محتوای خبری معاونت بین الملل

دیدار دکتر جعفریان و رئیس دانشگاه سلیمانیه عراق با تأکید بر همکاری های مشترک بین المللی

دکتر جعفریان، رئیس دانشگاه و پروفسور صلاح‌الدین سعید علی، رئیس دانشگاه سلیمانیه عراق با هدف توسعه همکاری‌های مشترک بین‌المللی با یکدیگر دیدار کردند.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دکتر عرب خردمند، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر سادات ابراهیمی و دکتر امینیان، روسای دانشکده‌های داروسازی و پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر هادیان و دکتر حسن‌زاده، معاونان آموزشی و پژوهشی پردیس بین‌الملل، دکتر پورهاشمی، سرپرست کالج بین‌الملل دانشگاه، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر همتی، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر یزدانی، معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر شکوری گرکانی، معاون آموزشی دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل و انصاری پور، سرپرست مدیریت بورس ها و مأموریت‌های آموزشی معاونت بین‌الملل نیز در این نشست که سه شنبه 7  اردیبهشت برگزار شد، حضور داشتند.
این دیدار با ارائه توضیحات دکتر عرب خردمند آغاز شد. وی دانشگاه را قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور معرفی کرد که دانشجویان ایرانی خود را از میان برترین رتبه‌ها و از طریق کنکور سراسری پذیرش می‌کند.
وی مجموع دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه را به ترتیب 13 هزار و 129 و یک هزار و 653 نفر تخمین زد و به معرفی 11 دانشکده و 16 بیمارستان آموزشی دانشگاه پرداخت.
معاون بین‌الملل دانشگاه تعداد مقالات دانشگاه در فاصله سال‌های 1996 تا 2015 میلادی را 27 هزار و 851 مقاله عنوان کرد و افزود: بیش از 201 هزار بار به این مقالات استناد شده است.
دکتر عرب خردمند همچنین در تشریح ساختار مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه نیز گفت: با فعالیت 14 مرکز بهداشت روستایی، 45 خانه بهداشت و 57 مرکز بهداشت شهری، تاکنون 2 میلیون 800 هزار نفر تحت پوشش خدمات مورد نیاز قرار گرفته‌اند.
وی همچنین با اشاره به بخشی از اقدامات بین‌المللی دانشگاه طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 2007 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون در مقاطع مختلفی چون پزشکی عمومی، کارشناسی ارشد، PhD، دندانپزشکی عمومی، دکترای داروسازی و پسادکترا دانشجو می‌پذیرد.
معاون بین‌الملل تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران هم اکنون از 33 کشور جهان دانشجوی خارجی دارد و این دانشجویان از امکاناتی چون خوابگاه، بیمه‌های خدمات درمانی، سلامت، ورزش و مسئولیت و تورهای فرهنگی و تفریحی بهره می‌برند.
پروفسور صلاح‌الدین سعید علی نیز دانشگاه سلیمانیه را  قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه کردستان عراق معرفی کرد و گفت: این دانشگاه با برخورداری از چهار پردیس در حال حاضر 26 هزار دانشجو و یک هزار و 900 عضو هیأت‌علمی دارد.
وی افزود: هم اکنون با توجه به شرایط ویژه منطقه و سیاست جدید وزارت آموزش عالی عراق، تعامل با دانشگاه‌های برتر ایرانی بسیار مورد تأکید است.
رئیس دانشگاه سلیمانیه در ادامه از آمادگی برای اجرای برنامه‌های مشترک مقطع PhD خبر داد و تصریح کرد: این دوره‌ها می‌تواند با حضور دو استاد راهنمای داخلی و خارجی برگزار شود.
پروفسور علی سعید به کمبودهای موجود این دانشگاه در حوزه آموزش پزشکی نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد در تعامل با دانشگاه علوم پزشکی تهران فرصتی برای جبران این کمبودها فراهم شود.
وی همچنین درخواست برپایی دوره‌های کوتاه مدت تابستانی برای دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه سلیمانیه را مطرح کرد و یادآور شد: همچنین دانشکده داروسازی این دانشگاه با مسائلی در خصوص کادر آموزشی روبرو است که امیدواریم بستر مناسبی برای حضور و تدریس اساتید ایرانی به صورت یک تا دو هفته در طول ترم تحصیلی ایجاد شود.
دکتر جعفریان نیز با اشاره به تجربه همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه‌های اقلیم کردستان و عراق، گفت: در حال حاضر عملیاتی شدن زمینه‌های همکاری مشترک و مورد توافق طرفین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران آمادگی دارد نسبت به برگزاری دوره‌های کوتاه مدت در رشته‌هایی چون پرستاری با دانشگاه سلیمانیه همکاری کند.
وی همچنین در خصوص برپایی دوره‌های مشترک PhD نیز موافقت خود را اعلام و تأکید کرد: امکان تبادل اساتید داروسازی جهت تدریس به صورت کوتاه مدت و فشرده در سلیمانیه وجود دارد.
دکتر جعفریان در جمع‌بندی این نشست پیشنهاد راه‌اندازی دفتر دانشگاه علوم پزشکی تهران در سلیمانیه عراق برای گسترش همکاری‌ها را مطرح کرد و تعیین افراد همتا در هر دو دانشگاه با رویکرد پیگیری نخستین پروژه‌های همکاری را گام موثری در تعاملات آتی دانست./ق
خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی