محتوای خبری معاونت بین الملل

نشست معاون بین‌الملل دانشگاه با مسئولان میز کشورها و اتاق‌های همکاری‌های علمی

دکتر کردی: مسئولان میزهای همکاری نماینده تام‌الاختیار دانشگاه در ارتباطات با مراکز علمی بین‌المللی هستند

نشست مشترک معاون بین‌الملل دانشگاه و مدیران ستادی این معاونت با معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها و مسئولان میز کشورها و اتاق‌های همکاری‌های علمی دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل در ابتدای این نشست که شنبه 5 آبان در سالن شورای آزمایشگاه جامع تحقیقات برپا شد، گفت: در راستای اهداف بین‌المللی سازی دانشگاه و به منظور هدفمندسازی، سازمان‌دهی و گسترش روابط سازنده و مؤثر بین‌الملل با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بین‌المللی، معاونت بین‌الملل دانشگاه اقدام به تشکیل میزهای همکاری اختصاصی برای کشورهای مورد نظر و تشکیل اتاق‌های همکاری علمی کرده است.
وی هدف از این گردهمایی را در گام نخست آشنایی با فعالیت‌های انجام شده توسط مسئولان میز کشورها دانست و گفت: همچنین دستورالعملی به منظور برنامه‌ریزی، تشریح فعالیت‌ها و هموارسازی زمینه‌ همکاری‌های بین‌المللی، با توجه به شرایط و فرصت‌های موجود مرتبط با کشورهای هدف تدوین ‌شده که پیش‌نویس آن طی این جلسه ارائه خواهد شد.
سپس دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه شکل صحیح تعاملات بین‌المللی آکادمیک را ارتباط میان اساتید، گروه‌های آموزشی و دانشکده‌های دو مجموعه دانشگاهی عنوان کرد و بیان داشت: ورود مقامات و مسئولان دانشگاه‌ها تحت تأثیر جدی شدن همکاری‌ها و انجام فعالیت‌ها در سطوح بالاتر صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که در برخی مواقع ارتباطات آکادمیک متأثر از ملاحظات سیاسی و اجتماعی میان کشورها است که تصمیم‌گیری نهایی را با دشواری‌هایی روبرو می‌کند.
دکتر کردی افزود: با این رویکرد معاونت بین‌الملل دانشگاه پس از تعیین معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها، با انتخاب معاونان بین‌الملل گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی، بيمارستانهای تابعه و در مرحله بعد مسئولان میز کشورها و اتاق‌های همکاری‌های علمی نسبت به تکمیل چارت تشکیلاتی نیروی انسانی مورد نیاز جهت دستیابی به اهداف بین‌المللی دانشگاه اقدام کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه تعیین مسئولان میز کشورها را زمینه‌ساز شناخت کشورهای مختلف از جهات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آکادمیک و سیستم آموزش عالی دانست و بیان داشت: آگاهی از این مباحث برنامه‌ریزی برای همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی را تسهیل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه کمرنگ بودن تعاملات دانشگاه با برخی کشورها سبب شکل‌گیری ارتباطات در سطوح اولیه شده است، گفت: از مسئولان میز کشورها می‌خواهیم جهت عملیاتی شدن همکاری‌های مشترک، اجرای دو تا سه پروژه را طی یک سال آتی پیش رو قرار دهند.
دکتر کردی ادامه داد: توجه به منافع دانشگاه و آینده تعاملات مشترک باید در تعامل با مراکز علمی کشورها و تعریف پروژه‌های همکاری مدنظر قرار گیرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه میز کشورها و اتاق‌های همکاری‌های علمی، اظهار داشت: به طور حتم در ابتدای مسیر با کاستی‌هایی روبرو خواهیم بود که امیدوارم با سعه صدر و پشتکار در کنار یکدیگر بتوانیم مشکلات را هموار و ناهماهنگی‌ها را مرتفع کنیم.
وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود این رویکرد جدید فرصت معرفی دانشگاه و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن را در عرصه بین‌المللی بیش از پیش فراهم کند.
در ادامه، دکتر فاتحی، دکتر مهدوی، دکتر مانوکیان، دکتر نمازی، دکتر زنده‌دل و دکتر نیکنام، مسئولان میز کشورهای فرانسه، ترکیه و قبرس، ارمنستان، روسیه و قفقاز، اروپای شمالی(نوردیک) و مجارستان و دکتر معراجی، دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس به ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده، برنامه‌های آتی و مسائل پیش روی حوزه خود پرداختند.
همچنین دکتر تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت نیز گزارشی کوتاه از حضور نمایندگان دانشگاه در دهمین اجلاس مجمع جهانی سلامت ارائه و از انتقال ریاست بین‌المللی مجمع جهانی سلامت در سال 2019 به دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دستاوردی قابل‌توجه و حائز اهمیت یاد کرد.
وی با اشاره به برگزاری هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در اردیبهشت 98 به میزبانی دانشگاه در جزیره کیش، به بیان اطلاعاتی در خصوص دانشگاه‌های شرکت‌کننده در این گردهمایی بین‌المللی پرداخت.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت این برنامه را فرصت بسیار مناسبی برای دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست تا ضمن توسعه ارتباطات جدید در حیطه‌های مختلف، از تجارب بین‌المللی سایر کشورها استفاده کند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.
در ادامه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل در توضیح برخی از مسائل مطرح شده توسط مسئولان میز کشورها گفت: مکاتباتی با معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها به منظور تعیین مسئولان میزهای سایر کشورها انجام شده و هم‌اکنون فهرستی از اعضای هیأت‌علمی علاقه‌مند به همکاری در اختیار این مدیریت قرار دارد.
وی امضاء تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورها را فعالیتی در مسیر اهداف بین‌المللی دانشگاه دانست و بر برخورداری این تفاهم‌نامه‌ها از برنامه عملیاتی پیش از امضاء طرفین تأکید کرد.
مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل از مسئولان میز کشورها خواست فهرستی از دانشگاه‌های کشورهای مورد نظر را برای ارتباطات آتی و تدوین استراتژی‌های مورد نیاز گردآوری کنند و گفت: همچنین پیشنهاد می‌شود ارتباط با میز یا اتاق همکاری معادل در کشورهای هدف را به منظور تسهیل در مذاکرات با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و سفارتخانه‌ها در دستور کار خود قرار دهید.
وی یادآور شد: حجم فعالیت‌ها و توسعه ارتباطات آکادمیک می‌تواند میز کشورها را به اتاق همکاری‌های علمی ارتقاء دهد.
بخش بعدی این نشست به ارائه آیین‌نامه میز کشورها و اتاق‌های همکاری‌های علمی اختصاص یافت و دکتر نکوفر توسعه هدفمند فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه، تخصصی کردن فعالیت‌ها و همکاری‌ها بر اساس تجارب هیأت‌علمی و محققین دانشگاه، جلب مشارکت افراد فعال و توانمند دانشگاه در راستای اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌ها و شناسایی فرصت‌های بین‌المللی، بهره‌مندی از ظرفیت نیروهای دانشگاهی در گسترش همکاری‌های بین‌المللی و بهره‌مندی هر چه بیشتر از فرصت‌های موجود بین‌المللی در مسیر ارتقاء دانشگاه را از جمله اهداف کلی میزهای همکاری دانست.
وی همچنین به تشریح ساختار میزهای همکاری بین‌المللی دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: وظایف اجرایی این میزها شامل فعالیت‌هایی چون مشاوره و دریافت پیشنهادات واحدهای مختلف دانشگاه به منظور آشنایی با فعالیت‌های مختلف موجود در مجموعه دانشگاه اعم از حوزه تخصصی فردی خودشان، شناسایی و تشکیل هسته‌های مطالعاتی برای شناخت کشور هدف در جهت تعیین اولویت‌ها و تدوین برنامه‌های همکاری بر اساس اهداف و نیازهای مجموعه دانشگاه، انجام رایزنی‌های لازم برای برقراری ارتباط با دانشگاه‌های مهم کشور مخاطب، نظارت و تسهیل عملیاتی سازی تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، بررسی و تسهیل زمینه‌های درآمدزایی دانشگاه با در نظر گرفتن پتانسیل‌های موجود در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی، بررسی پتانسیل اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک چون کوتاتل، Joint Degree، Duall Degree و آموزش مجازی است.
در این بخش نیز ضمن موافقت با کلیات پیش‌نویس این آیین‌نامه نقطه نظرات و دیدگاه‌های حاضران مطرح شد.
دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه در جمع‌بندی مباحث این نشست گفت: ضرورت برگزاری نشست‌های جداگانه با مسئولان میز کشورها به دلیل متفاوت بودن برنامه‌ها و استراتژی‌های مربوط به هر کشور احساس می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه مسئولان میز کشورها در حیطه همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی با کشورهای هدف نماینده تام‌الاختیار دانشگاه هستند، یادآور شد: لازمه برنامه‌ریزی و هرگونه ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی شناخت کافی است که امیدوارم با تلاش و پیگیری مسئولان میزهای همکاری محقق شود.

خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی