محتوای خبری معاونت بین الملل

با رویکرد تبیین فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در منطقه

معاون بین‌الملل دانشگاه و هیأت همراه به اقلیم کردستان عراق سفر کردند

معاون بین‌الملل دانشگاه و هیأت همراه با هدف تبیین مرجعیت علمی دانشگاه در منطقه، حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی و ارائه خدمات تخصصی منجر به درآمد ارزی برای کشور به اقلیم کردستان عراق سفر کردند.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دکتر رامین کردی در توضیح برنامه‌های این سفر که 29 مهر تا 2 آبان انجام شد، گفت: اینجانب با همراهی دکتر هادیان، رئیس دانشکده توانبخشی و مسئول میز ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اقلیم کردستان و دکتر نوروزی، مسئول میز ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عراق از امکانات و ظرفیت‌های آکادمیک اقلیم کردستان بازدید و فرصت تبیین اهداف بین‌المللی دانشگاه در این منطقه را به دست آوردیم.
وی با اشاره به بازدید این هیأت از دانشگاه علوم پزشکی اربیل، دانشگاه‌های سلیمانیه، پلی‌تکنیک سلیمانیه، کرکوک و تعدادی دانشگاه خصوصی و بیمارستان در این شهرها، تصریح کرد: همچنین در جلساتی با یوسف گوران، وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان، روسا و هیأت رئیسه دانشگاه‌های مذکور بحث و تبادل‌نظر پیرامون زمینه‌های همکاری مشترک انجام شد.
معاون بین‌الملل دانشگاه مقوله ایجاد شعبه دانشگاه در سلیمانیه را یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده با وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان عنوان کرد و بیان داشت: با تکیه بر اتفاق‌نظر طرفین و نیاز این منطقه به فارغ‌التحصیلان دو رشته پرستاری و مامایی، مقرر شد راه‌اندازی این شعبه با دو رشته مذکور و با سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و دولتی در دستور کار قرار گیرد.
دکتر کردی سایر موضوعات مورد اتفاق را در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی تقسیم کرد و گفت: در زمینه آموزشی، بازنگری برنامه آموزشی رشته پزشکی که از مدتی پیش با کمک متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده، مورد تأکید قرار گرفت.
وی افزود: مقوله‌های پذیرش مشترک دانشجویان و آموزش اعضای هیأت‌علمی اقلیم کردستان در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز مطرح و توافقاتی صورت گرفت.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه پلی‌تکنیک سلیمانیه مجوز پذیرش دانشجو به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران را در مقطع دیپلمای عالی سه رشته پرستاری، علوم آزمایشگاهی و بهداشت از وزارت آموزش عالی اقلیم کردستان اخذ کرده است، گفت: طبق این مجوز بخشی از آموزش دانشجویان این رشته مقاطع در دانشگاه علوم پزشکی تهران سپری و نهایتاً فقط گواهی شرکت در دوره طی شده با اخذ شهریه برای آن‌ها صادر می‌شود.
دکتر کردی اضافه کرد: همچنین با توجه به علاقه‌مندی دانشگاه‌های اقلیم کردستان برای آموزش اساتید در دوره‌های دکترای تخصصی و فلوشیپ به ویژه فلوشیپ رشته کودکان شامل قلب و نورولوژی کودکان، قرار شد درخواست آن‌ها در گروه‌های آموزشی مربوطه و دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه مطرح و همکاری‌های لازم صورت گیرد.
وی به توافقات انجام شده در حیطه پژوهشی نیز اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به جذب دانشجویان مقطع دکترای تخصصی در دانشگاه‌های اقلیم کردستان، درخواست‌هایی مبنی بر بهره‌مندی از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه به عنوان استاد راهنما یا استاد مشاور بین‌المللی این دانشجویان ارائه شد.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: در این راستا نیز از دانشگاه‌های متقاضی خواسته شد اسامی دانشجویان و عنوان پایان‌نامه‌های آن‌ها را با هدف طرح در گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تعیین اساتید راهنما و مشاور اعلام کنند.
وی ادامه داد: در همین زمینه درخواست چهار دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری برای استاد مشاور مشترک به دانشگاه ارائه شد.
دکتر کردی همچنین از علاقه‌مندی دانشگاه سلیمانیه برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط با حوزه پژوهش خبر داد و اظهار امیدواری کرد که برپایی این دوره‌ها منجر به اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در آینده شود.
وی با بیان اینکه مقوله تأمین هزینه فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک نیز در دیدار با وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان مورد بررسی قرار گرفت، افزود: پیشنهاد تعریف Seed Money Grant از سوی دانشگاه به این وزارتخانه با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد، داده شد.
معاون بین‌الملل دانشگاه بخش بعدی صحبت‌های خود را به توافقات انجام شده در زمینه خدمات تخصصی و گردشگری سلامت اختصاص داد و گفت: با توجه به مراجعه بیماران اقلیم کردستان به بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه، مقرر شد دفتر دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سلیمانیه در کنار برنامه‌ریزی برای مباحث آموزشی و پژوهشی، شرایط حضور بیماران را تسهیل کند و نظم این فرآیند را افزایش دهد.
وی تصریح کرد: همچنین در نشست مشترک با وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان موضوع به رسمیت شناخته شدن مدرک دانشگاه علوم پزشکی تهران و امکان طبابت فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در اقلیم مطرح شد که نظر موافق وی را به دست آورد.
دکتر کردی یکی از نیازهای اصلی اقلیم کردستان در بحث‌های آموزشی و خدمات را نبود دانشکده بهداشت دانست و بیان داشت: در این باره نیز راه‌اندازی دانشکده مشترک بهداشت با ارائه پروپوزال آن توسط دولت محلی سلیمانیه و طرح در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد توافق قرار گرفت.
معاون بین‌الملل دانشگاه در پایان دیدارها و بازدیدهای انجام شده طی این سفر را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: برگزاری نشست‌های مشترک با مراکز آموزش عالی اقلیم کردستان چون دانشگاه پلی‌تکنیک سلیمانیه که پیش از این امکان تعامل با آن‌ها فراهم نشده بود زمینه‌ساز امضا تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی میان دو دانشگاه شد.

خبرنگار: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی