محتوای خبری معاونت بین الملل

مراسم اختتامیه نخستین دوره عالی بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی برگزار شد

مراسم اختتامیه نخستین دوره عالی بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی با حضور دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در آغاز این مراسم که چهارشنبه 4 تیر 99 به صورت حضوری و غیرحضوری در سالن حکیم ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر شهرو اعتماد مقدم، عضو کمیته راهبری دوره عالی بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی توضیحاتی در خصوص پیشینه و چرایی برگزاری این دوره ارائه کرد.
وی گفت: طرح درخواست‌های متعدد از سوی اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی و علاقه‌مندی آن‌ها برای تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی خارج از کشور در راستای نشان دادن توان و پتانسیل‌های گروه‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی و شکل‌گیری همکاری‌های آکادمیک، جرقه اولیه برگزاری دوره مذکور را ایجاد کرد.
دکتر اعتماد مقدم با اشاره به اینکه درخواست‌ها از سوی همکاران مراکز تحقیقاتی نمود بیشتری داشته و چشمگیرتر بود، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی با پذیرش دانشجویان خارجی به حیطه بین‌الملل ورود کرده و تجاربی را به دست آورده‌اند اما مراکز تحقیقاتی کمتر با این فعالیت‌ها آشنا و به نسبت علاقه‌مندی بیشتری برای ورود به عرصه بین‌الملل دارند.
عضو کمیته راهبری دوره بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی افزود: با وجود برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف مرتبط با حوزه بین‌الملل طی سال‌های گذشته، جای خالی دوره‌ای مدون و البته مشتمل بر مهم‌ترین مباحث روز این حوزه احساس می‌شد بنابراین پیشنهادات اولیه به دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه ارائه شد.
وی ادامه داد: به دنبال برگزاری جلسات همفکری متعدد با معاون بین‌الملل دانشگاه، رئیس و معاون آموزشی کالج بین‌الملل و معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دوره عالی بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی در هفت سرفصل اصول مذاکره و مکاتبات بین‌المللی، آیین تشریفات کاربردی بین‌المللی، قوانین و مقررات روابط بین‌الملل، اصول آموزش بین‌المللی، اصول تحقیقات بین‌المللی، بازاریابی و Outlook بین‌المللی و گردشگری سلامت تعریف شد.
دکتر اعتماد مقدم با بیان اینکه قرار بود در نخستین دوره تنها میزبان معاونان، مدیران و سیاست‌گذاران حوزه بین‌الملل دانشگاه باشیم، افزود: خوشبختانه با اطلاع‌رسانی که پیش از برگزاری انجام شد، با استقبال خوبی از سوی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه مواجه شدیم و شرایط برای شرکت تمامی علاقه‌مندان با توجه به ظرفیت‌های موجود مهیا شد.
عضو کمیته راهبری دوره بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی تصریح کرد: تعریف یک رشته منجر به مدرک کارشناسی ارشد به عنوان دورنمای تدوین دوره مذکور مورد توجه قرار گرفت اما چون تعریف رشته ملزومات خاص خود را داشت و اطلاعی از میزان استقبال اساتید و اعضای هیأت‌علمی نداشتیم، براساس درخواست‌ها و میزان ساعات دوره، مقرر شد شرکت‌کنندگان گواهی تحصیلات تکمیلی (Postgraduate certificate) دریافت کنند و برای کسانی که ساعات بیشتری را پر کرده و پروژه ارائه دهند، مدرک Postgraduate Diploma صادر شود.
دکتر اعتماد مقدم همچنین به بیان توضیحاتی در خصوص چگونگی تعیین میزان ساعات دوره و نحوه برگزاری پرداخت و اضافه کرد: از آنجایی شرکت‌کنندگان را اغلب فعالان حوزه بین‌الملل دانشگاه تشکیل دادند که به دلیل مسئولیت‌هایی که داشتند با مشکل کمبود وقت مواجه بودند، این دوره 115 ساعته در طول شش ماه و در روزهای پایانی هر ماه برنامه‌ریزی شد.
وی با اشاره به بازخوردهای مثبت دریافت شده از سوی شرکت‌کنندگان با وجود کاستی‌های نخستین دوره عالی بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی، اظهار امیدواری کرد که با طرح پیشنهادات، نقطه نظرات و راهنمایی‌های تمامی اساتید حاضر بتوان این کمبودها را رفع و دوره‌های بعدی را با کیفیت بالاتری برگزار کرد.
سپس شرکت‌کنندگان دوره عالی بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود در این خصوص پرداختند.
اهمیت پایبندی و اشراف مدرسان به طرح درس‌ها و کوریکولوم های آموزشی، لزوم شرکت پررنگ‌تر تصمیم گیران و مسئولان حوزه بین‌الملل دانشگاه در این دوره‌ها، بازبینی در سرفصل‌های آموزشی دوره به منظور پوشش تمامی مباحث مرتبط با بین‌المللی سازی دانشگاه، هدفمندسازی محتوای آموزشی و رعایت استانداردهای بین‌المللی در تدوین کوریکولوم آموزشی، اهمیت گزینش و چینش اساتید براساس سرفصل‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های بعدی به دو شکل فشرده و عادی از سوی شرکت‌کنندگان مورد تأکید قرار گرفت.
در ادامه، دکتر سکینه شب‌بیدار، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل گفت: 25 نفر از معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه در طول شش ماه گذشته در دوره بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی شرکت کردند.
وی با بیان اینکه سرفصل‌های آمورشی این دوره توسط صاحب‌نظران و افراد خبره حوزه بین‌المللی سازی انتخاب شد، تصریح کرد: به غیر از تیم راهبری، 18 استاد از وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علوم پزشکی تهران، تدریس هفت سرفصل اصلی دوره را برعهده داشته‌اند.
معاون آموزشی کالج بین‌الملل دانشگاه افزود: با شیوع و همه‌گیری کرونا، ادامه جلسات به صورت مجازی برگزار شد که نکته قابل‌توجه افزایش میزان مشارکت حاضران در این دوره بود.
دکتر شب‌بیدار از آماده بودن گواهی پایان دوره تمامی شرکت‌کنندگان خبر داد و بیان داشت: اجباری برای تعریف پروژه با پایان دوره نیست اما فرصت بسیار خوبی است تا اعضای هیأت‌علمی دانشگاه در پروژه‌های پیشنهادی معاونت بین‌الملل به صورت فردی یا تیمی همکاری کنند و یا پروژه‌های مدنظر خود در موضوعات مرتبط با بین‌المللی سازی دانشگاه را جلو ببرند.
وی همچنین نسبت به دریافت نقطه نظرات و پیشنهادات اساتید حاضر در راستای افزایش کیفیت دوره و کاربردی‌تر شدن مباحث مورد تدریس ابراز علاقه‌مندی کرد. 
در پایان این گردهمایی، دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه با تکیه بر نکات مطرح شده، گفت: دانشگاه علوم پزشکی کشور در سال‌های اخیر برنامه‌ها و اقدامات بسیاری در زمینه بین‌المللی سازی انجام داده و فاصله معناداری با دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد اما با این وجود، تجارب بین‌المللی به نسبت سایر حوزه‌ها کمتر است و با دانشگاه‌های برتر جهان اختلافاتی وجود دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه شرط پیشبرد اهداف بین‌المللی سازی در سطح بدنه دانشگاه به ویژه در مراکز تحقیقاتی را برقراری ارتباطات بین‌المللی دانست و اظهار داشت: ارتباط با دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی مشابه که منجر به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، اخذ گرنت‌های بین‌المللی و تبادل اساتید و دانشجویان هرچند در تعداد اندک شود، به ارتقاء بیش از پیش دانشگاه در حوزه‌های آموزش، پژوهش و خدمات کمک خواهد کرد.
وی سپس هدف از برپایی دوره بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی را نه تنها ارائه موضوعات مرتبط با حوزه بین‌الملل و بحث و بررسی پیرامون آن‌ها بلکه ایجاد فرصتی برای تبادل تجربیات مرتبط با بین‌المللی سازی آموزش عالی عنوان کرد و بیان داشت: ارائه آموزش‌های مدون به اعضای شبکه بین‌الملل دانشگاه اندیشه برگزاری این دوره را تقویت کرد که امیدوارم مشارکت خوب اساتید منجر به توسعه تفکر بین‌المللی سازی در آینده نزدیک شود.
دکتر کردی تصریح کرد: با پشتیبانی معاونت آموزشی وزارت بهداشت درصدد برگزاری آنلاین این دوره برای متقاضیان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هستیم و در همین راستا تولید محتوای الکترونیک مورد نیاز، در دستور کار قرار دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین در خصوص تعریف پروژه به دنبال شرکت اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه در دوره مذکور، اظهار داشت: این پروژه می‌تواند یک فعالیت بین‌الملل کوچک در گروه آموزشی و مرکز تحقیقاتی یا یک پروژه بزرگ در سطح دانشگاه باشد بنابراین مکمل زحمات اعضای هیأت علمی شرکت کننده در دوره خواهد بود ضمن اینکه دستاوردهایی نیز برای دانشگاه در عرصه بین‌الملل به همراه دارد.
توضیح اینکه نخستین دوره عالی بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی با همکاری معاونت بین‌الملل و کالج بین‌الملل دانشگاه از چهارشنبه 29 آبان 98 به میزبانی دانشکده طب ایرانی آغاز و چهارشنبه 4 تیر 99 با سخنرانی دکتر کردی با عنوان پردیس دانشگاه‌ها در کشورهای خارج و قطب‌های آموزشی بین‌المللی به کار خود پایان داد.
مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *