محتوای خبری معاونت بین الملل

نخستین کارگاه‌های آموزشی SPSS و STATA در سال 97 ویژه دانشجویان بین‌الملل دانشگاه برگزار شد

معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل نخستین کارگاه‌های آموزشی SPSS و STATA در سال 97 را برای جمعی از دانشجویان بین‌الملل دانشگاه برگزار کرد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل هریک از کارگاه‌های مذکور در قالب دو جلسه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 19 و 20 اردیبهشت به میزبانی مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه و ساختمان اصلی پردیس بین‌الملل برپا شد.
توانمندسازی دانشجویان دانشگاه در درک مفاهیم آماری و انجام آنالیزهای آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS هدف اصلی کارگاه SPSS بود که 12 دانشجوی بین‌المللی دانشگاه در آن حضور داشتند.
این دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای عمومی و دکترای تخصصی و در دانشکده‌های پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، داروسازی، فناوری‌های نوین پزشکی و پرستاری و مامایی مشغول به تحصیل هستند.
آشنایی با مفاهیم پایه‌ای آمار، ورود داده‌ها در نرم‌افزار SPSS، انجام آمار توصیفی در نرم‌افزار مذکور با ارائه جدول، نمودار و شاخص‌های آماری و انجام آنالیزهای آماری در نرم افراز SPSS عناوین مباحث مطرح شده در این کارگاه بود.
بنابراین گزارش دکتر میر سعید یکانی نژاد و دکتر مهدی یاسری، اساتید آمار زیستی دانشگاه، تدریس کارگاه SPSS را برعهده داشتند.
همچنین در کارگاه STATA نیز آشنایی دانشجویان با یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای آنالیز آماری در دانشگاه‌های جهان و همچنین مؤسسات تحقیقات علوم پزشکی در کنار آموزش این نرم‌افزار در توصیف و تحلیل اطلاعات با تکیه بر توضیح مفاهیم آماری مورد توجه قرار گرفت.
دانشجویان شرکت‌کننده در کارگاه STATA نیز از کشورهای فلسطین، پاکستان، اتیوپی و غنا در دانشکده‌های بهداشت، داروسازی، پرستاری و مامایی و علوم تغذیه و رژیم شناسی تحصیل می‌کنند.
دکتر سید مصطفی حسینی، استاد گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشکده بهداشت در این کارگاه توانایی‌های نرم‌افزار STATA، چگونگی اطلاع از نوآوری‌ها در آن و طریقه اخذ کمک‌های تکنیکی از سایت اصلی نرم‌افزار را توضیح داد.
سپس چگونگی ایجاد یک فایل اطلاعاتی با تکیه بر مروری بر طراحی مطالعه، پرسشنامه، کدگذاری، معرفی نوع و زیرگروه‌های یک متغیر و معرفی داده‌های گمشده آموزش داده شد و بعد از انجام آنالیز توصیفی، آنالیزهای تحلیلی، برآورد میانگین و نسبت و انجام آزمون‌های مختلف پارامتری و ناپارامتریک میانگین و نسبت با این نرم‌افزار تشریح شد.
همچنین این کارگاه با آموزش نرم‌افزار در بررسی ارتباط متغیرهای کیفیت (کای دو) و بحث شرایط انجام آن و آنالیز همبستگی متغیرهای کمی و آموزش آنالیز رگرسیون دنبال شد و در پایان نیز آموزش چگونگی ایجاد گراف‌های مختلف، ویرایش و انتقال آن از نرم‌افزار STATA به سایر نرم‌افزارها چون Word برای استفاده در پایان‌نامه و مقاله و یا در نرم‌افزار PowerPoint برای گزارش‌ها و سخنرانی‌ها در دستور کار قرار گرفت.
توضیح اینکه معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل گواهی حضور در کارگاه‌های آموزشی مذکور را برای شرکت‌کنندگان صادر خواهد کرد.

خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی