانی قوانین و مقرراتی که دانشجوی خارجی تحت ویزای خود در ایران دارد، تقویت کنیم. همین طور نیاز داریم به طور منظم و مرتب وضعیت ویزای دانشجویان را هم رصد کنیم و هم در صورت مثلاً انصراف دانشجو از تحصیل این امر را  به طور منظم به نهادهای مربوطه اطلاع‌رسانی کنیم. همین طور باید تا به طور جدی تری وارد فرایند استعلام مدارک دانشجویان خارجی شویم.

چالش‌ها و موانعی که درچهار سال گذشته در راستای پیاده‌سازی شاخص‌های اعتباربخشی در حوزه خود داشتید، چه بوده است؟
شاید مهم‌ترین چالش کمبود نیروی انسانی بوده است ضمن اینکه باید محدودیت در بودجه به خصوص برای اصلاح فرآیندها و پیاده‌سازی طرح‌های بهبود برطرف شود.
خبرنگار: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی