محتوای خبری معاونت بین الملل

با بررسی دستورالعمل اجرای برنامه‌های مشترك آموزشی با دانشگاه‌ها و مؤسسات بین‌المللی

چهارمین نشست دوره‌ای معاون بین‌الملل دانشگاه با معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها برگزار شد

چهارمین نشست دوره‌ای معاون بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها با بحث و بررسی پیرامون دستورالعمل اجرای برنامه‌های مشترك آموزشی با دانشگاه‌ها و مؤسسات بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

 
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که سه‌شنبه 10 دی 98 در سالن شورای این معاونت برپا شد، دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر وحید ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر سید رضا حسینی سده، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر امیرحسین معماری، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل و معاونان بین‌الملل دانشکده‌های داروسازی، بهداشت، دندانپزشکی، پیراپزشکی، توانبخشی، پرستاری و مامایی، علوم تغذیه و رژیم‌شناسی و مجازی حضور داشتند.
در آغاز، دکتر ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل گفت: بنا بر تأکید معاون بین‌الملل دانشگاه و اهمیت همکاری‌ با مراکز علمی خارج از کشور، دستورالعمل اجرای برنامه‌های آموزشی مشترك با دانشگاه‌ها و مؤسسات بین‌المللی تهیه و در شورای بین‌الملل و آموزشی دانشگاه مصوب شده و به زودی ابلاغ می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دستورالعمل مذکور در راستای پیشبرد اهداف بین‌المللی سازی دانشگاه تدوین شده است، افزود: همچنین ارتباطات تخصصی میان گروه‌های آموزشی و اساتید دانشگاه با مراکز علمی خارج از کشور، آشنایی دانشجویان با محیط‌های علمی جدید و افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی دانشگاه نیز مورد توجه قرار دارد.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل از امکان اجرای برنامه‌های مشترک آموزشی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در سطوح مختلف خبر داد و یادآور شد: الزامی در خصوص همکاری با دانشگاه‌های هم‌طراز و یا مراکز علمی سطح بالاتر وجود ندارد بنابراین اگر از کشورهای همسایه نیز درخواست‌هایی مطرح باشد، قابل عملیاتی کردن است.
دکتر ضیایی با بیان اینکه پیش‌بینی تمام محدودیت‌های اداری و مالی در قالب دستورالعمل مذکور شده است، گفت: این دوره‌ها می‌تواند با یک فکر و ایده در سطح گروه‌های آموزشی آغاز شود و اغلب بدون نیاز به تعریف برنامه آموزشی مجزا قابلیت اجرا دارند.
سپس معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها به طرح دیدگاه‌های خود پرداخته و سؤالاتی را در خصوص چگونگی اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک، نحوه صدور مدرک پایان دوره و چگونگی ارزیابی مراکز علمی و دانشگاهی خارج از کشور برای اجرای این برنامه‌ها مطرح کردند.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل در پاسخ به مباحث مطرح شده، بیان داشت: منظور از برنامه مشترک، فرآیند آموزشی است که با همکاری یکی از دانشگاه‌های غیرایرانی اجرایی شود و به طبع دانشجویان باید بخشی از دوره را در دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخشی دیگر را در دانشگاهی خارجی سپری کنند.
دکتر ضیایی با اشاره به اینکه طی توافقات از قبل انجام شده به دانشجویان در پایان دوره یکی از انواع مدرک؛ مدرک مشترک (Joint Degree)، آموزش مشترک با صدور یک مدرک  (Combined Study Programs) و مدرک دوگانه (Dual Degree) ارائه می‌شود، تصریح کرد: در مدل اول دانشجو پس از گذراندن دوره مشترک خود یک مدرک با مهر و لوگوی دو دانشگاه را دریافت خواهد کرد.
وی اضافه کرد: در آموزش مشترک با صدور تک مدرک، دانشجو پس از اتمام موفقیت‌آمیز تحصیل خود تنها یک مدرک و ریزنمرات از دانشگاه مبدأ دریافت می‌کند و دانشگاه دوم Certificate صادر خواهد کرد.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل افزود: در مدرک دوگانه دانشجو موفق به اخذ دو مدرک و ریزنمرات مستقل از دو دانشگاه می‌شود ضمن اینکه در دستورالعمل برنامه‌های آموزشی مشترك با دانشگاه‌ها و مؤسسات بین‌المللی سه حالت برای این مدل از مدرک تعریف شده است.
دکتر ضیایی با تأکید بر اینکه دستورالعمل مذکور دوره‌هایی را در بر می‌گیرد که مجوز اجرای آن‌ها برای دانشجویان ایرانی و بین‌الملل وجود داشته باشد، گفت: اگر نیاز به تعریف برنامه آموزشی جدید باشد، باید مصوبات و مجوزهای آن دریافت شود که به طور حتم زمان‌بر خواهد بود.
وی همچنین به بیان توضیحاتی در خصوص چگونگی ارزیابی مراکز علمی و دانشگاهی خارج از کشور برای اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک پرداخت و بیان داشت: در مورد همکاری یا عدم همکاری با دانشگاه‌ها، این گروه‌های آموزشی هستند که بررسی‌های اولیه را در قالب‌های مختلفی چون برگزاری جلسات و بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرف مقابل انجام و در نهایت نظر خود را اعلام می‌کنند.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل افزود: طبق دستورالعمل، پیش‌بینی تشکیل کمیته اجرایی برای هر برنامه مشترک متشکل از معاونان آموزشی، پژوهشی و بین‌الملل دانشکده، یکی از اعضای هیأت‌علمی به عنوان هماهنگ‌کننده برنامه، سایر اعضای هیأت‌علمی مرتبط و مسئول دبیرخانه برنامه آموزشی مشترک دانشگاه نیز شده است. 
دکتر ضیایی خاطرنشان کرد: همچنین برنامه‌های آموزشی مشترک پس از گذر از این مراحل باید به تأیید شورای بین‌الملل و شورای آموزشی دانشگاه برسند.
 وی در پایان از حاضران خواست اطلاع‌رسانی جامعی در خصوص دستورالعمل برنامه‌های آموزشی مشترك با دانشگاه‌ها و مؤسسات بین‌المللی در دانشکده‌ها انجام دهند و گروه‌های آموزشی مستعد برای اجرای این برنامه‌ها را شناسایی کنند.
دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز این دستورالعمل را راهکاری قانونی پیش روی واحدهای زیرمجموعه دانشگاه برای اجرای انواع دوره‌های مشترک بین‌المللی دانست و اظهار داشت: نظارت بر فرآیندهای اجرایی  برنامه‌های مشترک از گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها آغاز و توسط شورای بین‌الملل و شورای آموزشی دانشگاه براساس معیارهای تعریف شده ادامه می‌یابد.
وی همچنین از معاونان بین‌الملل خواست پیشنهادات گروه‌های آموزشی را در بدو امر از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهند و یادآور شد: مفادی چون میزان شهریه، زبان آموزش، زمان اقامت دانشجویان در دو کشور و چگونگی صدور مدرک پایان دوره باید در قرارداد پیش از برگزاری برنامه مشترک دیده شود.
بخش بعدی این نشست به بررسی پیشنهادات دستور کار جلسات آتی به منظور سمت دهی و ایجاد ساختاری مناسب اختصاص یافت و اعضای حاضر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
خبر و عکس: مهناز وحیدی
مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی