محتوای خبری معاونت بین الملل

با تأکید بر اشتراک‌گذاری تجربیات علمی و توسعه تعاملات دانشگاهی

هیأت دانشگاه سانتیاگو دی کمپوستلا از توانمندی‌های دانشگاه بازدید کرد

دیدار روسای پنج دانشگاه ایرانی، دانشگاه سانتیاگو دی کمپوستلا (USC) و سفیر اسپانیا در ایران با بازدید از امکانات و توانمندی‌های دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه یافت.

گالری عکس 1

گالری عکس 2

گالری عکس 3
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران، شریف، امیرکبیر و تهران صبح سه شنبه 31 فروردین پس از امضاء تفاهم‌نامه همکاری‌های بین‌المللی در نشستی مشترک با هیأت دانشگاه سانتیاگو دی کمپوستلا و سفیر اسپانیا در ایران شرکت کردند.
این نشست با خوش آمدگویی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد، وی اظهار داشت: تفاهم‌نامه میان پنج دانشگاه ایرانی بر پایه همکاری‌های قبلی این دانشگاه‌ها در پروژه اراسموس- مرحبا منعقد شده است.
دکتر جعفریان این اقدام را فرصتی برای استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌های مذکور در راستای همکاری‌های متقابل و چند جانبه عنوان کرد.
سفیر اسپانیا در ایران نیز با اشاره به اینکه موجب افتخار است که پنج دانشگاه شاخص ایرانی و دانشگاهی معتبر از اسپانیا در این نشست فرصتی برای هم اندیشی یافته‌اند، اظهار داشت: دولت اسپانیا به گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه آموزشی و پژوهشی علاقمند است.
Eduardo Lopez Busquet تصریح کرد: دانشگاه سانتیاگو دی کمپوستلا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا است که به صورت پویا در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف اقدام به همکاری و تبادل اطلاعات و تکنولوژی با دیگر دانشگاه‌ها کرده است.
در ادامه، دکتر Juan Manuel Viaño Rey، رئیس دانشگاه سانتیاگو نیز حضور در این نشست را فرصتی برای به اشتراک‌گذاری تجربیات علمی و آموزشی طرفین و توسعه تعاملات دانشگاهی دانست.
وی با اشاره به دستاوردهای دانشگاه USC در زمینه پژوهش و تحقیقات علمی، از آمادگی برای پذیرش دانشجویان ایرانی در مقاطع کارشناسی ارشد و PhD خبر داد.
Juan Manuel Viaño Rey با ارائه توضیحاتی در خصوص بازدید هیأت دانشگاه علوم پزشکی تهران از دانشگاه USC در نوامبر سال گذشته یادآور شد: به نظر می‌رسد همکاری‌های انجام شده در پروژه اراسموس-مرحبا موفقیت‌آمیز بوده و امید داریم به توسعه تعاملات آتی بیانجامد.
معاون بین‌الملل دانشگاه سانتیاگو دی کمپوستلا نیز در قالب اسلایدهایی به معرفی این دانشگاه پرداخت و گفت: USC با قدمتی 500 ساله هم اکنون 50 دپارتمان و بیش از 20 مرکز تحقیقاتی شاخص دارد.
دکتر Almudena Hospido Quintana با بیان اینکه دانشگاه سانتیاگو تاکنون نسبت به تبادل اساتید، دانشجویان و کارکنان با 617 دانشگاه در بیش از 50 کشور جهان اقدام کرده است، گفت: USC در نظام  رتبه‌بندی جهانی شانگهای در رنک 500- 401 و همچنین در سیستم رتبه‌بندی تایمز در رتبه 600-501  قرار دارد.
وی تأکید کرد: این دانشگاه به عنوان هماهنگ‌کننده پروژه‌های اراسموس با دانشگاه‌های تهران، شریف، امیرکبیر و علوم پزشکی تهران تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک منعقد کرده است.
در بخش دوم این نشست روسای پنج دانشگاه ایرانی به معرفی مهم‌ترین فعالیت‌های خود پرداختند.
دکتر جعفریان نیز تاریخچه‌ای از آغاز به کار دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه کرد و بیان داشت: این دانشگاه هم اکنون با 11 دانشکده، 16 بیمارستان آموزشی و 92 مرکز تحقیقاتی، بیش از 13 هزار دانشجو دارد.
وی تعداد مقالات دانشگاه در فاصله سال‌های 1996 تا 2015 میلادی را 27 هزار و 851 مقاله عنوان کرد و افزود: بیش از 201 هزار بار به این مقالات استناد شده است.
دکتر جعفریان جایگاه دانشگاه در آخرین رتبه‌بندی مؤسساتی چون URAP، SIR، THE،QS،ESI  و ISC را نیز تشریح و اساتید برتر دانشگاه که در میان یک درصد دانشمندان شاخص جهانی قرار دارند را معرفی کرد.
رئیس دانشگاه یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی در سال 2013 گواهی اعتباربخشی بین‌المللی را از موسسه  ASIC دریافت کرد.
در ادامه، هیأت دانشگاه سانتیاگو دی کمپوستلا از دانشکده‌های بهداشت و پزشکی و آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه بازدید و ضمن دیدار با تعدادی از مسئولان با فعالیت‌های آن‌ها آشنا شدند.
در جریان بازدید از دانشکده پزشکی، با حضور رئیس و معاون بین‌الملل این دانشکده تفاهم‌نامه همکاری شبکه جهانی آموزش و پژوهش‌های علمی (USERN) با دانشگاه USC به امضاء رسید.
تاکنون برای شکل‌گیری این شبکه تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌هایی از کشورهای فرانسه، آلمان و اتریش منعقد شده تا گروهی متشکل از دانشمندان برتر برای انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی به صورت بین‌المللی و بین علومی گردهم آیند.
پس از بازدیدهای انجام شده، جلسه سخنرانی دکتر گنزالس، استاد دانشگاه USC با موضوع "بیماری‌های ارثی کلیوی در بزرگسالان و کودکان از تشخیص تا درمان" در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.
همچنین این گروه با حضور در مرکز طبی کودکان، در دومین مسابقه تدارکاتی جام جهانی کوچک شرکت کردند که با نتیجه 6 بر 5 بازی را به کودکان این مرکز واگذار کردند./ق
خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی