محتوای خبری معاونت بین الملل

هفدهمین جلسه کمیته اجرایی شورای فرهنگی بین‌الملل دانشگاه با معرفی طرح منتورینگ دانشجویان بین‌الملل برگزار شد

هفدهمین جلسه کمیته اجرایی شورای فرهنگی بین‌الملل دانشگاه با ارائه گزارش فعالیت‌های فرهنگی بین‌الملل و معرفی طرح منتورینگ دانشجویان بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، دکتر الهه متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل در آغاز این نشست که دوشنبه 17 آذر 99  به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، توضیحاتی در خصوص دستاوردهای کمیته‌های اجرایی شورای فرهنگی بین‌الملل دانشگاه ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه طی سال‌های 97 تا 99 در مجموع 16 جلسه کمیته اجرایی شورای فرهنگی بین‌الملل دانشگاه برگزار شده است، اظهار داشت: تدوین سند راهبردی کمیته اجرایی، تعریف اساسنامه کمیته دانشجویی فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه، آماده‌سازی تقویم فرهنگی معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل در سال 98 و 99، اختصاص جایگاه جداگانه به دانشجویان بین‌الملل در مسابقات قرآنی، سیاست‌گذاری‌ برای ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی دانشجویان، تدوین شناسنامه فرهنگی، ارائه راهکارهایی برای حضور مؤثرتر دانشجویان بین‌الملل در جشنواره ابن‌سینا و تشکیل کانون ابن‌سینا (دانشجویان برتر بین‌الملل دانشگاه) مهم‌ترین خروجی‌های این جلسات بوده است.
دکتر متوسلی به تشکیل نخستین گردهمایی اعضای کانون ابن‌سینا در اوایل آبان ماه اشاره کرد و بیان داشت: پیرو این نشست کمیته‌های اجرایی، آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و هنری، مذهبی و ورزشی در زیرمجموعه این کانون و با مشارکت دانشجویان برتر بین‌الملل تشکیل شدند.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل همچنین از تشکیل کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل در دانشکده‌های بهداشت، پرستاری و مامایی، پزشکی، پیراپزشکی، توانبخشی، داروسازی، دندانپزشکی، فناوری‌های نوین پزشکی، علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، طب ایرانی و دانشکده دندانپزشکی و شعبه جزیره کیش پردیس بین‌الملل خبر داد و اضافه کرد: ارتقاء سطح علمي و عملیاتی دانشجويان جهت تربيت نيروي ماهر و متخصص مورد نياز در سطح بین‌الملل، هدفمند کردن فعالیت‌های بین‌المللی دانشجویان با استفاده از روش‌های نوین و فناوری روز و آموزش و آگاه‌سازی دانشجویان در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و خدماتی در سطح بین‌الملل، اهم اهداف شکل‌گیری این کمیته‌ها هستند.
وی سپس به تشریح عناوین فعالیت‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل و تقویم فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی سال 99 پرداخت و بیان داشت: در طول یک ماه گذشته نشست‌های فرهنگی با حضور دانشجویان بین‌الملل در تمامی خوابگاه‌ها برگزار و نیازهای آن‌ها شناسایی شده است.
دکتر متوسلی با بیان اینکه همچنین بیش از 240 دانشجوی خارجی طی همین مدت خدمات مشاوره و روان‌سنجی دریافت کرده‌اند، گفت: ارائه این خدمات با تکیه بر احساس نیازی که با همه‌گیری کرونا تشدید شد، گام بزرگی در مسیر افزایش سلامت روانی دانشجویان به شمار می‌آید.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل سپس به تعدادی از برنامه‌های پیش روی این معاونت طی ماه جاری اشاره کرد و گفت: به مناسبت هم‌زمانی میلاد حضرت زینب (س)، روز پرستار و شب یلدا، درصدد تهیه هدایای فرهنگی برای تمامی کارکنان حوزه معاونت و پردیس بین‌الملل هستیم تا در این شرایط خاص، ضمن ترویج فرهنگ ملی کشور، لحظات شیرینی را برای آن‌ها رقم بزنیم.
وی همچنین از اجرای برنامه‌های ویژه توسط کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل به همین مناسبت در دانشکده‌های با مشارکت دانشجویان ایرانی و بین‌المللی خبر داد.
سپس اعضای حاضر به طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی بین‌الملل پرداختند.
دکتر عبدالرحمان رستمیان، معاون فرهنگی دانشگاه حضور دانشجویان بین‌المللی در این مجموعه را بهترین فرصت برای آشنایی آن‌ها با ایران، فرهنگ مردم، تمدن و تاریخ کشور در کنار افزایش توان علمی و حرفه‌ای آن‌ها عنوان کرد و گفت: این در حالی است که ما در برهه فعلی باید مراقب نشاط اجتماعی این دانشجویان که از خانواده و کشور خود دور هستند نیز باشیم.
وی از تعامل معاونت فرهنگی دانشگاه با اداره کل گردشگری استان تهران خبر داد و بیان داشت: استان تهران دارای ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری قابل توجهی است که تعاملات شکل گرفته می‌تواند زمینه بازدید دانشجویان خارجی از این توانمندی‌ها را فراهم کند.
سپس دکتر محمدحسین صادقیان، سرپرست مدیریت امور فرهنگی دانشگاه با اشاره به هم‌زمانی میلاد خجسته حضرت زینب (س)، روز پرستار و شب یلدا، بیان داشت: اغلب واحدهای فرهنگی به دنبال اجرای برنامه‌هایی ویژه برای کادر سلامت دانشگاه هستند تا قدردانی ویژه‌ای از آن‌ها صورت گیرد.
دکتر سید رضا حسینی سده، مشاور اجرایی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه نیز با بیان اینکه خوشبختانه معاونت‌های دانشجویی و بین‌الملل بیش از گذشته توسعه تعاملات و همسو شدن فعالیت‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند، اظهار داشت: در این راستا می‌توان به ادغام فضاهای خوابگاهی، اجرای مشترک برنامه‌های ورزشی و ارائه خدمات درمانی و مشاوره‌ای مشترک به دانشجویان ایرانی و بین‌المللی اشاره کرد.
دکتر روح‌الله نوریان، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه نیز بر اهمیت اجرای برنامه‌هایی برای دانشجویان بین‌الملل در مدت حضور در ایران به منظور افزایش شناخت و درک بهتر آن‌ها از کشور، اسلام و فرهنگ ایرانی و اسلامی تأکید کرد.
پس از آن، دکتر مهدی نوروزی، مدیر مشارکت‌های مردمی دانشگاه نیز با اشاره به اینکه مسئولیت پایش پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی به این مدیریت واگذار شده است، بیان داشت: آماده همکاری در پایش طرح‌های تحقیقاتی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی هستیم.
وی همچنین از امکان پایش فعالیت‌های فرهنگی واحدهای زیرمجموعه دانشگاه خبر داد و افزود: شاخص‌هایی برای فعالیت‌های خوب فرهنگی گردآوری شده و اگر واحدهای زیرمجموعه بخواهند بدانند که آیا اقدامات انجام شده تأثیرگذار بوده یا از جذابیت کافی برای تداوم برخوردارند، ما بازخورد لازم را به آن‌ها خواهیم داد.
دکتر حامد شفارودی، مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه نیز با بیان اینکه فعالیت‌های ورزشی دانشگاه در سال جاری تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته است، گفت: در همین راستا توسعه فضاهای ورزشی در خوابگاه‌ها به منظور افزایش روحیه نشاط و شادمانی میان دانشجویان توصیه می‌شود.
در ادامه، دکتر فرساد نوری زاده، رئیس شعبه جزیره کیش پردیس بین‌الملل به تشریح طرح منتورینگ دانشجویان بین‌الملل پرداخت و گفت: منتورینگ در حوزه بین‌الملل بخشی از سیستم حمایت از دانشجو (Triple S) به عنوان یکی از برنامه‌های مدیریت توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه سیستم مذکور هشت محور را هدف‌گیری کرده است، اظهار داشت: این سیستم مباحث پذیرش، یادگیری، رفاهی، قانونی، مالی، اجتماعی و سلامت دانشجویان بین‌المللی را پشتیبانی می‌کند.
رئیس شعبه جزیره کیش پردیس بین‌الملل تصریح کرد: در سیستم حمایت از دانشجو برای حوزه منتورینگ دانشجویان بین‌الملل چهار محور اجتماعی-روانی، حمایت‌های قانونی-سازمانی، الگوسازی یا همتا پروری و تحصیلی در نظر گرفته شده است.
دکتر نوری زاده با بیان اینکه طرح منتورینگ دانشجویان بین‌الملل، به صورت پایلوت برای تعدادی از دانشجویان در حال اجرا است، اضافه کرد: رویکرد اصلی در این طرح پایلوت، بررسی مسائل و چالش‌هایی است که دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی (به عنوان گروه انتخابی) در  بعد از پذیرش و ترم دو تحصیلی با آن مواجه هستند.
وی تصریح کرد: در این راستا دانشجویانی که ترک تحصیل کرده یا اخراج شده‌اند به عنوان گروه هدف نخست انتخاب و پرسشنامه‌ای در اختیار آن‌ها قرار گرفته که درصدد تحلیل آن‌ها هستیم همچنین اطلاعات حاصل از مطالعات میدانی از دانشجویان حاضر دانشگاه نیز در دست بررسی قرار دارد.
رئیس شعبه جزیره کیش پردیس بین‌الملل خاطرنشان کرد: نتایج این بررسی‌ها در بحث عملیاتی شدن طرح منتورینگ دانشجویان بین‌الملل در هریک از چهار محور مورد نظر تأثیرگذار خواهد بود.  
دکتر نوری زاده یادآور شد: در مرحله اجرای منتورینگ برای دانشجویان بین‌الملل جلسات متعددی با تیم منتورینگ دانشکده پزشکی مادر برگزار شد و تلاش بر این است که هم برای گروه هماهنگ‌کننده منتورینگ و هم برای دانشجویان در مقاطع فیزیوپاتولوژی و بالینی با این دفتر همکاری کنیم.
در بخش پایانی این نشست و پس از بیان دیدگاه‌های اعضای کمیته اجرایی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل به تشریح طرح منتورینگ فرهنگی و اجتماعی اساتید دانشگاه پرداخت و گفت: هدف از این طرح که هم‌اکنون در سطح پیشنهاد است، برقراری ارتباط فرهنگی میان اساتید توانمند و علاقه‌مند و دانشجویان بین‌الملل به منظور آشنایی با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است.
وی همچنین از حاضران خواست نظرات و پیشنهادات خود در این باره را به صورت کتبی در اختیار معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل قرار دهند.

 

 

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *