محتوای خبری معاونت بین الملل

با استقبال اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان دانشگاه

نشست معرفی برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترای تخصصی (Cotutelle) برگزار شد

نشست معرفی برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترای تخصصی(Cotutelle PhD Program) برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در نشست روز دوشنبه 7 اسفند 96 که با استقبال دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه برگزار شد، دکتر کردی و دکتر صحرائیان، معاونان بین‌الملل و تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر قاضی خوانساری، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل و جمعی از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
معاون بین‌الملل دانشگاه در آغاز، موضوع اصلی این نشست را معرفی برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترای تخصصی عنوان کرد و گفت: مقوله جذب دانشجوی مشترک با دانشگاه‌های خارجی در برنامه استراتژیک چهار سال آینده حوزه بین‌الملل دانشگاه دیده شده است.
دکتر کردی این شکل از همکاری را زمینه‌ساز ارتباطات بلندمدت اساتید، گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های طرف همکاری دانست.
وی با اشاره به اینکه اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها توانمندی‌های قابل‌توجهی دارند که در برنامه  پذیرش مشترک دانشجو می‌تواند مورد بهره‌برداری طرفین قرار گیرد، اظهار داشت: همچنین به دانشجویان دو طرف فرصت ورود به محیط آموزشی دیگر و گاهاً دسترسی به امکانات و تجهیزات جدیدتر داده می‌شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: برنامه‌های مشترک در مقاطع مختلف میان دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی تهران در گام‌های نخستین مقاطع PhD، فلوشیپ و فوق تخصص را مدنظر قرار داده است.
وی ادامه داد: شروع این شکل از همکاری‌ها نیازمند برنامه‌ریزی، تدوین قوانین و آیین‌نامه‌ها در داخل دانشگاه و تعاملاتی در سطح وزارت بهداشت است تا با اجرای آن در سطح یکی از گروه‌های آموزشی، راه برای سایر دپارتمان ها باز شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه با همکاری معاونت‌های بین‌الملل، آموزشی و پژوهشی دانشگاه اجرای برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترای تخصصی با دانشگاهMacquarie  استرالیا کلید خورده است، گفت: در این باره تمامی آیین‌نامه‌ها و فرمتهای لازم گردآوری شده و شرایط برای همکاری‌های مشترک آماده است.
دکتر کردی Cotutelle را یکی از نمونه‌های موفق اجرای برنامه‌های مشترک میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان عنوان کرد و یادآور شد: امیدوارم برای سال آینده شاهد اجرای این برنامه با همکاری مراکز علمی و دانشگاه‌های خارج از کشور در مقاطع تخصص، فوق تخصص و دکترای تخصصی باشیم.
وی از همه مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها و روسای مراکز تحقیقاتی در خصوص اجرای برنامه‌های مشترک دعوت به عمل آورد و اظهار امیدواری کرد که در آینده این مقوله به همه مقطع تحصیلی تسری یابد.
دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل نیز بین‌المللی سازی را نیاز امروز دانشگاه‌های دنیا دانست و گفت: لازمه موفقیت در این عرصه شناخت جزییات فعالیت‌های بین‌المللی است تا بتوان از تمام فرصت‌های آن به نحو شایسته استفاده کرد.
وی آموزش دانشجو توسط دو تا سه دانشگاه و یا کنسرسیومی از چند مرکز علمی را از موضوعات با اهمیت بین‌المللی سازی دانست و افزود: دانشجویی که وارد چنین پروژه‌ای می‌شود باید آمادگی پذیرش ریسک‌های آن را داشته باشد و طبیعی است که نتایج بزرگی نیز به همراه خواهد داشت.
مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل ادامه داد: فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها خود را وابسته به دو دانشگاه می‌دانند و هنگامی که به عنوان هیأت‌علمی در دانشگاهی مشغول به کار می‌شوند، این نوع از فعالیت را حمایت و تقویت می‌کنند.
دکتر نکوفر در ادامه به تشریح برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترای تخصصی پرداخت و گفت: طبق این برنامه دانشجو بخشی از تحصیل خود را در دانشگاه مبدأ و بخشی دیگر را در دانشگاه مقصد می‌گذراند و توسط دو استاد راهنما هدایت می‌شود.  
وی به انعقاد Learning Agreement میان دو استاد راهنما به عنوان یکی از شروط اجرای این برنامه اشاره کرد و گفت: نقش دانشگاه تسهیل و روان‌سازی مسیر اجرای برنامه مذکور است و در نهایت دانشجو با ارائه پایان‌نامه‌ای که از رهنمودهای دو استاد راهنما در گردآوری آن بهره برده و اخذ دو مدرک از دانشگاه‌های مبدأ و مقصد فارغ‌التحصیل می‌شود.
مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل ادامه داد: دانشجویان طی برنامه Cotutelle کاملاً تابع قوانین دو دانشگاه هستند و باید به لحاظ علمی و تسلط به زبان انگلیسی از آمادگی کامل برخوردار باشند.
دکتر نکوفر ورود به دو محیط آکادمیک، بهره‌مندی از رهنمودهای دو استاد راهنما، فضاهای آزمایشگاهی و بالینی متفاوت و کسب تجربیات جدید را از ویژگی‌هایی دانست که دانشجویان را ترغیب به ورود به این برنامه می‌کند.
وی افزود: این در حالی است برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترای تخصصی پلی برای انتشارات مشترک که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بین‌المللی سازی تحقیقات است، خواهد بود.
مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل تفاوت‌های برنامه Cotutelle نسبت به سایر برنامه‌های مشترک را بیان کرد و گفت: به ازای شرکت هر دانشجو در این برنامه، یک فعالیت بین‌المللی برای دانشگاه‌ها ثبت می‌شود.
دکتر نکوفر با تأکید بر اینکه برنامه‌های منجر به مدرک مشترک اغلب به مصوبه هیأت‌رئیسه دانشگاه نیاز دارند، بیان داشت: این در حالی است که در برنامه Cotutelle قرارداد میان دو استاد راهنما راهگشا خواهد بود و معاونت آموزشی نظارت بر اجرای دوره را برعهده دارد.    
وی با بیان اینکه آشنایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با برنامه مذکور به واسطه همکاری با دانشگاهMacquarie استرالیا رقم خورد، افزود: این دانشگاه درخصوص اعطای پنج بورس تحصیلی به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران که متقاضی شرکت در برنامه Cotutelle باشند، اعلام آمادگی کرده است.
مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل همچنین از دانشگاه‌های سانتیاگو د کامپوستلا اسپانیا، ایندیانای آمریکا، کامرینو ایتالیا، خارکیف اوکراین، ساساری ایتالیا، نیوسات ولز استرالیا و مینهو پرتغال به عنوان دیگر دانشگاه‌هایی که برای اجرای برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترای تخصصی با دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام آمادگی کرده‌اند، نام برد.
این نشست با معرفی فرآیند ارائه درخواست برنامه Cotutelle و طرح سؤالاتی از سوی اساتید و دانشجویان و پاسخ آن توسط مسئولان حاضر به کار خود پایان داد.
خبر  و عکس: مهنای وحیدی    

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی