محتوای خبری معاونت بین الملل

تشریح عملکرد حوزه بین‌الملل دانشکده توانبخشی در شورای مدیران معاونت بین‌الملل

گزارش عملکرد حوزه بین‌الملل دانشکده توانبخشی در شورای مدیران معاونت بین‌الملل دانشگاه ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دکتر شادمهر، معاون بین‌الملل دانشکده توانبخشی در آغاز نشست روز شنبه 14 مهر 97، گفت: 36 عضو هیأت‌علمی شامل پنج استاد، چهار دانشیار، 22 استادیار و پنج مربی در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: دانشکده توانبخشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی شنوایی‌سنجی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی فیزیوتراپی، کارشناسی ارشد Clinical and Experimental Nero linguistics و کارشناسی ارشد اپتومتری دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرد.
معاون بین‌الملل دانشکده توانبخشی تصریح کرد: این دانشکده از سال 2011 با جذب دو دانشجوی کارشناسی ارشد از کشورهای پاکستان و بنگلادش فعالیت خود در مقوله پذیرش دانشجویان بین‌المللی را آغاز کرده است.
دکتر شادمهر از جذب 21 دانشجو از مجموع 68 متقاضی خارجی تحصیل در دانشکده توانبخشی خبر داد و بیان داشت: این متقاضیان از کشورهای هند، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان، نیجریه، زامبیا و بنگلادش به این دانشکده راه یافته‌اند.
وی مجموع دانشجویان این دانشکده را حدود 420 نفر اعلام کرد و گفت: حدود 6 درصد از این تعداد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند که اگر تا پایان برنامه چهارساله به 15 درصد افزایش یابند، جهش موفقی به شمار می‌آید.
معاون بین‌الملل دانشکده توانبخشی با بیان اینکه طی چهار سال اخیر با حمایت‌های معاونت بین‌الملل دانشگاه، مجوز جذب دانشجویان خارجی در کارشناسی ارشد Clinical and Experimental Nero linguisticsو اپتومتری از کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی دریافت شده است، اظهار داشت: Clinical and Experimental Nero linguistics رشته‌ای جدید  است که برنامه آموزشی آن با حمایت مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل و با مشورت صاحب‌نظران داخلی و خارجی رشته‌های گفتاردرمانی، روان‌شناسی، زبان‌شناسی و علوم اعصاب آماده شده است.
دکتر شادمهر افزود: به منظور تعریف رشته مقطع کارشناسی ارشد اپتومتری برای دانشجویان بین‌المللی، با پشتوانه بیمارستان فارابی و طی تفاهم‌نامه‌ای با گروه اپتومتری دانشگاه شهید بهشتی، دپارتمانی جدید راه‌اندازی شد.
وی در ادامه به همکاری‌های بین‌المللی پیش روی این دانشکده اشاره کرد و گفت: حضور در کنفرانس بین‌المللی سازی آموزش عالی زمینه‌ساز ارتباط با رابط بین‌الملل دانشگاه خارکیف اوکراین شد که هم‌اکنون پیگیر گسترش این تعاملات و به نتیجه رساندن آن هستیم.
معاون بین‌الملل دانشکده توانبخشی تصریح کرد: همچنین در تعامل با اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس از طریق اسکایپ با رئیس موسسه ETH این کشور ارتباطاتی برقرار شده است.
دکتر شادمهر همچنین از انجام بررسی‌های کارشناسی توسط این دانشکده برای همکاری با تعدادی از دانشگاه‌های خارجی خبر داد و بیان داشت: دانشگاه‌های سملوایز مجارستان، ورساو لهستان، ماهیدول تایلند، قطر و موسسه ETH سوئیس در فهرست این دانشگاه‌ها قرار دارند.
وی با اشاره به پیشینه تعاملات با دانشگاه کویت نیز تصریح کرد: با تکیه‌ بر انتخاب اینجانب به عنوان رابط همکاری‌های بین‌المللی با دانشگاه‌های کویت و سفر یکی از اعضای هیأت‌علمی دانشکده به این کشور و تلاش برای ارتباط با دانشگاه کویت، پیش‌بینی راهکارهایی برای گسترش همکاری‌ها ضروری به نظر می‌رسد.
دکتر شادمهر به ظرفیت‌های خوب دانشکده توانبخشی برای جذب دانشجویان خارجی به ویژه در رشته فیزیوتراپی اشاره کرد و گفت: طبق ارزیابی‌های انجام شده اکثر دانشگاه های منطقه مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی فیزیوتراپی را نداشته و ظرفیت دانشکده توانبخشی در این باره منحصربه‌فرد است.
معاون بین‌الملل دانشکده توانبخشی با اشاره به اقدامات انجام شده برای برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای بین‌المللی، بیان داشت: برای ژانویه و فوریه 2019 پیش‌بینی برگزاری کارگاه‌هایی با حضور دو نفر از اساتید شناخته شده بین‌المللی شده است.
وی به ارائه سخنرانی اساتید بین‌المللی دانشگاه‌های سیدنی استرالیا، کنت و شفیلد هالام انگلستان در این دانشکده اشاره کرد و گفت: برای شش ماه آتی پیش‌بینی 11 سخنرانی به زبان انگلیسی توسط اساتید بین‌المللی از طریق اسکایپ شده است.
دکتر شادمهر از اختصاص فضایی تحت عنوان International Department به دانشجویان بین‌الملل این دانشکده خبر داد و به ارائه توضیحاتی در خصوص راه‌اندازی تشکلی از دانشجویان بین‌المللی و ایرانی با هدف حرکت در مسیر بین‌المللی سازی دانشگاه و افزایش تعاملات این دو گروه از دانشجویان پرداخت.
معاون بین‌الملل دانشکده توانبخشی با بیان اینکه شورای بین‌الملل دانشکده توانبخشی پیشنهاد برگزاری International Research Day را مطرح و پیگیر اجرای این برنامه هستیم، گفت: بررسی‌ها حاکی از دستاوردهای موفق این دانشکده در حوزه چاپ مقالات با همکاری اساتید بین‌المللی طی چهار سال اخیر بوده است.
وی در پایان ظرفیت‌های موجود در دانشکده توانبخشی و جایگاه دانشگاه در عرصه بین‌المللی را از جمله فرصت‌هایی دانست که این مجموعه می‌تواند با تکیه بر آن با قدرت بیشتری نسبت به جذب دانشجویان خارجی اقدام کند.
دکتر شادمهر همچنین خواستار پیش‌بینی راهکارهای جدی‌تر و سیاست‌گذاری‌های جدید به منظور رفع موانع و شناخته‌تر شدن هر چه بیشتر دانشکده توانبخشی در سطح بین‌المللی شد.
در ادامه، نقطه نظرات اعضای شورای مدیران مطرح و دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه در جمع‌بندی مباحث مطرح شده از اقدامات حوزه بین‌الملل دانشکده توانبخشی قدردانی کرد.
وی تعامل هر چه بیشتر با اعضای هیأت‌علمی در راستای برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه را ضروری دانست و افزود: شکل صحیح و کارآمد ارتباطات بین‌المللی آکادمیک با تعامل اساتید، گروه‌های آموزشی و دانشکده‌های طرفین رقم می‌خورد.
معاون بین‌الملل دانشگاه بر پشتیبانی این معاونت از فعالیت‌های بین‌المللی اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه تأکید کرد.
دکتر هادیان، رئیس دانشکده توانبخشی نیز گفت: به نظر می‌رسد در برنامه‌ریزی برای همکاری‌های بین‌المللی باید توجه بیشتری به کشورهای منطقه داشته باشیم.
وی یادآور شد: کشوری چون افغانستان نیازهای جدی در حوزه توانبخشی دارد که شاید پیش‌بینی بسته‌ای ویژه بتواند زمینه‌ساز افزایش جذب دانشجویان این کشور شود.
توضیح اینکه دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر هادیان، رئیس دانشکده توانبخشی، دکتر نیکنام، مدیر شعب بین‌الملل دانشگاه، دکتر امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر عباسی، مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر جعفریان، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه، دکتر ضیایی، دکتر اسمعیل زاده و دکتر متوسلی، معاونان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر خامی، مشاور عالی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر حسینی سده، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل، دکتر رضایی و دکتر شادمهر، معاونان بین‌الملل دانشکده‌های پزشکی و توانبخشی، دکتر همتی، مشاور اجرایی معاونت بین‌الملل دانشگاه، مهندس عبدالهی، سرپرست مدیریت شبکه و ارتباطات، انصاری پور، سرپرست مدیریت بورس‌ها و مأموریت‌های آموزشی و رسول‌زاده، مسئول حراست معاونت بین‌الملل در این نشست حضور داشتند.

خبرنگار: مهناز وحیدی

 

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی