محتوای خبری معاونت پژوهشی

ایران همسو با دنیا در استقرار نظام پیشگیری از شکستگی های ثانویه ناشی از پوکی استخوان

دکتر افشین استوار رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز استقرار نظام پیشگیری از شکستگی های ثانویه ناشی از پوکی استخوان در کشور را گام موثری در کاهش موارد شکستگی مجدد در بیماران مبتلا به استئوپروز، افزایش کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به استئوپروز و کاهش مرگ و میر در بیماران مبتلا به استئوپروز خواند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکي تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر افشین استوار با بیان اینکه  حدود 50 درصد از شکستگی های استئوپروتیک در بین کسانی اتفاق می افتد که سابقه ی یکبار شکستگی ناشی از پوکی استخوان داشته اند گفت: آگاهی، تشخیص و درمان پوکی استخوان که مسبب ایجاد شکستگی می باشد حتی در پیشرفته ترین کشورهای دنیا مورد غفلت قرار گرفته و تنها به درمان شکستگی اکتفا می شود.

وی ادامه داد:  از این رو با تشخیص و درمان پوکی استخوان در افراد مبتلا به شکستگی اولیه و ارائه ی خدمات پیشگیری از شکستگی ثانویه می توان از تعداد بالایی از شکستگیهای استئوپروتیک جلوگیری کرد.

دکتر استوار افزود: یکی از اقدامات مهم بین¬المللی در این زمینه راه¬اندازی خدمات جامع در قالب نظام یکپارچه پیشگیری از شکستگی (Fracture Liaison Services) می باشد که در دنیا با نام اختصاری FLS شناخته می شود.

وي با بیان این که این برنامه بمنظور شناسایی و درمان بیمارانی که به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگیهای اولیه شده اند طراحی شده و در بسیاری از کشورهای دنیا در حال اجراست گفت:  هدف از طراحی و استقرار این نظام، شناسایی موارد و اطمینان از ارزیابی عوامل خطر شکستگی و در صورت لزوم درمان مناسب پوکی استخوان در بیماران دچار شکستگی اولیه ناشی از آن می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه خاطرنشان کرد:  مطالعات متعددی نشان دهنده ی هزینه-اثر بخشی این بسته ی خدمتی می باشند لذا این بسته خدمتی توسط بسیاری از کشورها بومی سازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر استوار ادامه داد: در ایران نیز با توجه به شیوع بالای استئوپروز و نیز افزایش سن جمعیت، راه اندازی این خدمات ضروری بنظر می رسد. از این رو در برنامه ای مشترک با دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، فعالیت های مرتبط شامل تدوین گایدلاین کشوری و نیز پروتکل اجرایی راه اندازی مراکز در مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تهران آغاز شده و ضمن مرور متون مرتبط و استخراج موارد مورد نیاز، نرم افزار ثبت ارائه ی خدمات در مراکز طراحی شده است.

وی افزود: در فاز پایلوت، این برنامه در چهار مرکز در شهرهای تهران، گرگان، ساری و کاشان در حال اجراست.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گسترش این برنامه را  گام موثری در راستای کاهش بار وارده ناشی از استئوپروز و شکستگیهای ناشی از آن در کشور خواند و در خصوص همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی کشور   جهت استقرار این نظام اعلام آمادگی کرد.

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *