محتوای خبری معاونت پژوهشی

با محوریت رضایت آگاهانه به همراه معرفی موردهای بالینی

دومین وبینار ملاحظات قانونی در طب زنان و زایمان با محوریت رضایت آگاهانه به همراه معرفی موردهای بالینی 21 مرداد 1400 برگزار شد.گروه های هدف وبینار یادشده متخصصان زنان و زایمان و پزشکی قانونی بودند. این دوره دارای 3 امتیاز بازآموزی بود.

دومین وبینار ملاحظات قانونی در طب زنان و زایمان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر(عج)، در این وبینار دکتر بتول رشیدی متخصص زنان و فلوشیپ ناباروری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر در ابتدا مقدمه ای در زمینه لزوم اخذ رضایت آگاهانه مطرح و در ادامه تاریخچه رضایت آگاهانه در سال های گذشته و در کشورهای مختلف را بیان کرد.

 سپس دکتر معینی، متخصص زنان و فلوشیپ ناباروری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان مصادیق رضایت آگاهانه در طب زنان و زایمان گفت: رضایت آگاهانه باید ضرورت انجام اقدام مورد نظر، پیامدهای عدم درمان، گزینه های درمانی در دسترس و خطرات و مزایای احتمالی گزینه های درمانی  را نیز پوشش دهد.
وی در ادامه مطالبی جامع در خصوص بیماری ها و جراحی های زنان و مامایی که نیاز به رضایت آگاهانه دارند همچون سزارین، بارداری خارج رحمی، جراحی های بستن لوله و ... را بیان و آگاهی لازم، مزایا و عوارض احتمالی و نیز روش های جایگزین آنها را تشریح کرد.

در ادامه دکتر موسوی متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد دیدگاه های مثبت و منفی به رضایت آگاهانه و انواع رضایت مشتمل بر رضایت ضمنی یا تلویحی، رضایت بیانی یا صریح را توضیح داد و گفت: برای معتبر بودن رضایت اخذ شده سه اصل باید رعایت شده باشد که شامل آشکارسازی یا ارائه اطلاعات، ظرفیت تصمیم گیری و تصمیم گیری داوطلبانه است.
همچنین در مورد ویژگی های رضایت بحث و تصریح شد که آنچه موقع نوشتن باید مد نظر باشد؛ استفاده از زبان ساده و کلمات غیر تکنیکی و اجتناب از ترمینولوژی پزشکی است.

پس از استراحتی کوتاه دکتر سعیدی نیا دکترای حقوق خصوصی و مستشار قضایی معاونت حقوقی قوه قضاییه در حوزه جنبه های قانونی و فقهی رضایت آگاهانه به ایراد سخن پرداخت و در مورد جایگاه حقوقی رضایت بیمار  و تجلی رضایت به صورت برائت و رضایت توضیح داد. همچنین خاطر نشان کرد اگر پزشک در معالجاتی که انجام می دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است مگر آنکه عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا این که قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود. همچنین توضیح داد که در صورت عدم رضایت آگاهانه، پزشک مسئول شناخته می شود. در چنین موردی شکایت بیمار آن نیست که درمان با قصور پزشکی همراه بوده، بلکه این است که اگر به وی اطلاعات کافی و جامع در مورد خطرهای درمان، عوارض دارویی یا درمان های دیگر داده می شد و از خطرهای احتمالی آگاهی پیدا می کرد این شیوۀ درمان را نمی پذیرفت.

همچنین  دکتر اخلاقی متخصص پزشکی قانونی و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران چندین کیس چالشی در زمینه مامایی همچون خانم بارداری که رضایت به زایمان طبیعی ندارد و نیز خانمی با درد زایمان که کاندید سزارین است ولی رضایت نداشته، سوالاتی را برای مخاطبین و در ادامه نیز موردهایی در حوزه ناباروری و حفظ باروری همچون خانم مجرد نامزد فریز تخمک یا انجام هیسترکتومی بدون اندیکاسیون پزشکی برای دختر با نقص ذهنی شدید بدلیل مسائل بهداشتی را مطرح کرد.
در انتها نیز دکتر قائمی متخصص زنان و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن جمع بندی مطالب تصریح کرد: این وبینار سرآغازی برای مطرح کردن مصادیق چالشی پزشکی قانونی در طب زنان و زایمان است و ضمن اطلاع رسانی از تشکیل کارگروه تخصصی پزشکی قانونی در حوزه زنان و مامایی در مرکز تحقیقات بهداشت باروری از همه شرکت کنندگان دعوت کرد که برای ارتباط با این کارگروه و مطرح کردن پرسش های خود به وب سایت مرکز به آدرس www.vrhrc.tums.ac.ir مراجعه کرده یا از طریق واتساپ با شماره تلفن 09386479918  با این کارگروه در ارتباط باشند.

زهره حیدری
تهیه کننده:

زهره حیدری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *