محتوای خبری معاونت بین الملل

با تشریح پروپوزال برگزاری دوره های مشترک کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی

مدیر روابط بین الملل دانشگاه با معاون آموزشی دانشگاه تهران دیدار کرد

با رویکرد اجرای دوره‌های مشترک کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی (5TIUC)، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با دکتر حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران دیدار و پروپوزال اولیه این طرح را تشریح کرد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه در جریان این دیدار که شنبه 4 اردیبهشت 1400 به میزبانی معاونت آموزشی دانشگاه تهران انجام شد، به پیشینه تشکیل کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی اشاره کرد.
دکتر نکوفر با بیان اینکه بیش از پنج سال پیش، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران، تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف از سوی دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا اسپانیا برای مشارکت در پروژه اراسموس انتخاب شدند، گفت: نمایندگان این مجموعه‌ها پس از حضور در دانشگاه سانتیاگو و تعامل با بیش از 35 دانشگاه جهان، برای تشکیل کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی با رویکرد همکاری‌های مشترک بین‌المللی به اتفاق‌نظر رسیدند.
وی افزود: با امضاء تفاهم‌نامه‌ای میان روسای وقت پنج دانشگاه ایرانی، کنسرسیوم به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز و دبیرخانه آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد شد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه اینجانب به نمایندگی از دانشگاه‌های عضو به عنوان دبیر کنسرسیوم انتخاب شدم، اظهار داشت: همچنین دانشگاه تهران لوگویی برای کنسرسیوم طراحی و به دنبال آن وب‌سایت و صندوق مشترکی برای اختصاص بودجه‌ای به فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد.
دکتر نکوفر برگزاری المپیاد ورزشی برای دانشجویان بین‌المللی، مشارکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور، تبلیغات در رویدادهای بین المللی و جذب دانشجویان خارجی را از دستاوردهای شکل‌گیری کنسرسیوم پنج دانشگاه ایرانی دانست و بیان داشت: فعالیت‌های صورت گرفته حاصل همکاری این مجموعه‌ها و البته نشستهای فصلی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها است که از چندی پیش وارد فصل جدیدی شده است.
وی از اجماع معاونان بین‌الملل دانشگاه‌های عضو برای ورود به مقوله بازاریابی مشترک (Marketing) پیرو این نشست ها خبر داد و تصریح کرد: بر همین اساس پروپوزال اولیه برگزاری دوره‌های مشترک کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی به همت معاونت بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف و اتفاق‌نظر دیگر اعضاء آماده و مقرر شد به منظور نهایی سازی در نشست مشترکی با حضور نمایندگان دانشگاه‌های عضو (به ویژه از حیطه آموزش) مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
دبیر کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی با تأکید بر اینکه در تهیه این پروپوزال ضمن مطالعات انجام شده، نمونه‌هایی از دوره‌های مشترک دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت، اضافه کرد: هدف اصلی برگزاری دوره در رشته‌های همگرا با مشارکت تمامی دانشگاه‌های عضو خواهد بود.
دکتر نکوفر به پیشنهاد‌ات ارائه شده توسط دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم در این باره اشاره کرد و گفت: بایوانفورماتیک، انفورماتیک پزشکی، زیست مواد، نوروساینس، مهندسی داروسازی و هوش مصنوعی در پزشکی به عنوان رشته‌های مشترک میان دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی مد نظر قرار دارد.
وی تصریح کرد: به عنوان دبیر کنسرسیوم فرصتی برای دیدار با معاونان آموزشی دانشگاه‌های عضو ایجاد شد تا پیش از نشست اصلی به نتایج اولیه دست یافته و همکاری‌ها با سرعت بیشتری پیش رود.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه خوشبختانه در سطح وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با حمایت و دیدگاه‌های مثبت و سازنده‌ای در این باره مواجه شده‌ایم، گفت: معاونت آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم تشکیل کمیته‌های اجرایی و راهبردی و تهیه نقشه راهی مدون در این زمینه تأکید کرده و اجرای دوره‌های مشترک را موجب هم‌افزایی و تقویت روابط میان دانشگاه‌ها دانسته است.  
دکتر نکوفر خاطرنشان کرد: با تکیه بر اعلام آمادگی و توانمندی‌های قابل‌توجه پنج دانشگاه و حمایت دو وزارتخانه برای همکاری، باید این فرصت را مغتنم شمرده و از بستر فراهم شده برای تقویت ارتباطات داخلی و به دنبال آن تعاملات بین‌المللی و جذب دانشجویان مستعد و سطح بالا از نقاط مختلف جهان، بهره ببریم.
سپس دکتر حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران به ارتباط نزدیک و سازنده دو دانشگاه در حوزه آموزش طی سال‌های اخیر اشاره کرد بیان داشت: خوشبختانه زمینه‌های مشترک میان دیگر دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم نیز بسیار زیاد است و به نظر می‌رسد آینده توسعه علمی کشور با هم‌افزایی‌هایی در این سطح گره خورده است.    
وی ضمن اعلام موافقت با کلیات طرح کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک، بر لزوم قالب شکنی در این باره تأکید کرد.
دکتر حسینی به بیان تجربه دانشگاه تهران در این زمینه پرداخت و افزود: این مجموعه طی سالهای اخیر نسبت به تعریف دوره‌های کهاد و دووجهی برای دانشجویان خود اقدام کرده است.
وی تصریح کرد: در دوره کهاد دانشجو در یکی از رشته‌های کارشناسی پذیرفته شده و امکان گذراندن دوره آموزشی کوتاه‌مدت با حداقل 18و حداکثر 24 واحد در یکی از گروه‌ها/دانشکده‌ها برای آشنایی با رشته‌های مشمول این آیین‌نامه را دارد.
معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: دوره دووجهی نیز با الهام از اتحادیه اروپا و دانشگاه‌های خارج از کشور تدوین‌ شده که به دانشجو این فرصت را می دهد تا 50 درصد واحدها را در دانشگاه تهران و مابقی را در دانشگاهی دیگر بگذارند.
دکتر حسینی هدف از تعریف این دوره را افزایش قابلیت‌های دانش‌آموختگان، هدفمندسازی آموزش، گسترش بازار کار داخلی و خارجی و افزایش امکان پژوهش و نوآوری بین‌رشته‌ای دانست.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های بزرگ کشور ما این قدرت را دارند که با همکاری یکدیگر دست به قالب شکنی بزنند، افزود: در گام نخست باید بپذیریم که می‌توان این سطح از تعاملات را به نتیجه رساند و با بهره‌گیری از تجارب و نمونه‌های موفق اجرا شده چون دوره‌های کهاد و دووجهی، روزبه‌روز به ایده اصلی نزدیک شویم.
دکتر حسینی در پایان ضمن ارزشمند خواندن همکاری میان پنج دانشگاه برتر ایرانی، پیشنهاد اجرای این برنامه با دو تا سه رشته به صورت شفاف و به شیوه حل مسأله (Problem Solving) را در بدو امر مطرح کرد.

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *