محتوای خبری معاونت بین الملل

شورای مدیران معاونت بین‌الملل با بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه حمایت از برنامه‌های تبادل دانشجو برگزار شد

شورای مدیران معاونت بین‌الملل با بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه حمایت از برنامه‌های تبادل دانشجو و طرح پیشنهاد راه‌اندازی دفتر حمایت از تبادل دانشجو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دکتر وحید ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل در آغاز این نشست که شنبه 29 تیر 98 برپا شد، گفت: یکی از ابعاد بین‌المللی سازی ایجاد زمینه حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور است که با توجه به اهمیت این موضوع، از مدتی پیش تعریف سازوکارهایی چون تدوین آیین‌نامه حمایت از برنامه‌های تبادل دانشجو در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: بر این اساس دستورالعمل و آیین‌نامه مصوب مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به دستورالعمل گذراندن بخشی از دوران تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی رسیدیم که در آبان ماه سال 97 در هیأت رئیسه دانشگاه تصویب شده بود.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل تصریح کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی طبق دستورالعمل مذکور امکان گذراندن شش ماه از دوران تحصیل خود را در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور دارند.
دکتر ضیایی ادامه داد: معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل در صدد بسط این دستورالعمل در قالب آیین‌نامه حمایت از برنامه‌های تبادل دانشجو به دانشجویان مقاطع Undergraduate و دستیاران تخصصی و فوق تخصصی است.
وی این رویکرد را زمینه‌ساز پیشرفت سیستم آموزشی، کسب تجربه دانشجویان در محیطی جدید و آماده شدن آنها برای ورود به فعالیت‌های حرفه‌ای دانست.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل در ادامه این بحث به طرح پیشنهاد راه‌اندازی دفتر حمایت از تبادل دانشجو پرداخت و بیان داشت: فرآیندهای این دفتر که بخشی از وظایف آن اجرایی کردن آیین‌نامه حمایت از برنامه‌های تبادل دانشجو است را می‌توان به تصویب شورای هماهنگی آموزش‌های بین‌الملل رساند.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل اضافه کرد: فعالیت اصلی این دفتر ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانشجویان، اساتید و گروه‌های آموزشی است و ضمن گردآوری قوانین موجود، در خصوص روش استفاده از مقررات به گروه‌های هدف مشورت می‌دهد.
دکتر ضیایی با اشاره به اینکه اولویت کاری دفتر معرفی و برقراری ارتباط با دانشگاه‌هایی است که در رشته مورد درخواست دانشجویان فعالیت می‌کنند، بیان داشت: دفتر حمایت از برنامه‌های تبادل دانشجو در کنار تشویق دانشجویان به گذراندن بخشی از دوره خود در دانشگاه‌های دیگر تلاش می‌کند برای جذب دانشجو از کشورهای مختلف هم تسهیلاتی را فراهم کند.
وی توضیحاتی در خصوص وظایف و اختیارات پیش‌بینی شده برای این دفتر ارائه کرد و گفت: گردآوری آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های داخلی، جمع‌آوری روش‌های تبادل دانشجو در نظام‌های بین‌المللی و معرفی آنها به ذی‌نفعان، گردآوری فهرست دانشگاه‌های خارجی که در رشته مقاطع مختلف ظرفیت پذیرش کوتاه‌مدت دانشجویان را دارند، حمایت اداری از دانشجو در سطح دانشگاه برای گذراندن دوره خود در دانشگاه‌های خارجی و ارزیابی دانشگاه‌های مقصد و پیش‌نیازهای مورد نیاز از جمله این وظایف خواهد بود. 
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل افزود: پس از پذیرش، معرفی دانشجو به واحد آموزشی مربوطه طبق برنامه پیش‌بینی‌شده، پیگیری برنامه‌های آموزشی در دانشگاه و صدور گواهی اشتغال به تحصیل جهت تمدید ویزا نیز از طریق این دفتر می‌تواند انجام شود.
دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه پیش‌بینی راهکارهایی برای گذراندن بخشی از دوره آموزشی دانشجویان در دانشگاه‌های خارجی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در طول سه سال گذشته 36 دانشجوی دکترای تخصصی برای طی کردن بخشی از دوره خود به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند.
وی افزود: با تکیه بر اهمیت مقوله تبادل دانشجویان در حوزه آموزش بین‌الملل، انتظار می‌رود با در نظر گرفتن تمهیداتی، شاهد افزایش استقبال دانشجویان مقاطع مختلف از حضور در مراکز علمی خارجی باشیم.
در پایان، مقرر شد پیش‌نویس آیین‌نامه حمایت از برنامه‌های تبادل دانشجو به صورت مشترک توسط مدیریت‌های توسعه امور بین‌الملل، روابط بین‌الملل و توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی بررسی و نظرات حداکثر ظرف مدت یک ماه آینده در جلسه شورای مدیران مطرح و نهایی شود.
توضیح اینکه دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر نیکنام، مدیر شعب بین‌الملل دانشگاه، دکتر امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر عباسی، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر جعفریان، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه، دکتر ضیایی و دکتر اسماعیل‌زاده، معاونان آموزشی و دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر خامی، مشاور عالی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی، دکتر حسینی سده، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل، دکتر حاجی فرج تبریزی، سرپرست مدیریت توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی معاونت بین‌الملل و رسول‌زاده، مسئول حراست معاونت بین‌الملل در این نشست حضور داشتند.
خبر: مهناز وحیدی

 

 
مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی