محتوای خبری معاونت بین الملل

دومین گردهمایی بزرگ خانواده بین‌الملل دانشگاه

دکتر کردی: همه باید برای حفظ ارتباطات علمی بین‌المللی تلاش کنیم

دومین نشست هم‌اندیشی مدیران و معاونان معاونت و پردیس بین‌الملل دانشگاه با معاونان و رابطان بین‌الملل گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها، معاونت‌های ستادی و مسئولان اتاق‌ها و میزهای همکاری‌های علمی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست سه‌شنبه 3 دی 98 به میزبانی ستاد مرکزی و در قالب سومین جلسه فصلی شورای بین‌الملل دانشگاه برپا شد.

دوره‌های مشترک آموزشی با مراکز علمی خارج از کشور راهکاری برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی
دکتر وحید ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل به عنوان نخستین سخنران با اشاره به تحصیل 789 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: این در حالی است که 330 دانشجو از دوره‌های بلندمدت دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. 
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل تعداد فارغ‌التحصیلان دوره‌های کوتاه‌مدت را نیز 261 نفر اعلام کرد و گفت: دانشجویان بین‌الملل از 50 کشور جهان در دوره‌های بلندمدت مشغول به تحصیل هستند.
دکتر ضیایی سپس برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با مراکز علمی خارج از کشور را یکی از راهکارهای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و دیگر مراکز زیرمجموعه دانشگاه دانست و افزود: این دوره‌ها در نظام بین‌الملل سابقه‌ای طولانی دارد و دانشگاه‌های ایرانی نیز چند سالی است به این عرصه وارد و تجاربی کسب کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در همین راستا دستورالعمل دوره‌های آموزشی مشترک با مراکز علمی خارج از کشور مدتی پیش تهیه و تصویب شد و به زودی به واحدهای زیرمجموعه دانشگاه ابلاغ می‌شود.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل با بیان اینکه دستورالعمل مذکور در راستای پیشبرد اهداف بین‌المللی سازی دانشگاه تدوین شده است، یادآور شد: همچنین ارتباطات تخصصی میان گروه‌های آموزشی و اساتید دانشگاه با مراکز علمی خارج از کشور، آشنایی دانشجویان با محیط‌های علمی جدید و افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی دانشگاه نیز مورد توجه قرار دارد.
دکتر ضیایی با اشاره به اینکه منظور از دوره مشترک، فرآیند آموزشی است که با همکاری یکی از دانشگاه‌های غیرایرانی اجرایی شود، گفت: به طبع دانشجویان باید بخشی از دوره را در دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخشی دیگر را در دانشگاهی خارجی سپری کنند و مدرک پایان دوره نیز می‌تواند به صورت مشترک (Joint Degree) و یا دوگانه (Dual Degree) به آن‌ها ارائه شود.
وی به تشریح انواع مدرک دوگانه و قابل ارائه به دانشجویان این دوره‌ها طبق دستورالعمل مذکور پرداخت و تصریح کرد: دوره‌های آموزشی مشترک به طور حتم برای دانشگاه ارزش‌افزوده به همراه دارد ضمن اینکه دانشجویان ایرانی و بین‌الملل امکان شرکت در این برنامه را خواهند داشت.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل با تأکید بر اینکه مراحل تصویب دوره آموزشی مشترک پیچیده نیست، گفت: این دوره‌ها می‌تواند با یک فکر و ایده در سطح گروه آموزشی دو دانشگاه آغاز شود و اغلب بدون نیاز به تعریف برنامه آموزشی مجزا و با اخذ مجوز از شورای بین‌الملل و شورای آموزش دانشگاه قابلیت اجرا دارند.
دکتر ضیایی از امکان اجرای دوره‌های مشترک آموزشی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در سطوح مختلف خبر داد و  تصریح کرد: الزامی در خصوص همکاری با دانشگاه‌های هم‌طراز و یا مراکز علمی سطح بالاتر وجود ندارد بنابراین اگر از کشورهای همسایه نیز درخواست‌هایی مطرح باشد، قابل عملیاتی کردن است.
وی اضافه کرد: مفادی چون میزان شهریه، زبان آموزش، زمان اقامت دانشجویان در دو کشور و چگونگی صدور مدرک پایان دوره باید در قرارداد پیش از برگزاری برنامه مشترک دیده شود.
دکتر ضیایی همچنین به بیان توضیحاتی در مورد راه‌اندازی دفتر حمایت از تبادل دانشجو در پردیس بین‌الملل دانشگاه پرداخت و گفت: این دفتر با هدف تسهیل شرایط گذراندن بخشی از دوره دانشجویان ایرانی پردیس در کشورهای مختلف راه‌اندازی شده که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.
وی به پیش‌بینی راهکارهایی برای افزایش دانشجویان بین‌المللی دوره‌های کوتاه‌مدت اشاره کرد و توجه حاضران را بر جذب گرنت‌های آموزش بین‌الملل که حدود یک سال از تعریف آن‌ها توسط معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل می‌گذرد، جلب کرد.

کالج بین‌الملل آماده برگزاری دوره‌های زبان‌های خارجی در واحدهای زیرمجموعه دانشگاه
دکتر سکینه شب‌بیدار، معاون آموزشی کالج بین‌الملل دانشگاه نیز جدیدترین فعالیت‌های این مجموعه را تشریح کرد و گفت: کالج بین‌الملل در حوزه آموزش زبان‌های خارجی اعم از فارسی، انگلیسی، عربی، آلمانی و فرانسه آماده خدمت‌رسانی به اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه است.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 66 کلاس زبان انگلیسی توسط این مجموعه در حال برگزاری است، افزود: از این مجموع 31 کلاس در کالج بین‌الملل و 35 کلاس در دیگر مراکز برپا شده است.
معاون آموزشی کالج بین‌الملل تصریح کرد: در مکاتبات متعدد با واحدهای زیرمجموعه دانشگاه، آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی در خارج از فضای کالج بین‌الملل اعلام شده است.
دکتر شب‌بیدار همچنین به برپایی پنج کلاس زبان آلمانی و هشت کلاس زبان فرانسه پیرو استقبال زبان آموزان اشاره و همچنین توضیحاتی در خصوص برگزاری آزمون بسندگی زبان فارسی، سامفا (سنجش استاندارد مهارت‌های فارسی)، در کالج بین‌الملل دانشگاه به عنوان مرکز سنجش آزمون ویژه دانشجویان بین‌المللی برای نخستین بار ارائه کرد. 
معاون آموزشی کالج بین‌الملل صحبت‌های خود را با معرفی دوره عالی بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی به پایان رساند و تصریح کرد: طی نخستین دور این برنامه که از 29 آبان در حال برگزاری است، موضوعات مختلف از حوزه‌های آموزش و پژوهش چون قوانین و مقررات روابط بین‌الملل، اصول تحقیقات بین‌المللی، اصول آموزش بین‌المللی، بازاریابی بین‌المللی، اصول مذاکره و مکاتبات بین‌المللی، تشریفات کاربردی بین‌المللی و گردشگری سلامت در دوره بین‌المللی سازی آموزش عالی به بحث گذاشته خواهد شد.
در ادامه دکتر خاطره سیلانی و دکتر پویان امینی شکیب، معاونان بین‌الملل دانشکده‌های پرستاری و مامایی و دندانپزشکی، دکتر مریم نوری زاده از مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی و دکتر محسن امین از پژوهشکده علوم دارویی در مورد بخشی از مسائل و چالش‌های پیش روی فعالیت‌های بین‌المللی مجموعه‌های خود نکاتی مطرح و پشنهاداتی ارائه کردند.
توجه به کیفیت و سطح علمی دانشجویان مورد پذیرش، اهمیت اختصاص یک روز ثابت در هفته به دروس عمومی و پایه دانشجویان بین‌المللی برای جلوگیری از تداخل با کلاس‌های دروس تخصصی، دسترسی کارشناسان به سامانه سیپاد دانشجویان بین‌الملل، آموزش زبان فارسی و انگلیسی به دانشجویان در بدو ورود آن‌ها به صورت پیش‌نیاز، لزوم انجام تست سلامت جسمی و روانی دانشجویان خارجی پیش از شروع دوره‌های تحصیلی، افزایش تعداد کشورهای شرکت‌کننده و رشته مقاطع در پروژه‌های تبادل دانشجو، تأمین نیروی انسانی معاونت‌های بین‌الملل دانشکده‌ها، انجام فعالیت‌های تشویقی در راستای حمایت از اساتید فعال در حوزه بین‌الملل و پیش‌بینی راهکارهایی برای جلوگیری از ترک تحصیل ناگهانی دانشجویان خارجی در این بخش مورد تأکید قرار گرفت.

استفاده از همکاری‌های علمی در مسیر درآمدزایی کشور
پس از آن، دکتر حسن نوریان، رئیس اداره توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وزارت امور خارجه در جمع معاونان و رابطان بین‌الملل گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها، معاونت‌های ستادی و مسئولان اتاق‌ها و میزهای همکاری‌های علمی دانشگاه حاضر شد و با رویکرد بهره‌برداری از همکاری‌های علمی حوزه بهداشت و درمان برای درآمدزایی کشور مباحثی را مطرح کرد.
وی گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که در مجموعه وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه دیپلماسی تلاش می‌کنیم به همه ظرفیت‌ها یک نگاه اقتصادی و تولید ثروت داشته باشیم و از حوزه‌های مختلف تا جای ممکن در بحث توسعه اقتصادی کشور کمک بگیریم.
دکتر نوریان هدف اصلی از حضور در جمع فعالان حوزه بین‌الملل دانشگاه را استفاده از همکاری‌های علمی حوزه بهداشت و درمان در مسیر درآمدزایی برای کشور عنوان کرد و گفت: اداره توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ذیل معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، مباحثی را دنبال می‌کند که بیشتر بر حوزه اقتصاد مقاومتی متمرکز است و همان‌طور که می‌دانیم شاخصه اصلی اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی کشور در تکانه‌ها و نوسانات اقتصادی است.
رئیس اداره توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وزارت امور خارجه، تصریح کرد: اقتصاد کشور ما دولتی و متکی به درآمدزایی نفتی است بنابراین یکی از سیاست‌های کلی حضور جدی‌تر بخش خصوصی خواهد بود. 
دکتر نوریان اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای جهان 90 درصد فرصت‌های شغلی به واسطه بخش خصوصی ایجاد می شود اما سهم کشور ما در این زمینه بسیار کم است.
وی اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از مفاهیم شناخته شده در مقوله درآمدزایی و ایجاد فرصت‌های شغلی دانست و گفت: خوشبختانه در ایران نیز به یک درک و حس مشترک در زمینهٔ حمایت از راه‌اندازی این شرکت‌ها دست یافته‌ایم.
رئیس اداره توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وزارت امور خارجه سپس به تشریح چالش‌ها و محدودیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله محدودیت نقدینگی، نداشتن تجربه فعالیت برون‌مرزی، برندسازی، شبکه‌سازی و مشکلات بانکی به علت تحریم‌های اقتصادی پرداخت و از شناسایی بازارهای هدف پیش از فعالیت‌های اقتصادی، اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از دیپلماسی اقتصادی به عنوان راهکارهایی برای برون‌رفت از چالش‌های مذکور یاد کرد.
دکتر نوریان با اشاره به اینکه در دور دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی، معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه با شش مأموریت متشکل از سه حوزه با اولویت اصلی صادرات و سه حوزه با اولویت اصلی واردات فعالیت خود را آغاز کرد، بیان داشت: در حوزه صادرات، تمرکز اصلی بر صدور کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار که هر سه اقتصاد دانش‌بنیان را پوشش می‌دهند و در حوزه واردات، بر ورود تکنولوژی روز دنیا، سرمایه‌های خارجی و گردشگر خارجی قرار گرفت.
وی همچنین فعالیت‌های انجام شده توسط این وزارتخانه در راستای تسهیل فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را تشریح کرد و گفت: شکل‌گیری شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، همکاری با 40 کشور دنیا با هدف لغو روادید و یا تسهیل صدور روادید برای کمک به رفت‌وآمد تجار، استفاده از توانمندی‌ها سفارتخانه‌ها، سرکنسولگری‌ها و دفاتر حفاظت از منافع در 140 کشور به منظور گسترش علم و توسعه اقتصادی کشور از جمله اقدامات انجام شده است.
دکتر نوریان افزود: با راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، اداره تسهیل فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کرد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورهای دارای صندوق متناظر را با رویکرد تأسیس شرکت‌های مشترک به یکدیگر لینک کند.
رئیس اداره توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وزارت امور خارجه مقوله گردشگری سلامت را نیز حوزه‌ای جذاب و درآمدزا برای کشور دانست و خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه آمادگی دارد از بسترهای موجود چون سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در کشورهای مختلف برای معرفی توانمندی‌های حوزه بهداشت و درمان و تسهیل حضور گردشگران سلامت در کشور استفاده کند.
در بخش بعدی این نشست با ارائه مقدمه‌ای از تشکیل کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل در دانشکده‌ها توسط دکتر الهه متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دبیران کمیته‌های دانشجویی دانشکده‌های پزشکی، توان‌بخشی، دندانپزشکی و داروسازی گزارشی کوتاه از اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش رو بیان کردند.

همه باید برای حفظ ارتباطات علمی بین‌المللی تلاش کنیم
دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح شده با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تهران از وجود اساتید و افراد شناخته شده در عرصه‌های پزشکی، فناوری و تحقیقات بهره می‌برد، گفت: به دلیل مشغله‌های مختلفی چون کار در مراکز درمانی دانشگاه، تدریس و فعالیت‌های تحقیقاتی، ارتباط اعضای هیأت‌علمی تاکنون با مراکز و سازمان‌های بیرونی اعم از داخلی و خارجی با وجود ظرفیت‌های قابل توجه کمرنگ بوده است.
وی با اشاره به وجود مجموعه‌ای قوی از شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه، تصریح کرد: به طور حتم حمایت اداره  تسهیل فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان وزارت امور خارجه به عملکرد موفق‌تر این شرکت‌ها کمک خواهد کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین با تکیه بر دغدغه‌های دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه برای فعالیت‌های بین‌الملل، گفت: انتظار می‌رود با توجه به اهداف و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده طی سال‌های گذشته، بین‌المللی سازی از گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها تسری یابد و واحدهای زیرمجموعه دانشگاه خود برای ارتباطات بین‌الملل، انجام فعالیت‌های مشترک و تبادل دانشجو اقدام کنند.
دکتر کردی با تأکید بر اینکه معاونت بین‌الملل در حد توان مسیر پیش رو را هموار خواهد کرد، افزود: تکمیل شبکه بین‌الملل دانشگاه و حضور معاونان و رابطان بین‌الملل در گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها و معاونت‌های ستادی می‌تواند نقش پررنگی در بین‌المللی شدن بیش از پیش دانشگاه و اعضای هیأت‌علمی ایفا کند.
وی با تقدیر از عملکرد موفق کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل ظرف یک سال اخیر، تشکیل این کمیته‌ها را زمینه‌ساز ورود فکر و ایده‌های جدید به این حوزه دانست.
دکتر کردی سپس از خانواده بزرگ بین‌الملل دانشگاه خواست با کمیته‌های دانشجویی همکاری کرده و شرایط را برای فعالیت‌های هر چه بیشتر آن‌ها فراهم کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه در پایان گفت: با وجود فضای بسته بین‌المللی همه ما باید تلاش کنیم ارتباطات علمی با سازمان‌ها و مراکز علمی خارج از کشور را حفظ کنیم در غیر این صورت آسیب این عدم ارتباط آینده دانشگاه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی
مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی