محتوای خبری معاونت بین الملل

کنگره بین‌المللی آنلاین جراحی‌های کم تهاجمی در سرطان پایان یافت

با همکاری انستیتوکانسر و گروه Appraise To Raise معاونت بین‌الملل دانشگاه، کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی در سرطان پس از 6 هفته به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، این کنگره آنلاین در قالب شش بخش تخصصی سرطان‌های مری، معده، کبد، مجاری صفراوی و پانکراس، کولورکتال و زنان از جمعه سوم بهمن آغاز و جمعه 8 اسفند 99 پایان یافت.
در ششمین جلسه این کنگره بین‌المللی با موضوع سرطان‌های زنان و زایمان و با مدیریت دکتر ریحانه حسینی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه، دکتر دنیس کورلو از دانشگاه جیملی ایتالیا، دکتر کریستات کهلر، مدیر گروه ترمیمی پیشرفته سرطان زنان و زایمان کلینیک آلتونای آلمان، دکتر مسعود عضدی، استاد جراحی رباتیک و جراحی زنان و زایمان دانشکده پزشکی ییل آمریکا، دکتر شالش پونتامکار، مدیر ارشد پزشکی موسسه لاپاراسکوپی Galaxy CARE هند، دکتر هومن سلیمانی مجد، مشاور انکولوژی زنان در بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد انگلستان، دکتر فیروزه سادات هاشمی، جراح زنان و زایمان و استاد لاپاراسکوپی بیمارستان خاتم‌الانبیا و دکتر راضیه سادات هاشمی، استادیار سرطان و زنان و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله سخنرانی کردند.
دکتر امیرمحسن جلایی فر، دبیر علمی کنگره در خصوص اهمیت برگزاری این رویداد بین‌المللی گفت: امروزه روش‌های جراحی دائماً به سمت کم تهاجمی‌تر شدن می‌روند و این مساله خصوصاً در جراحی سرطان از اهمیت بالاتری برخوردار است.
وی افزود: هر چه تهاجم به بافت کمتر باشد، نقص ایمنی و ایمونوساپرشن (Immunosuppression) جراحی برای بیمار که خود یک نقص ایمنی زمینه‌ای دارد، کمتر خواهد بود. به همین دلیل اکثر جراحی‌هایی که قبلاً به روش باز انجام می‌شد، امروزه با روش‌های کم تهاجمی شامل روش‌های آندوسکوپیک، لاپاراسکوپیک و روبوتیک قابل انجام بوده و تقریباً محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
دبیر کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی در سرطان ادامه داد: سنگین‌ترین روش‌های جراحی که قبلاً جزء عمل‌های پیچیده و عارضه دار برای بیماران به حساب می‌آمد، اکنون با چند برش کوچک و با دید بهتر و ترومای جراحی (Surgical trauma) خیلی کمتر برای بیمار قابل انجام است و همین دید بازتر در جراحی موجب نتایج موفق‌تر و برداشت بهتر تومور در خیلی از موارد می‌شود.  
دکتر جلائی فر با اشاره به اینکه انجام این نوع جراحی‌ها نیاز به دانش و یادگیری مهارت‌های پایه و پیشرفته جراحی کم تهاجمی (minimally invasive surgery) و طبیعتاً اشراف بر تکنیک جراحی معمول دارد، اظهار داشت: لازمه یک عمل جراحی سرطان کم تهاجمی این است که اصول، اندیکاسیون ها و روش عمل کامل آموخته شده و در نهایت با عنایت به اندیکاسیون ها، تکنیک جراحی با تهاجم کمتر انجام شود.
وی هدف از برگزاری کنگره مذکور را انتقال و تبادل دانش در حیطه جراحی‌های کم تهاجمی در سرطان دانست و بیان داشت: ارتقاء سطح علمی همکاران و آشنایی با آخرین تکنولوژی‌ها و جدیدترین تکنیک‌های جراحی‌های کم تهاجمی سرطان در جهان  و مسائل روز این حوزه، نیز مدنظر قرار داشت.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی در سرطان تفاوت این کنگره با برنامه‌های قبلی را تمرکز و بحث و بررسی پیرامون کاربرد جراحی‌های کم تهاجمی در سرطان دانست و بیان داشت: این گردهمایی کاملاً علمی، در نوع خود منحصر به فرد و دارای 18 امتیاز بازآموزی برای شرکت‌کنندگان بود.
دکتر جلائی فر ضمن تشکر از گروه Appraise To Raise معاونت بین‌الملل دانشگاه برای همکاری در برگزاری این رویداد بین‌المللی، خاطرنشان کرد: کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی در سرطان به یاد مرحوم دکتر سید حبیب‌الله دشتی، جراح حاذق، شایسته و اخلاق مدار گروه جراحی دانشگاه که متأسفانه اخیراً  ایشان را از دست داده‌ایم، اجرایی شد.
وی اظهار  امیدواری کرد که با یادگیری و کسب مهارت‌های بیشتر در زمینه جراحی، آموزش آن به دیگران و درمان بهتر بیماران بتوانیم راه دکتر دشتی و دیگر اساتید فقید را ادامه داده و یاد ایشان همیشه در ذهن‌ها ماندگار بماند.
توضیح اینکه پروژه Appraise to Raise یکی از برنامه‌های معاونت بین‌الملل دانشگاه است که پس از همه‌گیری کرونا، کار خود را با اجرای ژورنال کلاب های آنلاین و وبینارهای بین‌المللی آغاز کرده و با پشتیبانی تکنیکی، اجرایی و تبلیغاتی این برنامه‌ها در تلاش است تا اساتید و محققان فرصت بیشتری برای تمرکز بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی داشته باشند.

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *