محتوای خبری معاونت بین الملل

با انعقاد تفاهم‌نامه مشترک

فصل جدیدی از همکاری‌های دانشگاه و مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا در آستان مقدس امام حسین (ع) آغاز شد

نشست مشترک دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه و عبدالامیر القریشی، مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا در آستان مقدس امام حسین (ع) با توافقاتی در خصوص پذیرش دانشجویان عراقی از این مرکز و بحث و بررسی پیرامون راه‌اندازی شعبه دانشگاه در کربلا برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در جریان نشست روز سه‌شنبه 3 مهر 97، دکتر هادیان، رئیس دانشکده توانبخشی، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر نوروزی، رابط دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور عراق، دکتر ظافر رجب، مسئول آموزش پزشکی مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا، حیدر النصار، معاون مدیر فرهنگی سفارت عراق در ایران، مهدی نصرالله، مستشار مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا و عمار الکرباسی، مدیر دفتر مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا در قم نیز حضور داشتند.
در آغاز، عبدالامیر القریشی، مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا هدف اصلی از درخواست برای برگزاری این نشست را توافقات جدید برای پذیرش متقاضیان این مرکز در دانشگاه علوم پزشکی تهران و هماهنگی‌های لارم جهت راه‌اندازی شعبه دانشگاه در کربلا عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش عالی عراق از مدتی پیش تسهیلاتی را به راه‌اندازی دانشگاه‌های خصوصی و آزاد به ویژه دانشگاه‌های فعال در حوزه علوم پزشکی اختصاص داده است، اظهار داشت: حل مشکل کمبود نیروهای پزشکی در این کشور از جمله اهداف مورد نظر بوده است.
القریشی تصریح کرد: با این رویکرد تاکنون 56 دانشگاه خصوصی در عراق افتتاح شده که برخی از آن‌ها در رشته‌های علوم پزشکی نیز فعالیت جدی داشته و درصدد افزایش تعداد دانشجویان خود هستند.
مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا ادامه داد: نمره پذیرش دانشجویان این دانشگاه‌ها در کنکور عراق 80 درصد در نظر گرفته شده ضمن اینکه با کاهش نسبی هزینه‌های تحصیلی، فضای رقابتی خاصی میان آن‌ها ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه آغاز به کار دانشگاه‌های خصوصی میل و رغبت متقاضیان عراقی و خانواده‌های آن‌ها را به تحصیل در خارج از کشور کاهش داده است، گفت: با تکیه بر فضای ایجاد شده در عراق و همکاری‌هایی که پیش از این با دانشگاه علوم پزشکی تهران تجربه کرده‌ایم، امیدواریم شاهد تحصیل متقاضیان مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا در این دانشگاه با شرایط جدیدی باشیم.
القریشی ادامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران و بهره‌مندی از آموزش علوم پزشکی با سطح کیفی بالا را نکته‌ای حائز اهمیت برای مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا دانست و بر انعقاد تفاهم‌نامه میان دو مجموعه پس از انجام توافقات این نشست تأکید کرد.
سپس دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه توضیحاتی در خصوص تجربه بیش از سی‌ساله کشورمان در راه‌اندازی دانشگاه‌های خصوصی ارائه کرد و گفت: آنچه در طول فعالیت دانشگاه علوم پزشکی تهران همواره مورد توجه بوده حفظ کیفیت آموزشی است چنانچه از یک میلیون و 500 داوطلب کنکور در سال جاری، 50 نفر نخست موفق شدند در رشته پزشکی این دانشگاه پذیرش بگیرند.
وی با اشاره به تعداد زیاد متقاضیان بین‌المللی رشته پزشکی برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیان داشت: این در حالی است که در رشته مقاطع لیسانس دندانپزشکی و داروسازی که مجوز جذب دانشجوی بین‌المللی در آن‌ها توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت صادر شده نیز امکان پذیرش متقاضیان عراقی وجود دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: همچنین طی سال‌های اخیر دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و تخصص نیز دانشجوی بین‌المللی پذیرفته است.
دکتر کردی با بیان اینکه رشته‌های پرستاری و مامایی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، تغذیه و رشته‌های مرتبط با پیراپزشکی و بهداشت نیز از ظرفیت‌های لازم برای جذب دانشجویان بین‌المللی برخوردارند، اظهار داشت: زبان تدریس در تمامی رشته‌های مذکور انگلیسی است.
وی با اشاره به سفر رئیس دانشگاه و هیأت همراه در اواخر ماه گذشته به عراق، اظهار داشت: طی دیدار با مسئولان مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا و آستان مقدس امام حسین (ع) صحبت‌هایی در خصوص نمره قبولی دانشجویان مطرح و توافقاتی صورت گرفت که مورد قبول است.
معاون بین‌الملل دانشگاه یادآور شد: تعداد دانشجویانی که از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا به دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی می‌شوند به لحاظ تسهیلات قابل ارائه و برنامه‌ریزی آموزشی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
سپس حاضران در خصوص شرایط پذیرش دانشجویان عراقی که از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا برای رشته‌های مذکور معرفی می‌شوند به بحث و تبادل پرداختند.
دکتر هادیان، رئیس دانشکده توانبخشی نیز با تأکید بر اینکه کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: این در حالی است که سطح علمی دانشجویان پذیرفته‌ شده باید در حدی باشد که امکان رقابت با دانشجویان بین‌المللی از کشورهای دیگر را داشته باشند.
وی همچنین به مقوله پذیرش دانشجویان در رشته‌های پرستاری، مامایی و توانبخشی نیز اشاره کرد و گفت: این آمادگی از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد که غیر از آموزش متقاضیان این رشته‌ها در سطح کارشناسی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی نیز دانشجو بپذیرد.
مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا نیز با تأکید بر کمبود 30 درصدی نیروی پزشک در کشور عراق، بیان داشت: در همین راستا در کنار دانشگاه‌های خصوصی، وزارت آموزش عالی عراق، ظرفیتی از دانشگاه‌های دولتی را به متقاضیان آزاد اختصاص داده است.
القریشی همچنین به نیاز این کشور به دانش‌آموختگان پرستاری، فیزیوتراپی و دندانپزشکی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اکثر متقاضیان دوره‌های تحصیلات تکمیلی را پزشکان تشکیل می‌دهند نیاز به برگزاری دوره‌ها به صورت مشترک در عراق و ایران احساس می‌شود.
در ادامه، با اعلام شرایط پذیرش متقاضیان عراقی در رشته‌های مورد نظر توسط معاون بین‌الملل دانشگاه و رئیس دانشکده توانبخشی و پذیرش آن توسط هیأت مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا مقرر شد در قالب کمیته‌های تخصصی با حضور نمایندگان دو طرف، اعضای هیأت‌علمی و مسئولان دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.
در بخش بعدی این نشست معاون بین‌الملل دانشگاه به طرح موضوع ایجاد شعبه دانشگاه در عراق و مذاکرات و رایزنی‌های انجام شده با دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف این کشور در این باره پرداخت.
مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا نیز با تشریح امکانات و توانمندی‌های آستان مقدس امام حسین (ع) از فراهم بودن بسترهای موردنیاز چون محیط آموزشی و امکانات بیمارستانی برای ایجاد شعبه دانشگاه خبر داد.
در پایان این نشست حاضران در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه جدید همکاری‌های مشترک به توافق رسیدند که این تفاهم‌نامه چهارشنبه 4 مهرماه با حضور دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه و عبدالامیر القریشی به امضاء رسید.

خبرنگار: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی