محتوای خبری معاونت پژوهشی

مصاحبه با دکتر کاملیا رامبد/ روز جهانی دیابت

با اصلاح روش زندگی و سبک تغذیه از بیماری دیابت فاصله بگیریم

دبیر مرکز تحقیقات دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در روز جهانی دیابت از فعالیت های کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی دیابت (1) سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم؛ دکتر کاملیا رامبد، دبیر مرکز تحقیقات دیابت و مسئول فنی کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی دیابت (1)  پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه همایش مردمی دیابت در روز جهانی دیابت مصادف با 23 آبان ماه 1394 در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص فعالیت های این کلینیک توضیحاتی را ارائه کرد.

چه فعالیت هایی در کلینیک دیابتی که شما مسئول فنی آن هستید، انجام می دهید؟
ما در این کلینیک ها به ارائه کلیه خدمات مورد نیاز بیماران دیابتی می پردازیم، همچنین در کلینیک های عمومی و تخصصی و در عین حال آزمایشگاه ها نیز تمام آزمایش هایی که بیماران دیابتی نیاز دارند را انجام می دهیم.

این ارائه خدمات به چه صورت انجام می گیرد؟
در کلینیک های عمومی پزشکانی که دوره های جامع آموزش دیابت پژوهشگاه را گذرانده اند، بیماران را ویزیت می کنند و درمان زیر نظر اساتید انجام می گیرد و در کلینیک های تخصصی نیز آنچه را که مربوط به دیابت و عوارض آن مانند مشکلات مربوط به چشم،  قلب،  کلیه،  روان پزشکی، جراحی عروق می شود، انجام می گیرد و همه همکاران ما در کلینیک های تخصصی آماده ارائه خدمات درمانی هستند خصوصا به بیمارانی که زخم پای دیابت دارند.
 
آیا تفاوتی ما بین کلینیک دیابت (1) و (2) وجود دارد؟
تقریبا تمام خدماتی که در کلینیک شماره یک ارائه می شود، در کلینیک شماره دو هم به همان صورت است، به غیر از یک سری تفاوت های جزیی که آنهم با توجه به فضای کم کلینیک یک در کلینیک دو انجام می گیرد. به عنوان مثال به دلیل فضای مناسب در کلینیک دو دستگاه اکو کاردیو گرافی در این کلینیک قرار دارد.
همچنین به دلیل وجود فضای مناسب در کلینیک یک واحد طب فیزیکی در آن کلینیک فعال است و در کلینیک دو همچین خدماتی ارئه نمی شود.

از فعالیت هایی که به مناسبت روز جهانی دیابت انجام دادید، بفرمایید.
هرساله 23 آبان برنامه هایی در راستای ارتقاء آگاهی عموم مردم انجام می دهیم. همچنین برای پزشکان نیز برنامه هایی در نظر گرفته می شود تا با دانش روز دنیا آشنایی پیدا کنند.
معمولا برای بیماران مبتلا به دیابت همایش عمومی در همه محور های مربوط به دیابت برگزار می کنیم از جمله معرفی بیماری دیابت، نحوه برخورد با این بیماری، عوارض، نحوه های خود مراقبتی، نقش ورزش در دیابت که به صورت جلسات آموزشی برای بیماران برگزار و هرسال در روز جهانی دیابت آنها را  تکرار می کنیم.
برای پزشکان نیز سمینارها و کنفرانس های آموزشی ترتیب داده شده تا بدین وسیله دانش جدید را در اختیارشان قرار داده و یک بروز رسانی سالانه را در خصوص بیماری دیابت برایشان انجام دهیم.

چندمین سال است که روز جهانی دیابت را در این مرکز برگزار می کنید؟
زمان تاسیس کلینیک ها به آذر ماه سال 88 برمی گردد که کلینیک ها به صورت رسمی آغاز به کار کردند اما پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم خیلی قبل تر بانی برگزاری این نوع همایش ها بوده است که به عقیده من پژوهشگاه غدد و مرکز تحقیقات دیابت سهم بسزایی در آموزش و اطلاع رسانی بیماری دیابت در بین افراد جامعه داشته است.

به چه دلیل  روز جهانی دیابت امسال با محوریت تغذیه مد نظر قرار گرفت؟
هرساله برنامه ها بر اساس شعار های روز جهانی دیابت تنظیم می شود، امسال نیز به دلیل اینکه فدراسیون بین المللی دیابت مسئله تغذیه را در راس مراقبت های بیماری دیابت قرار داده است، به همین دلیل ما هم سعی کردیم همایش امسال را با محوریت تغذیه برگزار کنیم تا به این وسیله به طیف گسترده سوالات بیماران در خصوص تغذیه و مصرف مکمل ها هم پاسخ دهیم و همانطور که مستحضر بودید با استقبال خوبی هم از طرف بیماران دیابتی رو برو شدیم.

آرزوی شما در روز جهانی دیابت چیست؟
در این روز خیلی آرزو ها دارم که اگر بخواهم فقط به یکی دوتا از آنها اشاره کنم می توان گفت مهم ترین آن این است که با اصلاح سبک زندگی و اطلاع رسانی های دقیق با کاهش آمار شیوع دیابت در جامعه روبرو شویم و بتوانیم خدمات خیلی بهتر و درخور بیماران دیابتی را ارائه دهیم./ق

خبر: عطیه میرزایی
تنظیم: ن. دخدار


کلمات کلیدی
تهیه کننده: