محتوای خبری معاونت بین الملل

با حضور دکتر عرب خردمند

نشست خبری سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی برگزار شد

نشست خبری سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی، با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که یکشنبه 3 اردیبهشت برپا شد، دکتر عرب خردمند اظهار داشت: براساس اسناد بالادستی و محوریتی که نظام در جهت کسب مرجعیت علمی در بحث آموزش عالی دارد، آشنایی با فرآیند بین‌المللی سازی آموزش عالی، اطلاع از چالش‌های آن و استفاه از تجربیات بین‌المللی به لحاظ سرعت بخشیدن به این فرآیند و دستیابی به مسیری که منطبق با حرکت بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراجع آموزشی معتبر دنیا باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: از زمان شروع فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تلاش شده در قالب مطالعات میدانی از فعالیت‌های دانشگاه‌های پیشرو متناسب با شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه براساس مطالعات حوزه بین‌الملل که به صوت مستمر انجام می‌شود، لزوم برگزاری سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی که دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های بهداشت و علوم امکان بهره‌برداری از آن را داشته باشند، احساس شد، اظهار داشت: امید داریم با استمرار این حرکت، هر سال یکی از دانشگاه‌های تیپ یک کشور نسبت به برگزاری این گردهمایی اقدام کنند.
دکتر عرب خردمند تصریح کرد: سمینار بین‌المللی سازی آموزشی عالی در نخستین دور برگزاری، با محوریت تبادلات دانشگاهی، 9 و 10 اردیبهشت 96 میزبان علاقمندان خواهد بود.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه سخنرانانی از ایران، کانادا، اسپانیا، استرالیا، فرانسه، سوئیس، آلمان، اوکراین، جمهوری چک، بلغارستان و انگلستان به ارائه مباحث خود در این گردهمایی می‌پردازند، گفت: در کنار این سخنرانان، شرکت‌کنندگانی از کشورهای عراق، اوکراین، بلغارستان، چین و انگلستان جهت شرکت، ثبت‌نام کرده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین در قالب پنلهایی با عناوین تبادل در حوزه‌های نوآوری، آموزش، پژوهش و تفکر استراتژیک، شرکت‌کنندگان و صاحب‌نظران دیدگاه‌ها و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند ضمن اینکه پیش‌بینی سه پنل بحث و بررسی و دو میزگرد تخصصی با موضوع رتبه‌بندی و اعتباربخشی نیز شده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه ضمن اعلام مشارکت وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه در برپایی این سمینار و ارائه سخنرانی، دکتر سالار آملی، معاون  روابط بین‌الملل وزارت علوم در آیین افتتاحیه بیان داشت: مخاطبان این سخنرانی‌ها مدعوین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، وزارت علوم، معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و اساتیدی هستند که در مقوله تدریس و اجرای فرآیند بین‌المللی نقش موثری ایفا می‌کنند.
دکتر عرب خردمند با اشاره به اینکه ثبت‌نام شرکت‌کنندگان به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت www.iheseminar.ir انجام می‌شود، از خبرنگاران حاضر خواست جهت شرکت مراحل ثبت‌نام را طی کنند.
وی با بیان اینکه تاکنون 330 متقاضی از 73 دانشگاه و مرکز آموزشی کشور جهت حضور در سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی کشور ثبت‌نام کرده‌اند، یادآور شد: ستاد مرکزی دانشگاه میزبانی از این گردهمایی را برعهده خواهد داشت.
در ادامه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل و دبیر سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی نیز با بیان اینکه دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا (USC) اسپانیا در برنامه‌ریزی و اجرای این سمینار مشارکت داشته است، گفت: سابقه آشنایی با این دانشگاه به تعامل در پروژه اراسموس- مرحبا که طی آن 9 دانشگاه اروپایی و پنج دانشگاه ایرانی (امیرکبیر، تهران، شریف، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران)، با هدف تبادل دانشجویان و اساتید با یکدیگر همکاری کردند، مربوط می‌شود.
وی ادامه داد: نمایندگانی از دانشگاه مذکور و وزارت علوم اسپانیا ضمن حضور در سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی، به ایراد سخنرانی می‌پردازند.
مدیر روابط بین‌الملل از ارائه سخنرانی‌هایی با موضوع بین‌المللی سازی پژوهش و جذب بودجه‌های بین‌المللی و بین‌المللی سازی آموزش توسط دکتر ملک‌زاده و دکتر لاریجانی، معاونان پژوهشی و آموزشی وزارت بهداشت نیز خبر داد و افزود: همچنین پروفسور Jane Knight از کانادا که دارای تألیفات مهم و متعددی در حوزه بین‌المللی سازی آموزش عالی است به عنوان یکی از سخنرانان اصلی حضور خواهد داشت.
دبیر سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی اهدای ردای علمی و دانشگاهی پروفسور اوبرلینگ، بنیان‌گذار سیستم نوین دانشکده پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی تهران را یکی از رویدادهای مهم روز نخست این سمینار دانست و اظهار داشت: این ردا توسط یکی از اقوام این استاد شناخته‌شده فرانسوی اهدا و در موزه تاریخ علوم پزشکی نگهداری خواهد شد.
دکتر نکوفر موضوع سمینار بین‌المللی آموزش عالی را بین‌رشته‌ای و قابل بهره‌برداری برای علاقمندان رشته‌های مختلف دانست و بیان داشت: براساس ثبت‌نام‌هایی که تاکنون صورت گرفته شاهد پراکندگی مناسبی میان دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هستیم.
در بخش پایانی این نشست، دکتر خردمند، معاون بین‌الملل دانشگاه به تحصیل  728 دانشجوی بین‌المللی از 36 کشور دنیا در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و یادآور شد: به تازگی پردیس بین الملل دانشگاه با پذیرش 62 دانشجو، نخستین دوره پزشکی عمومی برای دانشجویان بین‌الملل را در جزیره کیش راه‌اندازی کرده است.
خبرنگار: مهناز وحیدی
عکاس: جمشید ربیعی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی