محتوای خبری معاونت بین الملل

با حضور نمایندگان 12 دانشگاه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی کشور

کارگاه آموزشی اعتباربخشی موسسه‌ای بین‌المللی برگزار شد

کارگاه آموزشی اعتباربخشی موسسه‌ای بین‌المللی با شرکت نمایندگانی از دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، ارومیه، سمنان، گیلان، شیراز، کرمان، کرمانشاه، اصفهان، اهواز، علوم بهزیستی و توانبخشی و مشهد و دانشگاه خوارزمی در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در آغاز این کارگاه که شنبه 7 اسفند در ستاد مرکزی برپا شد، دکتر عرب خردمند معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه در عرصه جهانی از گنجاندن مقوله بین‌المللی سازی در بخش‌های مختلف آموزش و پژوهش به عنوان بین‌المللی سازی آموزش عالی یاد می‌شود، اظهار داشت: این در حالی است که پشتیبانی و ایجاد زیرساخت‌ها برای آموزش‌دهندگان و آموزش‌گیرندگان، آموزش عالی را به سمت و سوی استانداردهای بین‌المللی پیش می‌برد.
دکتر عرب خردمند همچنین به اسناد بالادستی که به پیاده‌سازی مقوله بین‌المللی سازی در دانشگاه‌ها کمک می‌کنند، اشاره کرد و گفت: در سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور بر دستیابی به مرجعیت علمی به عنوان یک  الزام تأکید شده که البته اهمیت ایجاد تغییراتی در فعالیت‌های آموزشی برای رسیدن به این مرجعیت احساس می‌شود.
وی تصریح کرد: در این سند اصلاح نظام آموزشی کشور در سطوح مختلف چون آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه‌ای و در واقع قبل از رسیدن به مرحله آموزش عالی مورد تأکید قرار گرفته است.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه در قوانین برنامه چهارم و پنجم و همین طور پیش‌بینی‌هایی که در برنامه ششم انجام‌شده بحث تضمین کیفیت در آموزش عالی موضوعی حائز اهمیت است، افزود: به نظر می‌رسد اعتباربخشی بین‌المللی ابزاری است که می‌تواند تضمین کیفیت آمورشی را به دنبال داشته باشد.
وی افزود: همچنین در نقشه جامع علمی کشور به موضوع طراحی یک نظام کارآمد که بتواند نظارت و ارزیابی را در دستور کار خود قرار دهد، اشاره شده و نهایتاً در بسته تحول و نوآوری آموزش، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، مقوله اعتباربخشی بین‌المللی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است.
دکتر عرب خردمند در ادامه، فرصت‌هایی که به واسطه اعتباربخشی بین‌المللی برای دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود را تشریح کرد و گفت: معمولاً یکی از زیرساخت‌های اصلی که در بخش اعتباربخشی بین‌المللی مد نظر قرار می‌گیرد، تطبیق برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز جامعه و اشتغال برای فارغ‌التحصیلان است.
معاون بین‌الملل دانشگاه این تغییر را زمینه‌ساز تبادل اساتید و دانشجویان، نزدیک شدن به فرصت‌های پژوهش مشترک با دانشگاه‌های معتبر، ارتقاء جایگاه دانشگاه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی و توسعه همکاری‌های مشترک با مراکز علمی اعتباربخشی شده عنوان کرد.
وی با تأکید بر اینکه حرکت به سمت کسب اعتباربخشی بین‌المللی نیروی محرکه خوبی برای اعتلای کیفیت آموزش و یادگیری دانشجویان است، افزود: این فرآیند که با ارزیابی درونی دانشگاه‌ها و مراکز علمی آغاز و به ارزیابی بیرونی توسط یک موسسه بین‌المللی می‌انجامد، موجب افزایش اعتماد در مسیر تبادلات علمی و دانشگاهی خواهد شد.
معاون بین‌الملل دانشگاه کسب اعتباربخشی بین‌المللی را اقدامی داوطلبانه دانست و خطاب به نمایندگان دانشگاه‌ها بیان داشت: تا زمانی که انگیزه‌های لازم، دغدغه دستیابی به استانداردهای مطلوب و بهبود مستمر آن وجود نداشته باشد، این فرآیند به نتیجه‌ای نخواهد رسید.
دکتر عرب خردمند در پایان خاطرنشان کرد: دبیرخانه اعتباربخشی بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آماده ارائه راهنمایی‌های لازم و اشتراک تجارب کسب شده است.
دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل نیز به نحوه تشکیل شبکه اعتباربخشی بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از دریافت گواهی اعتباربخشی از موسسه ASIC   اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در تمامی دانشگاه‌ها مجموعه‌ای از معاونت‌ها وجود دارند که اگر در مقوله اعتباربخشی وارد نشوند، این فرآیند پیش نخواهد رفت، گفت: اگر بخواهیم تنها از حوزه بین‌الملل یا آموزش دانشگاه‌ها به این حوزه وارد شویم، به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.
دکتر نکوفر بر درگیر کردن ریاست دانشگاه‌ها به عنوان مسئول شبکه تضمین کیفیت و اعتباربخشی تأکید کرد و بیان داشت: با این رویکرد تشکیل لایه دوم این شبکه که متشکل از معاونان دانشگاه‌ها که مرتبط با موضوع اعتباربخشی هستند، آسان‌تر صورت می‌گیرد.
مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل مشارکت معاونان پشتیبانی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و بین‌الملل دانشگاه‌ها در لایه دوم شبکه تضمین کیفیت و اعتباربخشی هر دانشگاه و همراه کردن بدنه هر مجموعه با این فرآیند را نیز حائز اهمیت دانست.
وی پیشنهاد تشکیل این شبکه در هر یک از دانشگاه‌های متقاضی گواهی اعتباربخشی بین‌المللی را مطرح کرد.
دکتر میرزا زاده، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه نیز به عنوان سخنران بعدی در خصوص اعتباربخشی موسسه‌ای بین‌المللی توضیحاتی را ارائه کرد.
دکتر دالایی، مدیر اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به تشریح تجربه این دانشگاه در تشکیل شبکه اعتباربخشی بین‌المللی پرداخت.
دکتر رضایی، نماینده معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز به عنوان آخرین سخنران به سوالات نمایندگان دانشگاه ها به خصوص در زمینه تأمین اعتبار لازم برای انجام اعتباربخشی بین المللی پاسخ داد.
در ادامه، پنل پرسش و پاسخ از تقاضانامه اعتباربخشی موسسه بین‌المللی ASIC با حضور نمایندگان حوزه‌های آموزش، پژوهش، پشتیبانی، دانشجویی و بین‌الملل دانشگاه تشکیل شد.
همچنین در بخش پایانی کارگروه‌های اختصاصی هریک از حوزه‌های مذکور با تمرکز بر معرفی فرم‌های خود ارزیابی و شاخص‌های اعتباربخشی بین‌المللی شکل گرفت.
خبر و عکس: مهناز وحیدی




مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی