محتوای خبری معاونت پژوهشی

با حضور رئیس دانشگاه، جلسه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی برگزار شد

جلسه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه با حضور دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه به منظور گرفتن تصمیمات تخصصی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت تحقیقات و فناوری، نشست اعضای کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه شنبه 13 دی ماه 99 در سالن مدافعان سلامت ستاد علوم پزشکی تهران تشکیل شد.
در این جلسه دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر احسان شمسی گوشکی، دبیر مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه، دکتر اکبر فتوحی، مشاور رئیس دانشگاه، دکتر نیکزاد عیسی زاده، رئیس مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب، دکتر شکوفه نیک فر، مدیر امور تحقیقات و فناوری، دکتر علیرضا فیروز، عضو هیئت علمی، دکتر محمدرحیم قهستانی، مشاور حقوقی، دکتر نسرین نجات سروری و حمیده خوش ترکیب کارشناسان دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دکتر صحرائیان حضور دکتر سهراب پور به عنوان عضو جدید کمیته را اعلام کرد و افزود: بر اساس آیین نامه جدید، معاون آموزشی دانشگاه نیز به عنوان عضو کمیته اخلاق حضور خواهند داشت.

دکتر صحرائیان ادامه داد: رضایتمندی خوبی از سرعت عمل کمیته اخلاق برای صدور مجوز در بین اعضای هیئت علمی وجود دارد و با وجود حجم بسیار بالای کار، مجوزی که پس از صدور باطل شود وجود نداشته است.

در ادامه دکتر شمسی در گزارشی از عملکرد شش ماهه دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه و کمیته های سازمانی اخلاق گفت: در ساختار کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه 18 کمیته سازمانی و یک کمیته تخصصی اخلاق در پژوهش برای بحث های تخصصی، مشورتی و بررسی های کارشناسی وجود دارد.

وی افزود: در شش ماهه اول سال حدود 50 جلسه تشکیل و 2080 طرح نامه شامل طرح تحقیقاتی و پایان نامه ها مصوب شده که 481 طرح در خصوص کووید 19 بررسی و در مجموع 8 طرح توسط کمیته ها رد شد.

دکتر شمسی در خصوص نحوه عملکرد کمیته ها تصریح کرد: میانگین زمان بررسی طرح ها در کمیته های اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تهران 24 روز است که این تاخیر بیشتر به علت عدم پاسخگویی مجریان پژوهش به سوالات داوران مطالعه است.

وی اضافه کرد: در سال جاری ستاد معاونت تحقیقات هیچ طرحی را خودش بررسی نمی کند و دبیرخانه فقط به اعتراضات رسیدگی می کند، بر کارهای کمیته های سازمانی نظارت دارد و نقش مشورتی ایفا می کند.

همچنین پایش کارآزمایی های بالینی به صورت سالانه انجام می شود و به صورت رندم ضمن آموزش، مشکلات موجود را برطرف می سازد.

در ادامه جلسه، 5 طرح مطالعاتی که قبلا در کمیته تخصصی اخلاق مطرح و مورد قبول واقع نشده بودند، به دلیل اعتراض مجری به رای کمیته تخصصی، به منظور گرفتن نظر نهایی در این نشست کمیته اخلاق دانشگاه به آنها رسیدگی شد.

همچنین در راستای رسیدگی به تخلفات پژوهشی که نیاز به بررسی و اعلام نظر کمیته تخصصی دانشگاه دارد، تعدادی از شکایات بررسی شده بدون احراز تخلف پژوهشی در حضور رئیس دانشگاه مطرح و در خصوص برخی از آنها تصمیماتی اخذ شد.

دکتر صحرائیان خاطر نشان کرد: کمیته های سازمانی اخلاق اجازه رسیدگی به شکایات و تخلفات پژوهشی را ندارند و این مسائل فقط در کمیته اخلاق دانشگاه قابل بررسی است.

سیده فاطمه جوادی
تهیه کننده:

سیده فاطمه جوادی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *