محتوای خبری معاونت بین الملل

دانشگاه علوم پزشکی تهران در فهرست 10 پایگاه برتر برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور جای گرفت

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عنوان یکی از 10 پایگاه برتر برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در سال 97 معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دانشگاه علوم پزشکی تهران از تیرماه 1394 طی انعقاد نخستین موافقت‌نامه تخصیص و اعطای وجوه حمایتی بابت انجام طرح‌های فناورانه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همکاری در راستای جذب متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور را آغاز کرد.
برهمین اساس اوایل سال 95 دفتر ارتباط با متخصصان و دانشمندان غیرمقیم با مأموریت اصلی ایجاد پایگاه تخصصی همکاری با متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم در معاونت بین‌الملل دانشگاه ایجاد شد. 
این دفتر بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیر مقیم در دانشگاه، ترغیب، تسهیل و ایجاد انگیزه برای بازگشت دانش‌آموختگان و محققان غیرمقیم به کشور، فراهم‌سازی شرایط مناسب جهت همکاری و توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته و فراهم کردن شرایط انتقال مهارت‌ها، روش‌ها و قابلیت‌های خدماتی نوین توسط متخصصان ایرانی غیرمقیم را به عنوان اهداف خود تعریف کرد.
تسهیلات دوره‌های پسادکتری و فرصت‌های مطالعاتی، همکاری با اساتید مدعو و معین، حمایت از انجام سخنرانی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی و حمایت از فعالیت‌های فناورانه (شرکت‌های دانش‌بنیان) به عنوان زمینه‌های همکاری از سوی دفتر مذکور اعلام شد.
نخستین متخصص ایرانی غیرمقیم دانشگاه علوم پزشکی تهران اسفند ماه 94 در این مجموعه مشغول به فعالیت شد و طی سال‌های 95، 96 و 97 مجموعاً 30 متخصص در دوره‌های پسادکترا و استاد مدعو جذب شدند و یا در واحدهای زیرمجموعه دانشگاه به ارائه سخنرانی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی پرداختند.
طبق گزارش مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 95 در رتبه بیست و نهم، سال 96 در جایگاه سی‌ام و سال 97 با تغییری چشمگیر پس از دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، ستاد نانو، موسسه بین‌المللی توسعه دانش فرداي ایرانیان و دانشگاه الزهرا در رتبه ششم قرار گرفت.
برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با همکاری بیش از 90 دانشگاه، پژوهشگاه، پارک فناوری، مراکز رشد و نوآوری و شرکت دانش‌بنیان طی چهار سال گذشته زمینه بازگشت بیش از یک هزار و 200 متخصص و کارآفرین ایرانی به کشور را فراهم کرده است.
همچنین در این مدت بیش از 80 کسب و کار نوپا با حمایت پارک‌های فناوری و مراکز نوآوری در کشور راه‌اندازی شده که موجب اشتغال بیش از 2 هزار و 400 نفر به طور مستقیم شده است.
توضیح اینکه آخرین موافقت‌نامه دانشگاه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شهریور سال 97 به امضاء رسید و براساس موافقت‌نامه‌های امضاء شده، آیین‌نامه برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور به تفکیک هر سال تدوین شد که مطابق با آن فارغ‌التحصیلان صد دانشگاه و مرکز علمی اول دنیا طبق رتبه‌بندی پایگاه‌های QS و  یا Times امکان ثبت‌نام خواهند داشت.
متخصصان و محققان ایرانی غیرمقیم با ورود به سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور به آدرس http://international.bmn.ir امکان ثبت‌نام خواهند داشت و درخواست‌ها پس از بررسی اولیه در صورت برخورداری از شرایط لازم به دفتر همکاری با متخصصان و محققان ایرانی غیرمقیم واقع در مدیریت توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی معاونت بین‌الملل دانشگاه ارسال می‌شوند و براساس مقطع تحصیلی و زمینه‌های همکاری به واحدهای دانشگاه جهت اعلام نظر فرستاده خواهند شد.
پذیرش و یا عدم پذیرش متقاضیان در پروفایل آن‌ها ثبت‌ شده و در صورت موافقت واحدهای زیرمجموعه قراردادی میان متقاضی، مراکز مربوطه، استاد راهنما و معاونت بین‌الملل دانشگاه منعقد می‌شود.
خبرنگار: مهناز وحیدی
 
جهت مشاهده دستورالعمل برنامه همکاری با متخصصان و محققان ایرانی غیر مقیم اینجا کلیک کنید.
 

 

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی