محتوای خبری معاونت بین الملل

دیدار معاون بین‌الملل دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا در راستای همکاری‌های مشترک بین‌المللی

دکتر عرب خردمند، معاون بین‌الملل دانشگاه و عبدالامیر قریشی، مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا با رویکرد آغاز همکاری‌های مشترک بین‌المللی دیدار کردند.


به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست شنبه 26 دی با حضور دکتر نیکنام، مدیر شعب بین‌الملل دانشگاه، دکتر حسن‌زاده، دکتر هادیان و دکتر رحیمی، معاونان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل، دکتر حسینی سده، مدیر توسعه و پشتیبانی معاونت بین‌الملل، دکتر نوروزی، قائم‌مقام مرکز تحقیقات ترمیم ضایعات مغزی و نخاعی، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌المللی معاونت بین‌الملل، دکتر شکوری، معاون آموزشی دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر ظافر فاضل حسین و سلیم عطیه الجوهر، مشاوران مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا و عمار کرباسی، مدیر دفتر مرکز کربلا در قم، برگزار شد.
در ابتدا، مدیر توسعه امور بین‌المللی معاونت بین‌الملل به معرفی اجمالی دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 1935 با شکل‌گیری دانشکده پزشکی آغاز به کار کرده است.
دکتر شعبانی تصریح کرد: 11 دانشکده و 16 بیمارستان آموزشی و درمانی زیرمجموعه این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 2011 جذب دانشجویان خارجی از طریق پذیرش آزاد را آغاز کرده که حاصل آن ارسال درخواست 12 هزار و 500 متقاضی است.
مدیر توسعه امور بین‌المللی معاونت بین‌الملل با بیان اینکه از این تعداد هم اکنون بیش از 350 نفر دانشجوی دانشگاه هستند، اضافه کرد: بیش‌ترین تعداد دانشجویان خارجی به ترتیب از کشورهای عراق، پاکستان و نیجریه جذب شده‌اند.
وی  با اشاره به اینکه 12 نمایندگی در کشورهای مختلف معرفی دانشگاه و تسریع در جذب دانشجویان خارجی را برعهده دارند و بیان داشت: کالج بین‌الملل این دانشگاه نیز مدتی پیش با هدف برگزاری کلاس‌های زبان انگلیسی، فارسی و دروس مشترک دانشجویان خارجی راه‌اندازی شد.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل نیز ضمن بیان توضیحاتی در خصوص رشته مقاطع پذیرنده دانشجویان خارجی و طول دوره تحصیلی، هدف اصلی تدریس زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی را ارتباط موثر با بیماران عنوان کرد.
دکتر عرب خردمند، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز با اشاره به اینکه زمینه آغاز همکاری‌های مشترک با مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا از حدود سه ماه پیش با سفر هیأت دانشگاه به عراق فراهم شد، گفت: در نشست مشترک با مدیر این مرکز در خصوص جذب دانشجویان با استعداد توافقات اولیه صورت گرفت.
وی با تأکید بر کیفیت مناسب آموزش علوم پزشکی در دانشگاه افزود: هدف ما از تعامل ایجاد شده در خصوص دانشجویان عراقی، جذب متقاضیانی است که از سطح کیفی مناسبی برخوردارند.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین پیشنهاد اجرای Joint Degree براساس کوریکولوم آموزشی مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا و ارائه مدرک مشترک را برای دانشجویان متقاضی مطرح کرد.
دکتر عرب خردمند در خصوص برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد و PhD نیز اعلام آمادگی کرد و یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت از مدتی پیش تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی را مطابق با معیارهای بین‌المللی آغاز کرده است.
دکتر فاضل حسین نیز با بیان اینکه کشور عراق در حال حاضر با کمبودهایی در خصوص مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مواجه است، گفت: آستان مقدس امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) هم اکنون ساخت هفت بیمارستان را در دستور کار دارد.
مشاور مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا افزود: یکی از این بیمارستان‌ها ظرف سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که به همین منظور نیازمند فارغ‌التحصیلانی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی هستیم.
وی با بیان اینکه آموزش دانشجویان پزشکی عمومی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران از اولویت‌های مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا است، گفت: همچنین درخواست برگزاری دوره‌های تخصص، فوق تخصص و کوتاه مدت را در آینده براساس نیازهای خاص مردم عراق و بیمارستان‌های در دست احداث، داریم.
دکتر فاضل حسین همچنین از علاقمندی مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد.
عبدالامیر قریشی، مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا نیز گفت: آستان‌ مقدس امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) از احترام و جایگاه ویژه‌ای در عراق برخوردار هستند.
وی ادامه داد: با توجه به ارتباط موثر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا با آستان مقدس این دو بزرگوار، انتظار داریم نیروهایی کارآمد در بیمارستان‌های مذکور مشغول به فعالیت شوند که بر همین اساس تعامل با دانشگاه علوم پزشکی تهران در دستور کار قرار گرفت.
در ادامه، حاضران در خصوص نحوه گزینش دانشجویان عراقی، هزینه دوره تحصیلی، خدمات و تسهیلات خوابگاهی و بیمه‌ای به بحث و تبادل‌نظر رسیده و توافقات اولیه صورت گرفت./ق
خبرنگار: مهناز وحیدی

کلمات کلیدی
مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی