محتوای خبری معاونت بین الملل

به میزبانی دانشکده بهداشت

هشتمین مدرسه بین‌المللی تابستانی انگل‌شناسی(ParSCo) در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت برگزار می‌شود

هشتمین مدرسه بین‌المللی تابستانی انگل‌شناسی (ParSCo) برای نخستین بار در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت (EMRO) به میزبانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.

دکتر امیرحسین تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت در گفتگو با روابط عمومی معاونت بین‌الملل با اعلام این خبر گفت: دانشکده بهداشت از حدود پنج سال پیش برگزاری مدارس بین‌المللی تابستانی را آغاز کرده و به گواه مدیران ارشد بین‌الملل دانشگاه، دانشکده در این زمینه پیش‌قدم بوده است.
وی با اشاره به برگزاری سه دوره مدرسه بین‌المللی اپیدمیولوژی میدانی با همکاری دانشگاه هامبورگ و موسسه آلمانی برنهارد ناخت، اظهار داشت: مجموعاً 66 دانشجو از 11 کشور جهان طی این مدارس تابستانی آموزش دیدند و بیش از 60 استاد ایرانی و آلمانی در فرآیند آموزش نقش داشته‌اند. 
دکتر تکیان افزود: همچنین گروه مدیریت سلامت در بلایای دانشکده بهداشت طی هفته گذشته میزبان ششمین مدرسه تابستانی HELP با موضوع مدیریت بحران با همکاری صلیب سرخ جهانی، وزارت کشور و دفتر صلیب سرخ و هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران بود.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت سپس به تازه‌ترین دستاورد این دانشکده در برگزاری مدارس تابستانی به دنبال ارتباط دکتر غلامرضا مولوی، عضو هیأت‌علمی گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی با دانشگاه آلدو مورو باری ایتالیا اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره دو ماهه حضور ایشان در ایتالیا تفاهم اولیه با این دانشگاه و انجمن جهانی انگل‌شناسی در خصوص برگزاری هشتمین مدرسه بین‌المللی تابستانی انگل‌شناسی (ParSCo) در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
دکتر تکیان با بیان اینکه مذاکرات شش‌ ماهه در این باره منجر به سفر هفته گذشته پروفسور دومینیکو اترانتو، رئیس انجمن جهانی انگل‌شناسی و مسئول برگزاری این مدرسه تابستانی به همراه همکارانش به ایران شد، افزود: در نشست مشترکی با حضور مسئولان دانشکده، نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان جهانی بهداشت و انستیتوپاستور ایران موضوع برگزاری مدرسه تابستانی انگل‌شناسی به صورت جدی مطرح و نهایی شد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت اضافه کرد: همچنین در مدت زمان حضور این گروه در ایران، پروفسور اترانتو با همراهی دکتر مولوی از ایستگاه تحقیقاتی و بهداشتی اصفهان به عنوان فیلد تحقیقاتی دوره و امکانات و تجهیزات موجود بازدید کردند.
وی ادامه داد: این در حالی است که از حدود چهار ماه پیش مذاکرات با دکتر کریستف هملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران آغاز شد و وی نیز پس از بازدید از دانشکده و ظرفیت‌های موجود، موافقت خود را برای حمایت از دوره مذکور اعلام کرد.
دکتر تکیان با اشاره به اینکه هشتمین مدرسه بین‌المللی تابستانی انگل‌شناسی برای نخستین بار در منطقه مدیترانه شرقی 5 تا 14 ژوئن 2020 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، گفت: دانشکده بهداشت، مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، انستیتوپاستور، کالج اروپایی انگل‌شناسی، دانشگاه باری ایتالیا و دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برگزارکنندگان این دوره در تهران و اصفهان خواهند بود.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت افزود: کوریکولوم آموزشی این مدرسه تابستانی چندین بار بازبینی و کاملاً خاص منطقه مدیترانه شرقی طراحی شده است و طی هفته جاری توسط وب‌سایت دانشگاه و انجمن جهانی انگل‌شناسی معرفی خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه 15 نفر از اساتید ایرانی که اغلب از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، به عنوان مدرس مدرسه بین‌المللی تابستانی انگل‌شناسی حضور خواهند یافت، تصریح کرد: همچنین شاهد مشارکت گروهی از اساتید اروپایی و آمریکای جنوبی در این گردهمایی علمی خواهیم بود.
دکتر تکیان هزینه ثبت‌نام برای شرکت‌کنندگان را یک هزار یورو اعلام کرد و بیان داشت: طبق مذاکرات انجام شده با مسئول دوره قرار شد بخش مهمی از این هزینه از متقاضیان کشورهای پردرآمد گرفته شود و در راستای دیپلماسی سلامت از متقاضیان با استعداد به ویژه از کشورهای همسایه پس از تأیید علمی آن‌ها توسط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهریه‌ای اخذ نشود.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت با تکیه بر حضور اساتید و شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف و بسترسازی برای دیدار آن‌ها با رئیس و معاون بین‌الملل دانشگاه در روز نخست و پیش از اعزام به ایستگاه تحقیقاتی و بهداشتی اصفهان خبر داد و گفت: معرفی فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معرفی دستاوردهای حوزه سلامت کشور و دانشگاه نیز در دستور کار خواهد بود.
دکتر تکیان همچنین به پیش‌بینی برنامه بلندمدت همکاری با دانشگاه باری ایتالیا پس از برگزاری مدرسه  بین‌المللی تابستانی انگل‌شناسی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به علاقه‌مندی طرفین، درصدد امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه تبادل اساتید و دانشجویان و اجرای پروژه‌ها تحقیقاتی مشترک با این دانشگاه هستیم. 
دکتر غلامرضا مولوی، عضو هیأت‌علمی دانشکده بهداشت نیز در خصوص برگزاری مدرسه بین‌المللی تابستانی انگل‌شناسی گفت: انگل‌شناسی طیف وسیعی را در برمی‌گیرد اما آنچه قرار است در این مدرسه تابستانی به آن پرداخته شود انگل‌های منتقله از طریق بندپایان است. 
وی به ارائه توضیحاتی در خصوص فیلد تحقیقاتی این دوره پرداخت و اظهار داشت: ایستگاه تحقیقاتی و بهداشتی اصفهان یکی از 11 ایستگاه تحقیقاتی دانشکده بهداشت است که از اواسط دهه 30 شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه لیشمانیوز جلدی به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم بهداشتی منطقه و مورد توجه سازمان جهانی بهداشت و انگل‌های روده‌ای و زئونوز تجربیات ارزشمند و اندوخته شده‌ای دارد.
دکتر مولوی تجربه حضور در دانشگاه باری و آشنایی با مدرسه تابستانی انگل‌شناسی (ParSCo) را زمینه‌ساز انتقال‌ یافته‌ها و ارائه پیشنهاد میزبانی عنوان کرد و افزود: با وجود محدودیت‌های بین‌المللی و سیاسی پس از انتقال بخشی از تجارب دانشکده بهداشت، طرف ایتالیایی برای برگزاری این مدرسه تابستانی در ایران به مرکزیت ایستگاه تحقیقاتی و بهداشتی اصفهان ابراز علاقه‌مندی کرد.
عضو هیأت‌علمی گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی دانشکده بهداشت با بیان اینکه تا اوایل دسامبر سال جاری میلادی و پس از دریافت مجوز درج لوگوی سازمان جهانی بهداشت، تبلیغات برگزاری مدرسه بین‌المللی تابستانی انگل‌شناسی آغاز خواهد شد، گفت: متقاضیان شرکت در این دوره تا 15 ژانویه 2020 برای ارسال درخواست خود فرصت دارند و بعد از این تاریخ ارزیابی‌ها و انتخاب شرکت‌کنندگان انجام می‌شود.
وی از امکان حضور 20 شرکت کننده در مدرسه بین‌المللی تابستانی انگل‌شناسی خبر داد و اظهار داشت: طبق مذاکرات انجام شده 10 نفر از ایران و کشورهای همسایه و 10 نفر دیگر از سایر نقاط جهان به این مدرسه تابستانی راه می‌یابند و در نهایت مدرک مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و باری ایتالیا به شرکت کنندگان اعطا خواهد شد.
دکتر مولوی شرایط شرکت در این دوره را نیز تشریح کرد و گفت: سن متقاضیان نباید از 40 سال بیشتر باشد ضمن اینکه برخورداری از مدرک دکترای تخصصی در یکی از رشته‌های انگل‌شناسی، حشره‌شناسی و میکروبیولوژی ضروری است.
وی اضافه کرد: همچنین طی مذاکره با طرف ایتالیایی موافقت آن‌ها را برای شرکت رزیدنت‌های عفونی به دست آورده‌ایم.
عضو هیأت‌علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه 30 تا 40 درصد مباحث مدرسه بین‌المللی تابستانی انگل‌شناسی تئوری و 60 تا 70 درصد عملی خواهد بود، تصریح کرد: با تکیه بر اینکه بخش مهمی از آموزش توسط اساتید ایرانی انجام می‌شود تلاش می‌کنیم قابلیت دانشگاه علوم پزشکی را در کار میدانی معرفی کنیم و نقاط عطف تجربیات خود را با مدرسان و شرکت‌کنندگان بین‌المللی به اشتراک بگذاریم.
دکتر مولوی برگزاری این مدرسه تابستانی را فرصتی برای برجسته کردن قابلیت‌های پنهان دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست و خاطرنشان کرد: حوزه علوم پزشکی جهان آشنایی کافی با این تجربیات که زمینه‌ساز حذف بسیاری از بیماری‌ها طی 50 تا 60 سال اخیر در ایران شده، ندارد بنابراین امکان خوبی برای معرفی توانمندی‌ها و آغازی برای همکاری‌های مشابه خواهد بود. 
خبرنگار: مهناز وحیدی
عکس: آرزو نادرفر
مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی