محتوای خبری معاونت بین الملل

با رویکرد همکاری‌های مشترک آموزشی

معاون بین‌الملل دانشگاه با رئیس دفتر آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ایران دیدار کرد

دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه و تارو آزوما، رئیس دفتر آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در ایران با هدف بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های همکاری مشترک با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در دیدار چهارشنبه 30 مهر 99 در ستاد مرکزی دانشگاه، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، ساتوشی کاواموریتا، نماینده آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ایران، دکتر محسن ویژه، مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ژاپن، دکتر عادل مظلومی و دکتر فردین عمید، اعضای اتاق فکر میز همکاری‌های علمی ژاپن، دکتر محمد عبدالهی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه نیز حضور داشتند.

انتشار 265 مقاله مشترک میان اساتید دانشگاه و محققان ژاپنی

در آغاز دکتر کردی، معاون بین‌الملل به بیان توضیحاتی در خصوص تاریخ پزشکی ایران و پیشینه دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخت و این مجموعه را قدیمی‌ترین و برترین دانشگاه علوم پزشکی کشور معرفی کرد.
وی همچنین با اشاره به تفکیک دانشگاه‌های کشور به دو بخش علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی از بیش از 30 سال پیش و قرار گرفتن آن‌ها در زیرمجموعه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، نقش دانشگاه در کشور و جایگاه آن در خاورمیانه را شاخص و قابل‌توجه توصیف کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه به تحصیل حدود 13 هزار دانشجو و فعالیت دو هزار عضو هیأت‌علمی در این مجموعه اشاره کرد و بیان داشت: 11 دانشکده، 16 بیمارستان آموزشی و بیش از یکصد مرکز تحقیقات در زیرمجموعه دانشگاه فعالیت می‌کنند.
دکتر کردی با بیان اینکه حدود 3 میلیون بیمار در جنوب تهران از خدمات مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده می‌کنند، ادامه داد: هم‌اکنون شش بیمارستان دانشگاه به بیماران مبتلا به ویروس کرونا خدمات ارائه می‌دهند.
وی از افزایش تعداد مقالات مشترک اساتید و اعضای هیأت‌علمی با محققان بین‌المللی در پنج سال گذشته خبر داد و گفت: در مسیر دستیابی به اهداف بین‌الملل، نسبت به پذیرش دانشجویان بین‌المللی اقدام شده و هم‌اکنون نزدیک به 800 دانشجو از 45 کشور در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
معاون بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: همچنین با هدف تبیین مرجعیت علمی در منطقه، نسبت به راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی مختلف در مراکز علمی کشورهای همسایه از جمله به‌روزرسانی کوریکولوم آموزشی رشته تغذیه در دانشگاه کابل اقدام شده است.
وی جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی را تشریح کرد و گفت: این مجموعه جایگاه 109 آسیا و 501-600 جهانی نظام رتبه‌بندی تایمز، رتبه 400-351 نظام رتبه‌بندی QS و جایگاه 400-301 رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در فناوری پزشکی، داروسازی و پزشکی بالینی را در اختیار دارد.
دکتر کردی با اشاره به تولیدات دانشگاه در زمینه فناوری‌ها و محصولات دارویی، تصریح کرد: یک سوم داروهای کشور توسط دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید می‌شود.
وی در ادامه به تشریح همکاری‌ها و تعاملات علمی دانشگاه با کشور ژاپن پرداخت و گفت: طی پنج سال اخیر 265 مقاله به صورت مشترک میان اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و محققان و اساتید دانشگاه‌های ژاپن منتشر شده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: از میان کشورهای همکار در چاپ مقالات مشترک، ژاپن در رده پانزدهم قرار دارد.
دکتر کردی با بیان اینکه بیشترین ارتباط با مراکز علمی ژاپن تاکنون با دانشگاه‌های کیوتو و توکیو به ترتیب با 66 و 55 مقاله مشترک بوده است، خاطرنشان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه Juntendo و بازدید روسای چهار بیمارستان دانشگاه از سیستم بهداشتی و درمانی ژاپن نیز در سالهای اخیر محقق شده است.

حمایت جایکا از آموزش دانشجویان و اساتید کشورهای کمتر توسعه‌یافته در ایران

تارو آزوما، رئیس دفتر آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ایران نیز این سازمان و مأموریت‌های آن را معرفی کرد و گفت: جایکا به تناسب سیاست‌های حاکم بر کشورها، خط‌مشی خاصی را برای همکاری و تعامل با آن‌ها در پیش می‌گیرد.
وی سپس در خصوص همکاری این دفتر با دانشگاه اعلام آمادگی کرد و بیان داشت: یکی از پروژه‌های پیش رو، حمایت از آموزش دانشجویان و اساتید کشورهای کمتر توسعه‌یافته در کشوری چون ایران که از سطح توسعه‌یافتگی بالاتری برخوردار است، خواهد بود که در این زمینه علاقه‌مند به همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم.
تارو آزوما از امکان اعطای گرنت به پروژه‌های تحقیقاتی تحت عنوان "همکاری تحقیقاتی در زمینه علوم و تکنولوژی برای توسعه پایدار" (SATREPTS) خبر داد و گفت: اساتید و متخصصان امکان ارائه درخواست و ارسال طرح‌های تحقیقاتی خود برای دریافت این گرنت را از سپتامبر 2021 خواهند داشت.
رئیس دفتر آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ایران از کمک برای توسعه و پیشرفت به عنوان دیگر ظرفیت موجود برای همکاری یاد کرد و گفت: در قالب این پروژه، تسهیلاتی برای ظرفیت‌سازی و تجهیز از سوی جایکا اعطا می‌شود که در این زمینه نیز دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می‌تواند درخواست‌های خود را ارائه بدهد.
وی اضافه کرد: با همین رویکرد، دفتر جایکا در ایران نسبت به تجهیز و خرید امکاناتی برای بیمارستان جامع بانوان آرش اقدام کرده است.
تارو آزوما همچنین به علاقه‌مندی جایکا برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه‌های سرطان، سالمندان، زنان باردار و مرگ‌ومیر نوزادان خبر داد.
وی به برگزاری دو دوره آموزشی آنلاین با موضوع مدیریت بیمارستان و بیماری‌های غیرواگیر توسط یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی Keio اشاره کرد و افزود: این دوره‌ها در 10 و 11 نوامبر 2020 برگزار می‌شود و اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز امکان شرکت در آن‌ها را با تکیه ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده، خواهند داشت.

تشکیل کارگروه‌ها با رویکرد بررسی و مطالعه زمینه‌های همکاری مشترک

در ادامه، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه نیز با بیان توضیحاتی در خصوص راه‌اندازی میزهای همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف و مأموریت‌های پیش روی آن‌ها، فرصت‌های همکاری مطرح شده از سوی دفتر جایکا در ایران را مغتنم شمرده و از مسئول میز همکاری‌های علمی ژاپن خواست پیشنهادات ارائه شده را بررسی کند.
وی به همکاری دکتر محمد عبدالهی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه با جایکا به منظور طراحی و اجرای دوره سم‌شناسی برای گروهی از دانشجویان افغانستانی اشاره کرد و گفت: دکتر عبدالهی از اساتید برتر و شناخته شده دانشگاه و جزء دانشمندان یک درصد برتر جهان هستند و بسیار باعث افتخار است که ایشان از سوی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن برای این مأموریت انتخاب شده‌اند.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: در راستای آموزش دانشجویان کشورهای کمتر توسعه یافته، هم‌اکنون دانشجویانی از این کشورها به ویژه از آفریقا در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند که در صورت حمایت جایکا می‌توان فرصت آموزش تعداد بیشتری از آن‌ها را فراهم کرد.
دکتر نکوفر با اشاره به تجارب ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در مواجه با بیماری‌های واگیر به ویژه کرونا، پیشنهاد برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی منطقه را مطرح کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران درصدد افزایش تخت‌های بیمارستانی خود طی سال آتی به 9 هزار تخت است، ابراز امیدواری کرد که با همکاری دفتر جایکا در ایران بتوان از تسهیلات تعریف شده برای ظرفیت‌سازی و تجهیز استفاده کرد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه بر لزوم تشکیل کارگروه‌هایی به منظور بررسی و مطالعه بیشتر زمینه‌های همکاری و تعامل با جایکا و برنامه‌ریزی در این باره تأکید کرد و گفت: همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه به منظور دریافت گرنت SATREPTS نیز باید توسط میر همکاری‌های علمی ژاپن برنامه‌ریزی شود.

آمادگی برای اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک با دانشگاه‌های ژاپن
دکتر کردی در جمع‌بندی این نشست با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران از هر نوع همکاری آموزشی با جایکا به ویژه برای کشورهای کمتر توسعه‌یافته استقبال می‌کند، بیان داشت: در مسیر آموزش دانشجویان از کشورهای منطقه، هم‌اکنون دانشجویانی از پاکستان در رشته مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی پرستاری و مامایی در این مجموعه مشغول به تحصیل هستند.
معاون بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: اولویت ما در این بحث، پذیرش دانشجویان به صورت گروهی است تا ضمن دریافت آموزش در رشته‌های علوم پزشکی با سطح کیفی بالا از حمایت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز بهره‌مند شوند.
وی از امکان اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک آموزشی با دانشگاه‌های کشور ژاپن خبر داد و افزود: دانشجویان طی این دوره‌ها می‌توانند بخشی از تحصیل خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخشی دیگر را در یکی از دانشگاه‌های ژاپن بگذرانند و در نهایت مدرکی مشترک یا جداگانه دریافت کنند.
دکتر کردی خاطرنشان کرد: اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آماده همکاری‌های تحقیقاتی و پژوهشی با دانشمندان و محققان ژاپنی هستند.
در پایان سایر حاضران به بیان دیدگاه‌ها و طرح پیشنهادات برای تعاملات آتی پرداختند.

 

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *