محتوای خبری معاونت بین الملل

نخستین جلسه فصلی معاونت بین‌الملل با معاونان و رابطان بین‌الملل مراکز تحقیقاتی دانشگاه برگزار شد

نخستین جلسه فصلی معاونت بین‌الملل با معاونان و رابطان بین‌الملل مراکز تحقیقاتی به منظور ارتقاء فعالیت‌های بین‌المللی سازی پژوهش در دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست سه‌شنبه 7 خرداد 98 در ستاد مرکزی دانشگاه، با سخنرانی دکتر شکوفه نیکفر، مدیر امور تحقیقات و فناوری معاونت پژوهشی دانشگاه با موضوع اهمیت ارتباط میان حوزه‌های پژوهش و بین‌الملل آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه حضور در این گردهمایی بهانه‌ای شد که نگاهی به وضعیت پژوهش در حوزه بین‌الملل داشته باشیم، اظهار داشت: بررسی سامانه علم‌سنجی نشان می‌دهد که حدود 18 درصد از مقالات دانشگاه با همراهی همکاران بین‌المللی منتشر شده است.
مدیر امور تحقیقات و فناوری معاونت پژوهشی دانشگاه افزود: این در حالی است که با توجه به قدمت و پیشینه دانشگاه، ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه های مختلف و ارتباطات اعضای هیأت‌علمی با دانشگاه‌ها و اساتید خارج از کشور انتظار می‌رود شاهد درصد بالاتری از مقالات بین‌المللی باشیم.
دکتر نیکفر با بیان اینکه ارزیابی مقالات دانشگاه حاکی است که اغلب اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه فعالیت تحقیقاتی را با تمرکز بر حوزه تخصصی خود انجام می‌دهند، گفت: به نظر می‌رسد طی سال‌های آتی پژوهش‌هایی که بازوهای بزرگی در دنیا داشته باشند به دلیل دسترسی به داده‌های بیشتر و سطح کیفی بالاتر، می‌توانند جایگاه دانشگاه‌ها در رنکینگ‌های بین‌المللی را متحول کنند.
وی با تأکید بر اینکه قرار گرفتن دانشگاه در ویترین‌های بین‌المللی محاسن دیگری چون افزایش ارجاع به مقالات و در ادامه حرکت به سمت مرجعیت علمی را نیز به همراه دارد، افزود: تنها تکیه بر نویسندگان داخلی در تهیه مقالات  سبب می‌شود که رتبه دانشگاه به دلیل امتیازات فعالیت‌های بین‌المللی مورد خطر قرار گیرد.
دکتر نیکفر همکاری‌های بین‌المللی را امتیاز بسیار خوبی برای مراکز تحقیقاتی دانشگاه دانست و بیان داشت: تعداد مراکزی که این سطح از ارتباطات را تجربه کرده‌اند، محدود است و توصیه ما به شما توسعه  تعاملات به ویژه با سازمان‌های بین‌المللی چو  WHO و یونسکو است که هم به افزایش کیفیت فعالیت‌ها کمک می‌کنند و هم با بودجه‌های موجود، امکان حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی را دارند.
وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه پذیرش دانشجوی بین‌الملل دکترای تخصصی استاد محور طی سال گذشته و اثرات مثبت آن، اظهار داشت: در کنار اهمیت مقوله افزایش کمی دانشجویان در مراکز تحقیقاتی، ضرورت ورود اساتیدی که طبق آیین‌نامه مذکور بتوانند شرایط تحصیلی دانشجویان را مدیریت و به کیفیت آموزش و پژوهش کمک کنند، احساس می‌شود.
مدیر امور تحقیقات و فناوری معاونت پژوهشی دانشگاه اضافه کرد: دانشجویان بین‌المللی به عنوان سفیران کشورهای خود در دانشگاه می‌توانند ادامه‌دهنده ارتباطات بین‌المللی باشند و به سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در حوزه پژوهش بین‌الملل کمک کنند.
سپس دکتر احمد اسماعیل‌زاده، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل دانشگاه نیز گفت: این معاونت در دور جدید فعالیت‌های خود بر ورود مراکز تحقیقاتی به حوزه بین‌الملل تأکید دارد.
وی صحبت‌های خود را با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده طی سال گذشته در حوزه پژوهش بین‌الملل ادامه داد و اظهار داشت: آیین‌نامه پذیرش دانشجوی خارجی دکترای تخصصی استاد محور سال 97 به تصویب معاونت آموزشی وزارت بهداشت رسید.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل با اشاره به اینکه آیین‌نامه مذکور تنها به دانشگاه علوم پزشکی تهران مجوز جذب دانشجوی بین‌المللی دکترای تخصصی استاد محور را می‌دهد، افزود: با تکیه بر شرایطی که برای اساتید طبق این آیین‌نامه تعریف شده از دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی خواسته شد اعضای هیأت‌علمی واجد شرایط خود را معرفی کنند.
دکتر اسماعیل‌زاده تصریح کرد: اطلاعات ارسال شده مجدداً بررسی و اسامی اساتید به همراه فیلد تحقیقاتی، انتشارات و آدرس ایمیل آن‌ها در وب‌سایت انگلیسی دانشگاه بارگذاری شده است.
وی از مراکز تحقیقاتی علاقه‌مند خواست لینک پذیرش دانشجویان بین‌الملل را در وب‌سایت خود فعال کنند.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل از تدوین آیین‌نامه پذیرش دانشجوی بین‌الملل پسادکترا (Postdoc) خبر داد و بیان داشت: در آیین‌نامه مذکور که برگرفته از آیین‌نامه پسادکترای دانشجویان ایرانی است تلاش شده با تسهیل شرایط رفت‌وآمد دانشجویان و پیش‌بینی گرنت‌هایی به روند جذب آنها کمک شود.
دکتر اسماعیل‌زاده تصریح کرد: برای نخستین بار در قالب جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برترین‌های بین‌الملل شامل اساتید و دانشجویان معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.
وی ادامه داد: معیارهایی برای انتخاب نفرات برتر تعریف شده و هدف این است که به مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌ها نشان دهیم افرادی که موفقیت‌هایی در حوزه بین‌الملل داشته باشند، حتماً دیده می‌شوند.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل با بیان اینکه طی مکاتبات انجام شده با مراکز تحقیقاتی از آن‌ها خواسته شده برنامه بین‌الملل خود را تدوین کنند، گفت: تاکنون 23 معیار به عنوان معیارهای بین‌المللی سازی تدوین شده و قرار است در پایان سال ارزیابی مراکز تحقیقاتی براساس آن‌ها انجام شود. 
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نخستین کارگاه گرنت نویسی برگزار شد، گفت: هدف از این کارگاه‌ها که قرار است سالانه دو بار برپا شود، تشکیل پویشی با مشارکت شرکت‌کنندگان و دنبال کردن پروپوزال‌های آن‌ها تا اخذ گرنتهای بین‌المللی است.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل اضافه کرد: بانک اطلاعاتی گرنت‌هایی بین‌المللی نیز هر شش ماه یکبار توسط این معاونت به‌روزرسانی می‌شود تا در صورت علاقه‌مندی همکاران به جذب گرنتهای بین‌المللی، این اطلاعات مسیر آن‌ها را هموار کند.
دکتر اسماعیل‌زاده به بخشی از برنامه‌های پیش روی این معاونت طی سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: برای نخستین بار با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه گرنت بین‌المللی سازی تعریف شده و تلاش می‌شود در نشست 21 خرداد شورای پژوهشی به تصویب برسد.
وی افزود: همچنین در راستای حرکت منسجم‌تر مراکز تحقیقاتی در حوزه بین‌الملل، از آن‌ها خواسته شده برای سال جاری برنامه عملیاتی خود را ارائه کنند تا در پایان سال با ارزیابی آن‌ها میزان دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده سنجیده شود.
دکتر اسماعیل‌زاده با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز تحقیقات مشترک مجازی با همکاری یکی از دانشگاه‌های خارجی در برنامه‌های امسال این معاونت پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون در مرحله تدوین آیین‌نامه راه‌اندازی این مرکز هستیم و همکاران مراکز تحقیقاتی در صور علاقه‌مندی می‌توانند ایده‌های خود را با ما در میان بگذارند.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل به ارائه توضیحاتی در خصوص راه‌اندازی وب‌سایت انگلیسی دانشگاه توسط معاونت بین‌الملل و تفویض قسمت پژوهش آن به معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل پرداخت و تصریح کرد: بخش مهمی از اطلاعات لازم برای این بخش به مراکز تحقیقاتی مربوط می‌شود که در هفته آتی طی مکاتبه‌ای از آن‌ها می‌خواهیم اطلاعات مقدماتی خود را جهت درج در وب‌سایت انگلیسی ارسال کنند. 
دکتر اسماعیل‌زاده ابراز امیدواری کرد که این رویکرد منجر به ارتقاء وب‌سایت انگلیسی مراکز تحقیقاتی با هدف معرفی اقدامات و دستاوردهای آن‌ها در آینده نزدیک شود.
در ادامه، دکتر امین، از پژوهشکده علوم دارویی، دکتر نوری زاده از مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، دکتر کجباف زاده از مرکز تحقیقات ارولوژی اطفال و دکتر رحمانی از مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی به ارائه برنامه‌های سال 98 مراکز خود در حوزه بین‌الملل پرداختند.
همچنین دکتر وحید ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل توضیحاتی در خصوص اطلاعات درج شده از اساتید برای جذب دانشجویان بین‌المللی دکترای تخصصی استاد محور بر روی وب‌سایت انگلیسی دانشگاه ارائه کرد و دکتر عنایت اله شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل نیز بر اهمیت توجه مراکز تحقیقاتی بر تفاوت‌های آیین‌نامه‌های دکترای تخصصی استاد محور و دکترای تخصصی پژوهش محور جلب و بر مقوله جذب دانشجویان خارجی به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف بین‌المللی سازی دانشگاه تأکید کرد.
این نشست با ارائه دیدگاه‌های تعدادی از رابطان و معاونان بین‌الملل مراکز تحقیقاتی پایان یافت.

خبر و عکس: مهناز وحیدی
 

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی