محتوای خبری معاونت پژوهشی

اولین نشست کمیته ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت برگزار شد

نشست کمیته ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت با حضور مسئول برنامه ملی ثبت وزارت بهداشت، معاون تحقیقات و فناوری، مدیر امور پژوهش و نمایندگان معاونت‌های بهداشت، درمان و حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه برگزار شد.

در اولین نشست کمیته ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت که یکشنبه 15 مهر 97 در سالن شورای معاونت تحقیقات برگزار شد، دکتر آذین نحوی جو مسئول ثبت بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کمیته، به معرفی و گزارشی از شروع به کار دبیرخانه پرداخت و در ادامه در چارچوب آیین‌نامه کمیته ثبت بیماری‌ها، تصویب فرآیندهای دبیرخانه ثبت بیماری‌ها و تفاهم‌نامه همکاری با سایر دانشگاه‌ها و مراکز، همکاری بین بخشی و توسعه زیرساخت و فعالیت‌های آتی دبیرخانه هم‌اندیشی شد.
دکتر صحراییان معاون تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه پایه‌گذار ثبت بسیاری از بیماری‌ها است، هدف کمیته ثبت را هماهنگی برای ارتقاء ثبت‌ها و حمایت از آن‌ها در دانشگاه دانست که به‌صورت یک دفتر مستقل در حیطه معاونت پژوهشی و با چارچوبی مشخص و با همکاری میان معاونت‌های مختلف درزمینهٔ پایه‌گذاری سیستم ثبت، کار خود را برای بهبود فرآیند ثبت در بسیاری از دانشگاه‌ها شروع کرده است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم تحقیقات خوبی داشته باشیم و بلکه برای آیندگان هم سرمایه بگذاریم که بتوانند از این تحقیقات استفاده کنند، توجه به مسئله ثبت‌ها مهم است. اگر صرفاً برای امروز تحقیق کنیم فقط خودمان از نتیجه آن بهره‌مند شده‌ایم. امروزه در بسیاری از کشورها وقتی به مطالعات آنان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که نسل‌های علمی متمادی برای ثبت بیماری‌ها کارکردند و گزارش‌ها و نتایج بسیار مهمی از آن‌ها بیرون آمده است و برخی از آن‌ها توانستند دانش بشری را ارتقا دهند. در مطالعات مقطعی فقط خود محقق از داده‌ها استفاده می‌کند ولی سیستم ثبت، داده‌هایی ایجاد می‌کند که نسل‌هایی از محققان از آن استفاده می‌کنند.
دکتر کاظم زنده‌دل مشاور معاونت تحقیقات و مسئول برنامه ملی ثبت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیشترین برنامه‌ها به دانشگاه از وزارتخانه به دانشگاه‌ها واگذار شد که به دلیل برخورداری از ظرفیت‌ها می‌توان با همکاری معاونت آن را توسعه داد و می‌توان از داده‌های معاونت بهداشت و سیستم اچ آی اس معاونت درمان برای تحقیقات و از واحد فناوری اطلاعات برای پایه‌ریزی سیستم ثبت در دانشگاه استفاده کرد.
با توجه ظرفیت‌های خوبی که در حوزه‌ی معاونت‌ها و دانشکده‌ها داریم می‌توانیم علاوه بر اینکه به دانشگاه خودمان سروسامان می‌دهیم به‌عنوان قطبیت ثبت برای کشور شناخته شویم و مدل موفقی از همکاری بین بخشی ایجاد کنیم و تکالیفی را برای هر بخش و نمایندگان آن تعریف کنیم تا بتوانیم حمایت‌هایی را مطالبه کنیم و کاری را برای کشور انجام دهیم. با توجه به این‌که محصول سیستم ثبت، در سبد محصولات معاونت تحقیقات قرار می‌گیرد، اولین حمایت‌طلبی از معاونت تحقیقات است.
وی افزود: در چهار سال گذشته ۸۰ برنامه ثبت در کشور راه‌اندازی شده که بالای ۲۰ درصد آن در دانشگاه ما وجود دارد.
بنا بر این است که داده‌هایی که به‌صورت مجزا در دانشگاه وجود دارد جمع‌آوری شود و شواهدی تولید شود که سیاست‌گذاران بتوانند از آن استفاده کنند. این ‌یک شبکه دانشگاهی و ملی برای موضوعات ایجاد خواهد کرد.
توضیح اینکه دومین همایش بین‌المللی ثبت بیماری‌ها 20 الی 22 آذر 97 در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد که شامل ارائه دستاوردهای برنامه‌های مختلف و کارگاه‌های آموزشی است. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت دبیرخانه همایش به آدرس www.dhrc.ir مراجعه نمایند.

خبرنگار: سیده فاطمه جوادی

کلمات کلیدی
ناصر  فرجی
تهیه کننده:

ناصر فرجی