محتوای خبری معاونت بین الملل

مراسم روز بین‌الملل دانشگاه

دکتر پاس‌بخش: آموزش دانشجویان بین‌المللی نیازمند مطالعه، تأمل و صبوری است

دکتر پریچهر پاس‌بخش، عضو هیأت‌علمی دانشکده پزشکی فرآیند جذب دانشجویان خارجی را بسترساز تغییر و تحول در محتوای آموزشی دانشگاه مطابق با استانداردهای بین‌المللی و ارتقاء دهنده ظرفیت‌های پژوهشی و آموزشی دانست.

وی در گفتگو با روابط عمومی معاونت بین‌الملل به مناسبت روز بین‌الملل دانشگاه گفت: امروزه دانشگاه‌ها به عنوان پرورش‌دهندگان نخبگان، نسل آینده تصمیم ساز جوامع و تولیدکنندگان علم و فناوری، از ابزارهای ایجاد تعامل در ارتباطات بین‌المللی به شمار می‌آیند و سهم مهمی در این سطح از ارتباطات ایفا می‌کنند.
عضو هیأت‌علمی گروه آناتومی دانشکده پزشکی افزود: در این مسیر لزوم متحول شدن نهادهای آموزش عالی در زمینه‌های آموزش‌های نوین و پژوهش باید مورد تاکید قرار گیرد.
دکتر پاس‌بخش با بیان اینکه جهت بین‌المللی شدن در ابتدا سرمایه‌گذاری و لزوم صرف هزینه‌هایی ضروری به نظر می‌رسد، اظهارداشت: با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح راهبردی در نهایت شاهد درآمدزایی این عرصه نیز خواهیم بود.
وی تصریح کرد: این در حالی است که در کنار تأمین بودجه و پشتیبانی مالی از فعالیت‌های این حوزه، فرهنگ‌سازی و اشاعه فرهنگ دلبستگی در جوامع دانشگاهی اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان و توانمندسازی آنان، ایجاد آگاهی پیرامون اهمیت منافع بین‌المللی شدن، اصلاح برنامه آموزشی و متناسب کردن آن با استانداردهای جهانی، رقابت با دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه، حمایت از مأموریت‌های بین‌المللی و فرصت‌های مطالعاتی، برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای بین‌المللی کاربردی، حمایت از پژوهش‌های مشترک، اصلاح و به‌روزرسانی رشته‌ها و برنامه‌های درسی جدید و ارتقا امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز حائز اهمیت خواهد بود.
عضو هیأت‌علمی دانشگاه پذیرش دانشجویان بین‌المللی را یکی از راهکارهای موثر بین‌المللی سازی دانست که منجر به توسعه علمی و فرهنگی می‌شود و ظرفیت‌های پژوهشی و آموزشی دانشگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
دکتر پاس‌بخش با اشاره به اینکه لزوم تدریس به زبان انگلیسی در توانمندی اساتید، کارکنان و دانشجویان موثر است، بیان داشت: همچنین ارتباط با دانشجویان بین‌المللی در شناخته شدن مراکز علمی و دانشگاهی در سطح بین‌المللی و تقویت تعاملات فرهنگی تأثیرگذار بوده و زمینه‌ساز ارتقاء ظرفیت‌های آموزش عالی کشور در سطح بین‌المللی می‌شود.
وی از دانشجویان خارجی به عنوان سفیران فرهنگی کشور یاد کرد و افزود: آشنایی متقابل دانشجویان ایرانی و غیرایرانی با زبان، فرهنگ و تاریخ کشورها درهای جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی را خواهد گشود و راه را برای درآمدزایی بیشتر هموار می‌کند.
عضو هیأت‌علمی دانشکده پزشکی با اشاره به تجربیات خود از آموزش دانشجویان بین‌المللی دانشگاه، گفت: با توجه به ارتباط  مدرسان با دانشجویان از قومیت‌ها، نژادها و فرهنگ‌های مختلف نیاز به مطالعه، تأمل و توجه بیشتر احساس می‌شود.
دکتر پاس‌بخش با تأکید بر اینکه جایگاه و مقام استاد می‌تواند الگو دهنده و هدایت‌کننده مسیر زندگی دانشجویان باشد، افزود: ضعف در فهم زبان فارسی، متفاوت بودن نظام‌های آموزشی و تفاوت‌های فرهنگی نیازمند صبوری بیشتر در آموزش آنان است چنانچه مدرسان بعضاً به عنوان مشاور و راهنمای مسائل اجتماعی و آموزشی نیز فعالیت می‌کنند.
وی یادآور شد: در کلاس درس با مخاطبان غیرفارسی‌زبان باید روش تدریسی متفاوتی که انگیزه و اشتیاق به ادامه تحصیل را ایجاد کند را در پیش گرفت ضمن اینکه رابطه تعاملی مثبت میان اساتید و دانشجویان خارجی که از خانواده خود دور هستند و سنگینی و حجم بالای دروس مشکلات عاطفی و روانی برای آن‌ها ایجاد کرده نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی