محتوای خبری معاونت بین الملل

مصاحبه با یکی از اساتید مدعو دانشگاه

پروفسور Van Leeuwen: اشتیاق اساتید ایرانی به یادگیری تکنیک‌های نوین انگیزه همکاری‌های مشترک را بالا برده است

پروفسور Willen Van Leeuwen، استاد برجسته هلندی و یکی از اساتید مدعو دانشگاه ضمن حضور در سمینار "پیشگیری و کنترل عفونت زخم جراحی" از انگیزه های خود برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید.

چند سالی است که با آغاز فصل نوینی از فعالیت‌های بین‌المللی سازی دانشگاه، بهره‌مندی از حضور اساتید مدعو بین‌المللی با رویکرد استفاده از دانش و مهارت پژوهشی و آموزشی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
پروفسور Willen Van Leeuwen، استاد تشخيصي مولكولي ميكروب‌شناسي دانشکده پزشکی دانشگاه لايدن از سال 2014 با همکاری دانشکده پزشکی در قالب پانزدهمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی، گواهی استاد مدعو دانشگاه را دریافت کرد.
وی همچنین به نمایندگی ازTop Lab  دانشکده پزشکی دانشگاه علوم کاربردی لایدن، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین‌المللی با گروه میکروب‌شناسی دانشکده پزشکی را به امضاء رساند.
این استاد برجسته هلندی در روزهای اخیر با حضور در سمینار "پیشگیری و کنترل عفونت زخم جراحی" به میزبانی بیمارستان امام خمینی (ره)، بار دیگر بر اهمیت همکاری‌های مشترک بین‌المللی با دانشگاه علوم پزشکی تهران صحه گذاشت.
آنچه در ادامه آمده است، گفتگویی کوتاه با پروفسور Willen Van Leeuwen در خصوص تعاملات صورت گرفته با دانشگاه است.

پروفسور Willen Van Leeuwen ضمن خوش آمدگویی مجدد به شما، در خصوص تازه‌ترین همکاری‌تان با دانشگاه علوم پزشکی تهران بفرمایید.
سال‌های زیادی است که با دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی، عضو هیأت‌علمی گروه میکروب‌شناسی و رئیس کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی در ارتباط هستم و به واسطه ایشان با دانشگاه علوم پزشکی تهران آشنا شده و از دو سال پیش همکاری با این دانشگاه را به صورت جدی آغاز کرده‌ام.
موضوعی که این بار مرا به ایران کشاند، سمینار پیشگیری و کنترل عفونت زخم جراحی و چگونگی جلوگیری از بیماری‌های عفونی به عنوان بیماری‌های بیمارستانی است.
این موضوع بسیار مهمی است زیرا در بیمارستان‌ها بسیاری از بیماران بر اثر عفونت فوت می‌کنند در حالی که می‌توان با رعایت موضوعات ساده‌ای مانند شستن دست‌ها توسط پزشکان و پرستاران از این‌گونه مرگ و میرها جلوگیری کرد.
به واسطه زمینه‌های ایجاد شده برای این سمینار، من به نمایندگی از دانشگاه لایدن اطلاعات و تجارب خود را با اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران به اشتراک گذاشتم تا گامی مثبت برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی بیمارستانی و به دنبال آن کاهش مرگ‌ومیر به این دلیل برداشته شود.

شما از دوره پانزدهم کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی به طور مستمر در این سمینار حضور داشته‌اید، نظرتان در این باره چیست؟
بله، دست اندرکاران این کنگره تاکنون در دو دوره من را دعوت کرده‌اند تا در مورد نتایج به دست آمده از فعالیت‌هایی که در دانشگاه لایدن انجام می دهم، سخنرانی کنم. همان طور که می‌دانید کارمندان بیمارستان‌ها در بروز و شیوع عفونت‌های بیمارستانی نقش مهمی دارند، به همین علت سخنرانی‌های من اغلب در این سمینار حول این محور و نتایج تحقیقات جدیدم بوده است.
تحقیقات جدید من نه تنها بر روی باکتری‌هایی است که بیماری را ایجاد می‌کنند، بلکه باکتری‌هایی که به صورت طبیعی و معمول در بدن افراد سالم وجود دارند را نیز مورد هدف قرار داده است. تلاش‌ها بر این است که میان باکتری‌های درون بدن و باکتری‌های موجود در سطوح خارجی پوست توازن برقرار کرد.
در واقع دنیای بدون باکتری وجود نخواهد داشت زیرا ما بدون آن‌ها زنده نمی‌مانیم. پس باید یک توازنی میان این دو برقرار کرد چرا که در غیر این صورت ما مستعد بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2 خواهیم بود.
من همچنین با همکارانم بر روی تکنیک‌های جدید تشخیص کار می‌کنیم و تاکنون بارها از ما خواسته شده است تا برای دانشجویان کارگاهی در این باره داشته باشیم. در بیمارستان‌ها این روش‌های نوین دارای اهمیت زیادی است چرا که تشخیص نادرست و روش‌های نامناسب درمان، مرگ بیماران را رقم خواهد زد.

نظرتان را در خصوص فعالیت‌هایی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره انجام شده است، بفرمایید.
برای من خیلی جالب بود که گروه میکروب‌شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رأس آن دکتر فیض‌آبادی مشتاق یادگیری تکنیک‌های جدید در این حوزه هستند. بنابراین من هم همکاری‌ام را با آن‌ها ادامه داده و با کمک همدیگر مطالعات و تحقیقات مشترک را به چاپ رسانده‌ایم.
همچنین برای دانشجویان هم کارگاه‌هایی برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه با استقبال آن‌ها روبرو شد.

در راستای تفاهم‌نامه‌ای که با گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران امضاء کرده‌اید و دستاوردهایی که داشته است، توضیح بفرمایید.
بخشی از توافق من با این گروه آموزشی، برگزاری سالانه کارگاه‌های مرتبط با حوزه میکروب‌شناسی بود که تاکنون محقق شده است. از سوی دیگر من مطلع شدم که گروه میکروب‌شناسی علاقمند است با تفاهم‌نامه‌ای جدید در راستای اشتراک‌گذاری تحقیقات تشخیص‌های آزمایشگاهی اقدام کند. به نظر می‌رسد این‌گونه همکاری‌ها باعث می‌شوند که ارتباطات خوبی با پزشکان معالج بیماران برقرار کنیم.
در هلند ما رابطه ‌خوبی با پزشکان بیماری‌های عفونی داریم، بر پایه همین روابط مواد آزمایشگاهی و نتایج را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم تا به تحقیقات ارزشمندتری دست پیدا کنیم که این موجب تشخیص بهتر بیماری در موارد سخت و پیچیده شده است./ق
خبرنگار: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی