محتوای خبری معاونت بین الملل

با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه و رئیس دانشکده پزشکی

مرکز شبیه‌سازی مدیتک در مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه افتتاح شد

به دنبال حضور دانشگاه در پروژه بین‌المللی مدیتک، یکی از پروژه‌های برنامه اراسموس پلاس، مرکز شبیه‌سازی مدیتک (MediTec Lab of Excellence) با حضور دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه و دکتر شهریار نفیسی، رئیس دانشکده پزشکی افتتاح شد.


گالری عکس 2
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در نشست پیش از این مراسم که سه‌شنبه 26 شهریور 98 در مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه برگزار شد، دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه از زحمات همکاران معاونت بین‌الملل در اجرایی شدن این پروژه طی یک سال گذشته قدردانی کرد.
وی ضمن تقدیر از تلاش‌های دکتر احسان باستان حق، رئیس مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه، یاد و خاطره دکتر محمدحسن باستان حق، استاد فقید دانشگاه و نخستین رئیس دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشت و افزود: مرحوم دکتر باستان حق در دوره فعالیت خود منشأ خیر و برکت برای دانشگاه بودند و بسیاری از کارها بزرگ که امروز همه ما به آن می‌بالیم حاصل زحمات ایشان است.
دکتر کردی تصریح کرد: در تاریخ پر بار دانشگاه علوم پزشکی تهران اساتید و زحمت‌کشانی بوده‌اند که عمر خود را صرف اقدامات بزرگ و منشأ اثر کرده‌اند و چه خوب است که همه ما با سرلوحه قراردادن فعالیت‌های آن‌ها بکوشیم دانشگاه را در عرصه‌های مختلف بیش از گذشته مطرح کنیم.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه که هم‌اکنون مجموعه‌ای قابل افتخار در سطح کشور است، توسط پنج دانشجوی پزشکی دانشگاه پایه‌گذاری شد، گفت: این افراد همگی به اساتید بزرگی بدل شده‌اند که نام دانشگاه را در داخل و خارج از کشور طنین‌انداز کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مشارکت دانشگاه در پروژه مدیتک به عنوان یکی از پروژه‌های برنامه اراسموس پلاس امروز بستر راه‌اندازی مرکز شبیه‌سازی مدیتک در دانشگاه را فراهم کرده است، اظهار داشت: تلاش‌های تیم اجرایی در کنار حمایت اتحادیه اروپا به عنوان حامی مالی و تأمین کننده امکانات آموزشی این برنامه، زمینه‌ساز کلید خوردن اقدام بزرگی دیگر در دانشگاه شده است.
دکتر کردی تصریح کرد: کارهای بزرگ به تلاش بیشتر و همتی بلند نیاز دارد ما نیز باید با برنامه‌های جدید و فعالیت‌های نوآورانه قدم به قدم این مجموعه را در مسیر پیشرفت یاری کنیم. 
در ادامه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه پروژه‌ای که امروز شاهد افتتاح آن هستیم بخشی از برنامه اراسموس پلاس در قالب پروژه‌های ظرفیت‌سازی (Capacity Building) است، بیان داشت: سال گذشته نیز مرکز آموزش و یادگیری الکترونیک در قالب پروژه اپاتل به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های برنامه اراسموس پلاس افتتاح شد.
وی از دانشگاه لایپزیگ آلمان به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی پروژه مدیتک یاد کرد و تصریح کرد: کنسرسیومی از پنج دانشگاه اروپایی، پنج دانشگاه عراقی، پنج دانشگاه اردنی و دو دانشگاه ایرانی در پروژه مذکور با یکدیگر همکاری می‌کنند که به واسطه آن تجهیزات و امکاناتی از سوی اتحادیه اروپا به دانشگاه‌های غیراروپایی اهدا شده است.
مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل با اشاره به اینکه دریافت حمایت‌های مالی و تجهیزات سختی‌هایی را از جهت اعمال تحریم‌های اقتصادی به همراه داشته که مرتفع شد، گفت: در کنار این مسائل، خوشبختانه دانش و پیشرفت دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه‌های مرتبط با پروژه‌های اپاتل و مدیتک به طرف‌های اروپایی نشان داده شد و درهای جدیدی را برای همکاری‌های مشترک گشود.
دکتر سمیرا آل سعیدی، مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل نیز گفت: زمانی که تجهیزات راه‌اندازی مرکز مذکور تحویل داده شد، مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه چندین قدم از پروژه جلوتر بوده و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران با کمک دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف هم‌زمان بر روی طراحی فرآیندهای آندوسکوپی، لاپاراسکوپی و طب سوزنی در فضای مجازی مشغول به کار بودند.
وی با اشاره به اینکه هدف همه ما باید تبدیل ‌شدن مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه به یکی از مجهزترین مراکز مهارت‌های بالینی مجازی باشد، اظهار داشت: در این مسیر می‌توان از ظرفیت‌های شرکت‌های فعال داخلی در کنار امکاناتی که اتحادیه اروپا در قالب پروژه مدیتک در اختیارمان قرار داده نهایت بهره را ببریم.
مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل تأکید کرد: توسعه فعالیت‌های این مرکز کمک می‌کند به دانشجویانمان که به معنای واقعی در دنیای مجازی زندگی می‌کنند، نزدیک‌تر شویم. 
دکتر آل سعیدی به تشریح مسائل پیش رو در راستای ارتقاء مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه پرداخت و بیان داشت: پیشرفت این مجموعه بدون شک نیازمند حمایت‌های بیشتر، برنامه‌ریزی مدون، سرمایه‌گذاری و صرف هزینه خواهد بود.
سپس دکتر فردین عمیدی، معاون مالی و اداری دانشکده پزشکی نیز از تلاش‌های مجموعه بین‌الملل دانشگاه در راه اندازی مرکز شبیه‌سازی مدیتک قدردانی کرد و اظهار داشت: با تکیه بر زیرساخت‌هایی که در مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه فراهم شده، بهترین فضا برای استفاده بهینه از تجهیزات اعطایی و اجرای پروژه مذکور، این مجموعه بود.
وی بهره‌مندی بهتر از این امکانات و تجهیزات را منوط به توجیه قوی‌تر ظرفیت‌ها در سطح دانشگاه و کسب حمایت‌های بیشتر عنوان کرد و افزود: مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه با توانمندی‌های موجود قابلیت برگزاری ورک شاپ های مختلف در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی و حتی درآمدزایی را دارد.
دکتر احسان باستان حق، رئیس مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه نیز با بیان اینکه از بدو فعالیت در این مرکز پروپوزال تبدیل آن به مرکز شبیه‌سازی پیشرفته را به معاونت آموزشی دانشگاه ارائه دادیم، افزود: راه‌اندازی مرکز شبیه‌سازی مدیتک نخستین گام عملیاتی پروپوزال است که باید آن را به فال نیک گرفت.
وی ادامه داد: امروز به صورت موازی چندین گروه در دانشگاه فعالیت‌های مشابهی را در دست اجرا دارند که از آن جمله می‌توان به شبیه‌سازی معاینات قلب و ریه در دانشکده فناوری‌های نوین اشاره کرد.
دکتر باستان حق لازمه اجرای فرآیندها و معاینات قلب و ریه در مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه را توسعه تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عنوان کرد و یادآور شد: تأمین این امکانات مستلزم هزینه‌های بیشتر است اما باید توجه داشت که کمک شایان توجهی نیز به آموزش دانشجویان دوره‌های Undergradute و تحصیلات تکمیلی خواهد کرد.
پایان‌بخش این نشست به صحبت‌های دکتر شهریار نفیسی، رئیس دانشکده پزشکی اختصاص یافت و وی با تکیه بر نقطه نظرات مطرح شده، اظهار داشت: صرف هزینه برای توسعه مرکز مهارت‌های بالینی از هر نظر به نفع دانشگاه است و نتایج آن مدت زمان طولانی باقی خواهد ماند.
وی با تأیید صحبت‌های مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل در خصوص ارتباط نزدیک نسل جوان با دنیای مجازی تصریح کرد: رویکرد پیش رو بدون شک در افزایش علاقه‌مندی دانشجویان به آموزش به ویژه یادگیری مهارت‌های بالینی تأثیرگذار خواهد بود.
رئیس دانشکده پزشکی اضافه کرد: همچنین می‌توان از امکانات مرکز مذکور برای پایلوت شدن نرم‌افزارهای جدید در این عرصه بهره برد ضمن اینکه با توجه به نوآور بودن دانشگاه در عرصه‌های مختلف، فرصت خوبی نیز برای تبلیغ نرم‌افزارهای جدید، بازاریابی و حتی فروش آن‌ها در اختیار طراحان و فعالان قرار می‌گیرد.
دکتر نفیسی در پایان لازمه توسعه مرکز مهارت‌های بالینی را برآورد هزینه‌ها و بودجه مورد نیاز دانست و اظهار امیدواری کرد که در تعامل با معاونت آموزشی دانشگاه و حتی وزارتخانه بتوان منابعی را جذب و به پیشبرد اهداف کمک کرد.
در ادامه، مرکز شبیه‌سازی مدیتک در طبقه سوم مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه با حضور حاضران در این نشست افتتاح شد.
توضیح اینکه پروژه مدیتک در سال 2017 با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسساتی از کشورهای ایران، آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، مالتا، اردن و عراق و با حمایت مالی اتحادیه اروپا شکل گرفته است و هدف آن ارتقای مهارت‌های علمی و عملی اساتید و دانشجویان پزشکی در استفاده از تجهیزات نوآورانه و مدل‌های شبیه‌سازی شده است.
خبرنگار: مهناز وحیدی
عکس: نیرومند رومیانی، مهناز وحیدی

 

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی