محتوای خبری معاونت بین الملل

گردهمایی بزرگ خانواده بین‌الملل دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه

دکتر کریمی: دانشگاه علوم پزشکی تهران باید در جذب دانشجویان خارجی و ارتباطات علمی و بین‌المللی همواره پیش قدم باشد

با حضور دکتر کریمی، رئیس دانشگاه، نخستین جلسه هم‌اندیشی مدیران، معاونان معاونت و پردیس بین‌الملل دانشگاه با معاونان و رابطان بین‌الملل گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها، معاونت‌های ستادی و مسئولان اتاق‌ها و میزهای همکاری‌های علمی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این جلسه چهارشنبه 22 خرداد 98 در ستاد مرکزی و با ارائه گزارش مدیران و معاونان معاونت و پردیس بین‌الملل دانشگاه آغاز شد.
تکمیل زیرساخت شبکه بین‌الملل با تأکید بر ترویج فرهنگ بین‌المللی سازی در دانشگاه
دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل به عنوان نخستین سخنران با اشاره به اینکه هماهنگی در اجرای فعالیت‌های بین‌المللی و ترویج فرهنگ بین‌المللی سازی در بدنه دانشگاه موجب شد که این معاونت طی چند سال اخیر نسبت به تکمیل زیرساخت شبکه بین‌الملل دانشگاه اقدام کند، اظهار داشت: این شبکه با تعیین معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها در دو تا سه سال اخیر آغاز شد و امروز شاهد فعالیت رابطان و معاونان بین‌الملل در گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها و معاونت‌های ستادی دانشگاه هستیم.
وی افزود: در مرحله بعد با رویکرد هدفمندسازی فعالیت‌ها، تسهیل و تسریع ارتباط با دانشگاه‌های خارجی، جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی و ارتقاء سازمانی دانشگاه، مسئولان میزها و اتاق‌های همکاری علمی ایران و کشورهای مختلف تعیین شدند.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه فعالیت برخی از میزهای همکاری علمی دانشگاه در همین مدت کوتاه چشمگیر بوده و انتظار می‌رود بقیه آنها نیز با الگوبرداری از فعالیت‌های میزهای موفق، هماهنگی و یک جهت کردن امکانات و توسعه تعاملات با بدنه دانشگاه، به تقویت شبکه بین‌الملل کمک کنند، گفت: میزها و اتاق‌های همکاری علمی اتاق فکری متشکل از 5 تا 7 نفر از اساتید دانشکده‌های مختلف دارند که در تعیین خط فکری آنها و ارائه مشاوره‌های لازم نقش مهمی ایفا می‌کنند.
دکتر نکوفر همچنین بر اهمیت تمرکز اعضای شبکه بین‌الملل دانشگاه بر برنامه استاد مدعو بین‌المللی تأکید کرد گفت: مدیریت روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل با تهیه فلوچارتی تلاش کرده نحوه جذب استاد مدعو بین‌المللی را به صورت ساده تشریح کند و انتظار می‌رود هریک از گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه یک استاد مدعو بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی به مجموعه‌شان اضافه کنند.
وی یادآور شد: از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های این اساتید می‌توان در برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همکاری‌های مشترک تحقیقاتی، چاپ مقالات، ارتقاء گروه‌های آموزشی و مشارکت در پایان‌نامه دانشجویان به عنوان داور و استاد مشاور بهره برد.
دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل نیز توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این مدیریت ارائه داد و گفت: از ابتدای فرآیند جذب دانشجویان خارجی تا اول ژوئن 2019 حدود 10 هزار متقاضی درخواست تحصیل در دانشگاه را ارائه کرده‌اند.
وی با بیان اینکه سامانه پذیرش بر خط دانشجویان بین‌الملل چندین بار مورد بازنگری قرار گرفته است، اظهار داشت: حدود 800 دانشجوی خارجی از 44 کشور هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند. 
مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل بیان داشت: طی سال‌های گذشته به منظور معرفی توانمندی‌های بین‌المللی دانشگاه برای جذب متقاضیان خارجی و آشنایی دانشجویان بین‌المللی با چگونگی ورود و مقررات تحصیل در دانشگاه اقلام و محصولات متنوعی منتشر شده است. 
دکتر شعبانی افزود: همچنین از ظرفیت‌های وب سایت‌های معتبر بین‌المللی برای معرفی دانشگاه و دوره‌های آموزشی پذیرنده دانشجویان خارجی استفاده و تلاش شده از بستر  Email Marketing نهایت بهره‌برداری انجام شود. 
وی اضافه کرد: حوزه بین‌الملل دانشگاه به تازگی اقداماتی برای ارتقاء فرآیند اعطای نمایندگی به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی انجام و امکان جذب دانشجویان بین‌الملل توسط اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان را فراهم کرده است
جذب دستیاران بین‌المللی رشته‌های پزشکی؛ ظرفیتی مغفول مانده در دانشگاه
سپس دکتر اسماعیل زاده، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل نیز گفت: این معاونت در دور جدید فعالیت‌های خود بر ورود مراکز تحقیقاتی به حوزه بین‌الملل تأکید دارد و بر همین اساس آیین‌نامه پذیرش دانشجوی خارجی دکترای تخصصی استاد محور سال 97 به تصویب معاونت آموزشی وزارت بهداشت رسید.
وی از تدوین آیین‌نامه پذیرش دانشجوی بین‌الملل پسادکترا (Postdoc) خبر داد و بیان داشت: در آیین‌نامه مذکور که برگرفته از آیین‌نامه پسادکترای دانشجویان ایرانی است تلاش شده با تسهیل شرایط رفت‌وآمد دانشجویان و پیش‌بینی گرنت‌هایی به روند جذب آنها کمک شود.
دکتر اسماعیل زاده با اشاره به اینکه در سال گذشته نخستین کارگاه گرنت نویسی برگزار شد، گفت: هدف از این کارگاه‌ها که قرار است سالانه دو بار برپا شود، تشکیل پویشی با مشارکت شرکت‌کنندگان و دنبال کردن پروپوزال‌های آن‌ها تا اخذ گرنتهای بین‌المللی است.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل به بخشی از برنامه‌های پیش روی این معاونت طی سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: برای نخستین بار با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه گرنت بین‌المللی سازی تعریف شده ضمن اینکه در راستای حرکت منسجم‌تر مراکز تحقیقاتی در حوزه بین‌الملل، از آن‌ها خواسته شده برای سال جاری برنامه عملیاتی خود را ارائه کنند تا در پایان سال با ارزیابی آن‌ها میزان دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده سنجیده شود.
در ادامه، دکتر ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل نیز به تشریح وضعیت آموزشی دانشجویان بین‌المللی پرداخت و گفت: در کنار تحصیل 776 دانشجوی خارجی در دانشگاه، تاکنون 184 نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند که اغلب دانشجویان دوره‌های دکترای تخصصی، کارشناسی ارشد و بعضاً کارشناسی هستند.
وی افزود: از مجموع 224 رشته‌ای که امکان جذب متقاضیان بین‌المللی برای آنها وجود دارد در بیش از 120 رشته که عمدتاً بالینی هستند هنوز موفق به پذیرش نشده‌ایم.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل با تأکید بر اینکه گروه‌های بالینی پزشکی نسبت به گروه‌های علوم پایه تعداد دانشجوی بین‌المللی کمتری دارند، گفت: نسبت دستیاران پزشکی به کل دانشجویان دانشگاه سه درصد و نسبت به دانشجویان تحصیلات تکمیلی 11 درصد است و این ظرفیتی است که تاکنون مغفول مانده است.
دکتر ضیایی صحبت‌های خود را با ارائه توضیحاتی در خصوص آیین نامه جذب دانشجویان دکترای تخصصی استاد محور ادامه داد و اظهار داشت: این آیین نامه صرفاً برای دانشجویان خارجی تدوین شده و محور پذیرش، آموزش و حتی فارغ‌التحصیلی دانشجویان، استاد آنها خواهد بود.
وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای می‌توانند متقاضی دوره دکترای تخصصی استاد محور باشند، افزود: دانشجویان ملزم به گذراندن 6 تا 10 واحد درسی هستند که دروس توسط استاد راهنما انتخاب می‌شود و هدف اصلی پژوهش خواهد بود.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل اضافه کرد: استاد راهنمای اول باید عضو هیأت علمی دانشگاه مرتبه دانشیاری و یا بالاتر و دارای حداقل چهار مقاله منتشر شده در مجلات علمی- پژوهشی معتبر باشد ضمن اینکه برخورداری استاد راهنمای دوم از مرتبه استادیاری و h-index حداقل 5 با نمایه Scopus نیز ضروری است.
راه‌اندازی وب‌سایت جدید انگلیسی دانشگاه با رویکرد دسترسی آسان‌تر به محتوای جدید
پس از آن دکتر آل سعیدی، مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل به مرور سایت انگلیسی دانشگاه از سال 91 تا آذر 97 پرداخت و همچنین به اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی وب‌سایت جدید چون مطالعه وب سایت‌های برتر دانشگاهی دنیا، بحث و تبادل‌نظر در کارگروه ارتقا محتوا با حضور صاحب‌نظران خبره حوزه‌های مختلف، انتخاب مدل‌های برتر و پیاده‌سازی آن، طراحی نمونه‌های پیشنهادی وب‌سایت با قابلیت Responsive و تولید، به‌روزرسانی و مدیریت ساختار محتوایی اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه وب‌سایت جدید دارای قابلیت‌هایی چون نمایش صحیح و اختصاصی در کامپیوتر، تلفن همراه و  تبلت، دسترسی آسان به محتوای جدید و امکان پشتیبانی بر خط است، اظهار داشت: قالب گرافیکی این وب‌سایت بر مبنای وب سایت‌های برتر جهانی تنظیم شده ضمن اینکه تمامی خدمات آموزشی، درمانی و پژوهشی در آن پوشش داده می شود.
مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل ادامه داد: این در حالی است که امکاناتی ویژه جهت جذب بیماران و معرفی بیمارستان‌های تابعه و پیش بینی جایگاهی ویژه برای بخش پژوهش به منظور پوشش دادن تمامی فعالیت پژوهشی دانشگاه نیز محقق شده و صفحات اختصاصی برای تمامی واحدهای تابعه از جمله بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی، دانشکده‌ها در مسیر یکپارچه‌سازی اختصاص یافته است.
دکتر جعفریان، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه نیز گفت: این مجموعه برگزاری کلاس‌های زبان انگلیسی ویژه کارکنان و اعضای هیأت‌علمی و خانواده‌های آنها، کارگاه‌های مهارتی و کوتاه‌مدت زبان انگلیسی، کلاس‌های زبان فرانسه ویژه کارکنان و اعضای هیأت‌علمی و خانواده‌های آنها و آموزش آزاد IELTS به شیوه ICCS را در دستور کار خود دارد.
وی با بیان اینکه کالج بین‌الملل دانشگاه دوره‌های کوتاه‌مدت چون Academic Writing، Principals of Letter Writing و Scientific for Academic Purposes را برای اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار می‌کند، اظهار داشت: دانشجویان بین‌المللی نیز امکان استفاده از دوره‌های کوتاه‌مدت چون Scientific Writing،Endnote  و Search را خواهند داشت.
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه افزود: همچنین دوره ویژه شش ماهه روابط بین‌الملل در حوزه سلامت به زبان انگلیسی نیمه دوم سال جاری کلید خواهد خورد و دوره‌های آموزش زبان‌های آلمانی، اسپانیایی و عربی نیز از تابستان 98 آغاز می‌شود.
سپس اعضای حاضر به بیان نقطه نظرات و طرح سؤالات خود در خصوص موضوعات مطرح شده پرداختند.
اهمیت تداوم شرکت اعضای هیأت علمی دانشگاه در دوره‌ها و کنگره‌های خارج از کشور
دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز با توجه به مباحث مطرح شده توسط رابطان و معاونان بین‌الملل و مسئولان میزها و اتاق‌های همکاری علمی، اظهار داشت: به دلیل نوسانات قیمت ارز از سال گذشته، تغییراتی در نحوه پرداخت اعزام‌های خارج از کشور انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه اهمیت تداوم شرکت اساتید و اعضای هیأت علمی در دوره فرصت مطالعاتی و کنگره‌های خارج از کشور سبب شد با وجود مسائل پیش آمده، دانشگاه علوم پزشکی تهران راهکار پرداخت ریالی را جایگزین پرداخت دلاری کند، بیان داشت: بر این اساس تسهیلات پنج میلیون تومانی برای کنگره‌های خارج از کشور، 60 میلیون تومانی به دوره فرصت مطالعاتی سه ماهه و 80 میلیون تومانی جهت دوره فرصت مطالعاتی سه ماهه تا یک‌ساله اختصاص یافت.
معاون بین‌الملل دانشگاه از شرکت اعضای هیأت علمی دانشگاه در 147 مورد کنگره خارج از کشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: انتظارمان این است که هر عضو هیأت علمی حداقل سالی یک‌بار در سفرها و دوره های خارج از کشور شرکت کند.
دکتر کردی بخش بعدی صحبت‌های خود را به آیین‌نامه دکترای تخصصی استاد محور اختصاص داد و گفت: مسائلی که مراکز تحقیقاتی و برخی دانشکده‌ها در اجرای دوره دکترای تخصصی پژوهشی برای دانشجویان بین‌المللی  داشتند، زمینه‌ساز تدوین آیین‌نامه مذکور و تلاش برای تصویب آن توسط وزارت بهداشت شد.
وی با تأکید بر اینکه تدوین و تصویب آیین‌نامه دکترای تخصصی استاد محور با هماهنگی کامل معاونت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه صورت گرفت، افزود: طی توافقات انجام شده در مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان این دوره، عنوان PhD  لحاظ خواهد شد و نام رشته بر اساس پایان نامه تعریف می‌شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: با تکیه بر تجربیات موفقی که در اجرای مشترک برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترای تخصصی (Cotutelle) داشتیم این آمادگی وجود دارد که دوره دکترای تخصصی استاد محور را نیز با همکاری مراکز علمی خارج از کشور به این صورت که بخشی از دوره تحصیلی دانشجو در دانشگاه و بخشی دیگر در دانشگاه مقصد گذرانده شود، عملیاتی کنیم.
وی با تشویق گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی به جذب اساتید مدعو بین‌المللی، گفت: همچنین تلاش می‌شود موضوع بازدید مهمانان خارجی از ظرفیت‌های واحدهای زیرمجموعه دانشگاه با تکمیل شبکه بین‌الملل با برنامه‌ریزی مناسب‌تر و اطلاع‌رسانی گسترده‌تری انجام شود.
دکتر کردی در پایان با اشاره به تلاش‌های دانشگاه برای ایجاد شعب بین‌الملل، اظهار امیدواری کرد که طبق برنامه‌ریزی‌ها و توافقات انجام شده شعب دانشگاه در کربلا و سلیمانیه عراق راه‌اندازی شود.
همه باید به ماندن و تلاش کردن بیاندیشیم 
دکتر کریمی، رئیس دانشگاه نیز صحبت‌های خود را با قدردانی از معاون بین‌الملل دانشگاه و سایر فعالان این حوزه آغاز کرد و گفت: دکتر کردی و همکارانشان در معاونت بین‌الملل دانشگاه با قدرت تعامل بالا و ارتباطاتی که رقم زده‌اند، نقش مؤثری در معرفی توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران ایفا کرده‌اند.
وی با اشاره به شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور، اظهار داشت: برخی تصور می کنند که امروز نسبت به گذشته فرصت‌های توسعه تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی کاهش یافته است اما در طول چهل سال گذشته با وجود شرایط سخت بین المللی همیشه منافذی برای دانشگاه‌ها و دانشگاهیان باز بوده و آخرین راهی که بسته شده، راه اعضای هیأت علمی و دانشگاه ها است.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: در شرایط کنونی این وظیفه ما است که از حیثیت دانشگاه در داخل و خارج از کشور دفاع و نشان دهیم دانشگاهی چون علوم پزشکی تهران می‌تواند گره‌های بزرگ‌تر در حوزه‌های مختلف کشور را باز کند، به کمک نظام بیاید و راه‌حل ارائه بدهد.
دکتر کریمی افزود: با این نگاه در روز افتتاح دانشگاه از دکتر روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان خواستم که به دانشگاه اعتماد کند و بداند که از این اعتماد متضرر نخواهد شد.
وی با اشاره به قدمت دانشگاه علوم پزشکی تهران از زمان تأسیس دارالفنون تا کنون، گفت: این پیشینه ضمن سنگین کردن مسئولیت همه ما حاکی از آن است که دانشگاه باید همواره در حوزه جذب دانشجویان خارجی و ارتباطات علمی و بین المللی نیز پیش قدم باشد. جذب
رئیس دانشگاه ادامه داد: امروز جز خود دانشگاه، دانشگاهیان و مسئولینی که وظایف سنگینی بر دوش دارند هیچ کس نمی تواند موانع و مشکلات موجود را در داخل و خارج از دانشگاه و در ارتباط با ارگانهای دیگر حل کند.
دکتر کریمی با تأکید بر اینکه مدیریت دانشگاه و تیم حاضر به هیچ عنوان مانعی برای فعالیت‌های اعضای هیأت‌علمی نیست بلکه به دنبال تسهیل شرایط موجود و کمک برای حرکت آن‌ها به سمت اهداف پیش رو است، افزود: خوشبختانه هیچ کس نمی تواند ادعا کند که در طول سالهای خدمت به دانشگاه علوم پزشکی تهران و دوران مدیریتم مانعی برای فعالیت های مختلف بوده ام.
رئیس دانشگاه خطاب به حاضران در این نشست گفت: از همه شما می‌خواهم این پیام را به بدنه دانشگاه برسانید که امروز نباید به راحتی به دانشگاه و مملکت خود پشت کنند و راهی کشورهای دیگر شوند.
وی تصریح کرد: در حوزه بین الملل انتظار می رود طی تعامل با اعضای هیأت علمی دانشگاه از موجی که سبب شده افراد با تحلیل های سطحی زندگی خود را رها کنند و بروند، جلوگیری شود.
دکتر کریمی اضافه کرد: با تبلیغ و معرفی اساتیدی که برای تحصیل از کشور رفته و دوباره بازگشته اند مانع  مهاجرت درصدی از این افراد شویم و فرصتی ایجاد کنیم تا آنها نیز به مملکت خود و سازندگی آن بیاندیشند.

خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی