محتوای خبری معاونت بین الملل

کارگاه‌ آموزشی علوم و فنون تشریفات بین‌المللی ویژه روسا، مدیران و کارشناسان حوزه بین‌الملل دانشگاه برگزار شد

معاونت بین‌الملل دانشگاه با همکاری مدرسه پروتکل ایران کارگاه‌ آموزشی علوم و فنون تشریفات بین‌المللی را در قالب دو روز مجزا برای روسا، معاونان، مدیران و کارشناسان حوزه بین‌الملل دانشگاه برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل این کارگاه در روزهای یکشنبه 9 دی ویژه کارشناسان و سه‌شنبه 11 دی 97 با حضور روسا، معاونان و مدیران حوزه بین‌الملل در سالن G6 ستاد مرکزی دانشگاه برپا شد.
دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل در افتتاحیه این کارگاه‌ ضمن خیرمقدم به حاضران فعالیت در فضای بین‌المللی را بدون آشنایی با اصول و فنون تشریفات بین‌المللی غیرممکن دانست.
وی تصریح کرد: عدم آگاهی از زبان تعاملات بین‌المللی و دانش تشریفات می‌تواند آسیب‌های جدی را به مجموعه‌ها، نهادها و دستگاه‌های فعال در این حوزه وارد کند.
مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل با اشاره به اینکه حدود چهار سال پیش برای نخستین بار کارگاه اصول و فنون تشریفات توسط این معاونت برگزار شد، افزود: اضافه شدن کارشناسان جدید، گسترش فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه و توسعه ارتباطات بین‌المللی احساس نیاز برای برپایی دور جدیدی از این کارگاه را ایجاد کرد.
دکتر شعبانی همچنین به معرفی مدرس این کارگاه‌ پرداخت و بیان داشت: مجید خلیل زاده، کارشناس تشریفات وزارت امور خارجه و عضو کانون نخبگان این وزارت خانه است که همراهی بیش از 200 هیأت بین‌المللی و برنامه‌ریزی کامل امور تشریفات آنها را برعهده داشته است.
در ادامه، مباحث در سه بخش توسط مدرس این کارگاه‌ ارائه شد که در بخش نخست به مبانی و کلیات تشریفات، ارتباطات غیرکلامی و نقش آن در تشریفات، نقش تشریفات در مدیریت دیدارهای خارجی، اصول برگزاری مراسم، میهمانی‌ها و پذیرایی‌های رسمی و غیررسمی و اصول تشریفات هیأت‌ها از فرودگاه تا فرودگاه پرداخته شد. 
در بخش دوم نیز آداب دست دادن و انواع حریم‌ها در تشریفات، آداب و آیین سفرهای خارجی و شرکت در همایش‌های بین‌المللی داخلی و خارجی، کدهای پوششی و آراستگی ملی و بین‌المللی، آداب جلسات مذاکرات هیأت‌های کارشناسی، آداب جلسات دیدارهای رسمی مقامات و آداب مکاتبات و ارتباطات در محیط‌های کاری توضیح داده شد.
آداب تبادل هدایای رسمی، آداب ویژه معرفی و تبادل کارت ویزیت، آداب مراسم رسمی امضای اسناد همکاری، آداب استفاده از عکس مقامات و پرچم رسمی کشورها و کنوانسیون‌های حقوق دیپلماتیک و کنسولی نیز در بخش سوم به حاضران آموزش داده شد.
همچنین شرکت‌کنندگان طی این کارگاه‌ها با آداب پذیرایی و تشریفات به صورت تئوری و عملی آشنا شدند.
در طول دوره آموزشی علوم و فنون تشریفات مباحث مختلفی از سوی حاضران مورد پرسش قرار گرفت که به تمامی آن‌ها پاسخ داده شد.
توضیح اینکه شرکت‌کنندگان دوره آموزشی علوم و فنون تشریفات گواهی حضور در این دوره را دریافت خواهند کرد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی

 

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی