محتوای خبری معاونت بین الملل

رئیس و معاون بین الملل دانشگاه با سفیر ارمنستان در ایران دیدار کردند

آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران ضمن بازدید از دانشکده‌های دندانپزشکی و پرستاری و مامایی، با دکتر کریمی، رئیس دانشگاه و دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه دیدار کرد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل در دیدار روز دوشنبه 3 دی 97 دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر رضایی، معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی، دکتر سیلانی، معاون بین‌الملل دانشکده پرستاری و مامایی و دکتر مانوکیان، مسئول میز همکاری‌های علمی ایران و ارمنستان نیز حضور داشتند.
دکتر کریمی، رئیس دانشگاه در آغاز ضمن خوش آمدگویی به سفیر ارمنستان در ایران و هیأت همراه، دانشگاه علوم پزشکی تهران را قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور معرفی کرد که پیشینه شکل‌گیری آن به بیش از 160 سال پیش مربوط می‌شود.
وی با اشاره به بازدید سفیر ارمنستان در ایران از دانشکده‌های پرستاری و مامایی و دندانپزشکی، اظهار داشت: این دو مجموعه تنها بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند و اگر فرصت بازدید از تمامی واحدهای زیرمجموعه فراهم شود با وسعت و حجم بالای فعالیت‌های علمی مواجه خواهید شد.
رئیس دانشگاه در پایان فرارسیدن سال نوی میلادی را پیشاپیش به سفیر ارمنستان در ایران تبریک گفت.
آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران نیز صحبت‌های خود را با معرفی دانشگاه پزشکی دولتی ایروان آغاز کرد را و گفت: این دانشگاه با سابقه‌ای بیش از صد سال، یک مسیر علمی و تخصصی جدی را طی کرده است و از پتانسیل لازم برای همکاری‌های علمی و آموزشی برخوردار است.
وی افزود: حدود 2 هزار دانشجوی بین‌المللی هم‌اکنون در دانشگاه پزشکی دولتی ایروان مشغول به تحصیل هستند که 200 نفر از آن‌ها ایرانی هستند.
سفیر ارمنستان در ایران بازدیدهای انجام شده از دانشکده پرستاری و مامایی و دندانپزشکی دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: خوشبختانه کشور ارمنستان نیز در حیطه فعالیت این دو دانشکده به لحاظ امکانات تکنولوژیکی و سطح علمی متخصصان در سطح بالایی قرار دارد.
وی با بیان اینکه به طور حتم دیدار کارشناسان، اساتید و متخصصان دو دانشگاه می‌تواند منجر به شناسایی نقاط مشترک همکاری شود، گفت: همچنین انجام مطالعات در زمینه فعالیت‌ها و توانمندی‌های طرفین و گردآوری اطلاعات بیشتر نیز به شناخت متقابل کمک کرده و زمینه گسترش ارتباطات را فراهم خواهد کرد.
آرتاشس تومانیان ضمن ابراز علاقه‌مندی برای توسعه تعاملات مشترک، تأکید کرد: از دیدگاه ما بهترین شکل همکاری با در نظر گرفتن منافع متقابل طرفین محقق می‌شود.
سپس دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه در قالب اسلایدهایی به معرفی دانشگاه و ارائه توضیحاتی در خصوص پیشینه آن پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح منطقه یکی از پیشرفته‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی به شمار می‌آید.
وی با اشاره به فعالیت 11 دانشکده، 16 بیمارستان آموزشی و 106 مرکز تحقیقاتی در زیرمجموعه دانشگاه تصریح کرد: بیش از 13 هزار دانشجو در این مجموعه مشغول به تحصیل هستند که 48 درصد آن‌ها را دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه حدود نیمی از دانشجویان دکترای تخصصی کشور در فیلد پزشکی را دانشگاه علوم پزشکی تهران تربیت می‌کند، تصریح کرد: این در حالی است که بیش از مرز 880 نفر از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می دهند که از 48 کشور دنیا ایران را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند.
دکتر کردی اضافه کرد: متقاضیان بین‌المللی در رشته مقاطع مختلف تحصیلی از لیسانس تا دکترای تخصصی و همچنین دوره‌های تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ در 11 دانشکده امکان تحصیل خواهند داشت.
وی به ارائه توضیحاتی در خصوص 7 بیمارستان جنرال و 9 بیمارستان تخصصی دانشگاه پرداخت و گفت: در مجموع 4 هزار و 500 تخت فعال در این بیمارستان‌ها مشغول به ارائه خدمات درمانی هستند ضمن اینکه سالانه حدود 200 هزار جراحی در این مراکز انجام می‌شود.
دکتر کردی با تأکید بر اینکه تعداد پژوهش‌های انجام شده به ویژه تحقیقات مشترک با اساتید خارجی طی سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی کرده است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران طبق گزارش نظام رتبه‌بندی QS در رنک 300-251 جهانی قرار دارد ضمن اینکه پایگاه استنادی ISC این مجموعه را در جایگاه نخست دانشگاه‌های جهان اسلام در حوزه پزشکی قرار داده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه به امضاء بیش از 150 تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی بین‌المللی اشاره کرد و بیان داشت: بیش از 50 استاد شناخته‌شده بین‌المللی به عنوان استاد مدعو با این مجموعه همکاری می‌کنند.
وی در پایان از آمادگی دانشگاه برای همکاری در زمینه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی چون برگزاری و یا اجرای مشترک دوره‌های آموزشی تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ مشترک، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، تبادل اساتید در قالب برنامه استاد مدعو و تبادل دانشجویان با دانشگاه پزشکی دولتی ایروان خبر داد.
در ادامه دکتر رضایی، معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی نیز با بیان اینکه مقوله تبادل علمی با در نظر گرفتن منافع طرفین یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه کشورها طی دو دهه اخیر بوده است، اظهار داشت: تعاملات علمی صورت گرفته در این مدت نشان داده که هر چه قدر کشورها مرزهای خود را در عرصه تحقیقات و پژوهش حذف کنند، بیشتر موفق خواهند بود.
وی به حیطه تخصصی فعالیت خود اشاره کرد و گفت: طی 10 سال گذشته 200 نوع بیماری جدید نقص ایمنی کشف شده است که بدون شک این پیشرفت حاصل همکاری‌های بین‌المللی است.
معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی در خصوص حضور در نخستین کنگره نقص ایمنی به میزبانی کشور ارمنستان گفت: این کنگره که حدود دو ماه پیش برگزار شد زمینه پیگیری جدی مقوله تبادل اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان با دانشگاه‌های ارمنستان را فراهم کرد و موجب دریافت تعداد قابل‌توجهی ایمیل از اساتید این کشور در راستای همکاری مشترک علمی شد.
دکتر رضایی همچنین از امضاء تفاهم‌نامه دانشکده پزشکی با Russian - Armenian University طی این سفر خبر داد.
وی با تأکید بر اینکه شناخت ناکافی اساتید و دانشگاه‌های دو کشور بزرگ‌ترین نقص در ارتباطات علمی آن‌ها محسوب می‌شود از رئیس دانشگاه و سفیر ارمنستان در ایران خواست امکان تعاملات بیشتر و تبادلات علمی را تسهیل کنند.  

خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی