محتوای خبری معاونت پژوهشی

ایجاد بستر همکاری های مشترک در حوزه سندرم های سالمندی با امضای تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه با دانشکده توانبخشی

نشست مشترک اعضای پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف توسعه همکاری‌ها در زمینه آموزش، پژوهش و مسئولیت اجتماعی مرتبط با سندرم های سالمندی دوشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ در محل پژوهشگاه علوم غدد برگزار و تفاهم نامه همکاری به امضای روسای دو مرکز رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در این نشست که با حضور دکتر سید احمدرضا خاتون آبادی رئیس، دکتر حمید دالوند معاون پژوهشی و دکتر سید محسن مز معاون اداری مالی دانشکده توانبخشی و روسای مراکز تحقیقاتی همسو پژوهشگاه علوم غدد و  متابولیسم برگزار شد، دکتر افشین استوار رئیس پژوهشگاه با بیان اینکه حوزه های فعالیت دو مرکز مشترک است گفت: با توجه به جمعیت رو به رشد سالمندی در کشور نیازهای برآورده نشده بسیاری در حوزه سالمندی وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت ها و اولویت های پژوهشگاه نیز بیماری ها و عوارض مرتبط با سالمندی است تصریح کرد: در همین خصوص دو مطالعه کوهورت عمدتاً سالمندی در پژوهشگاه شامل کوهورت سلامت سالمندی بوشهر که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و کوهورت بیرجند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در جریان است.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات بیماریهای صعب العلاج پژوهشگاه نیز به طور مشخص شواهد اولیه حوزه سارکوپنی را تولید می‌کند گفت: این مرکز با انجام مطالعات جمعیتی متغیرهای مربوط به سلامت عضله و استخوان را در کشور استخراج و شواهد و مستندات علمی در خصوص معیارهای بیماری سارکوپنی را در کشور بومی سازی  کرده است.

دکتر استوار همچنین به پیمایش ملی اخیر این مرکز در حوزه دیابت اشاره کرد و گفت: مطالعه دیاکر شاخص های مراقبت دیابت را در حدود ۱۳ هزار بیمار دیابتی در ایران مورد بررسی قرار داده است.

وی همچنین پیمایش ملی آیموس در کشور را که توسط مرکز تحقیقات استئوپروز این پژوهشگاه با همکاری ۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور در جریان است در تخمین شیوع استئوپروز و سارکوپنی در کشور تاثیرگذار خواند.

رئیس پژوهشگاه ادامه داد: ما در حوزه آموزش هم ماموریت ویژه‌ای داریم و به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در حوزه آموزش دیابت و استئوپروز  برنامه های آموزشی متنوعی را با همکاری وزارت بهداشت به طور مرتب برنامه ریزی می کنیم.

دکتر استوار با  اعلام آمادگی پژوهشگاه در خصوص ایجاد بستر تحقیقاتی و میزبانی از دانشجویان پژوهشگران و اساتید در پژوهشگاه گفت: مفتخریم در زمینه های آموزشی و پژوهشی و در راستای مسئولیت اجتماعی با مراکز همسو فعالیت مشترک داشته باشیم.

در ادامه این نشست صمیمی دکتر خاتون آبادی رئیس دانشکده توانبخشی با تاکید بر لزوم آشنایی مراکز همسو و همکار با ظرفیتهای یکدیگر افزود: خوشبختانه مسیر همکاری با پژوهشگاه غدد فراهم شده است و این قدم بزرگی برای شروع همکاری های دوجانبه و ارتقاء دانش و پژوهش در زمینه سالمندی در کشور است.

دکتر خاتون آبادی تصریح کرد: هرچقدر سطح آموزش در زمینه بیماری ها و عوارض دوره سالمندی افزایش پیدا کند هزینه های درمان هم کاهش می یابد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد همکاری های مشترک در زمینه طرح ها و پایان نامه های محصول محور و جامعه محور بتواند فتح باب خوبی برای استفاده مشترک از منابع و ظرفیت های مشترک دو مرکز باشد.

توضیح اینکه ، طراحی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی بنیادی کاربردی مشترک در زمینه حوزه‌های مختلف توانبخشی در اختلالات سالمندی و بیماری‌های مرتبط از جمله دیابت، استئوپروز، فریلتی در سالمندان، سارکوپنی، اختلالات حرکتی، شناختی، ادراکی، شنیداری، گفتاری، تعادلی و سقوط، تربیت نیروی انسانی متخصص از طریق تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی تخصصی و عمومی، خدمات راهنمایی، مشاوره، داوری و نظارت بر پایان نامه ها و طرح های پژوهشی،  برگزاری رویدادهای علمی مشترک، تدوین و تالیف گایدلاین های تخصصی مشترک و تبادل آنها، مشارکت در تولید محصولات دانش بنیان و تجاری سازی دستاوردهای مشترک و همچنین مشارکت در جهت ارتقای سلامت در جامعه برای گروه های هدف بیماری های دوران سالمندی از زمینه های همکاری در این تفاهم نامه هستند .

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *