محتوای خبری معاونت پژوهشی

برگزاری دومین جلسه کارگروه تخصصی بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای دانشگاه در سال 98

دومين جلسه كارگروه تخصصي بسته اعتلاي اخلاق حرفه‌اي دانشگاه، به منظور ارائه گزارش از وضعيت ارائه درس اخلاق حرفه‌ای در گروه‌هاي آموزشي دانشكده‌ها با حضور نمايندگان دانشکده‌ها در مركز تحقيقات اخلاق و تاریخ پزشكي برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومي مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، اين جلسه با حضور دكتر علیرضا پارساپور، متولي بسته اعتلاي اخلاق حرفه‌اي دانشگاه، دكتر مجتبی پارسا، دبير كارگروه تخصصي بسته اعتلاي اخلاق حرفه‌اي دانشگاه، دكتر پونه سالاري، مسئول ستادي بسته اعتلاي اخلاق حرفه‌اي دانشگاه و اعضای كارگروه تخصصي اين بسته، روز سه شنبه 26 شهريور ماه 1398 در مركز تحقيقات اخلاق و تاریخ پزشكي به منظور ارائه گزارش از وضعيت ارائه درس اخلاق حرفه‌ای در گروه‌هاي آموزشي دانشكده‌ها، تشكيل شد.

در ابتداي جلسه مطابق با دستور جلسه، نمايندگان دانشكده‌هاي پزشكي، فناوري‌هاي نوين، طب ايراني، علوم تغذيه، مجازي، داروسازي، پيراپزشكي و پرستاري و مامايي گزارشي از وضعيت ارائه درس اخلاق حرفه‌ای در دانشكده خود دادند و درخصوص نحوه ارائه درس اخلاق حرفه‌ای و سرفصل‌هاي دروس ارائه شده در گروه‌هاي آموزشي مربوطه توضيحاتي بيان کردند.
در ادامه هر يك از اعضای كارگروه تخصصي بسته، ديدگاه ها و نظرات خود را  در خصوص نحوه ارائه درس اخلاق حرفه‌ای در دانشكده‌ها مطرح کردند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دكتر سالاري، به نياز جدي بازنگري كوريكولوم ها اشاره کرد و گفت: می‌توان در اين زمينه از دانشكده‌ها كمك گرفته شود، همچنين دانشكده‌ها مي‌توانند از گروه اخلاق كمك بگيرند تا برنامه مدون آموزشي براي هر رشته داشته باشيم.
دكتر پارساپور، گفت: دانشجويان مقطع PhD بايد به مباحث اخلاق در پژوهش تسلط داشته باشند و براي تحقق اين امر بايد با برگزاري جلسات مختلف در قالب كارگاه‌ها اين فرصت را در محيط‌هاي مختلف دانشگاه در دوره‌هاي متناسب با نياز‌هاي آن‌ها ايجاد کنیم.
دكتر احسان شمسي‌گوشكي، دبير كميته ملي اخلاق در پژوهش گفت: مدرسيني كه در حوزه اخلاق در دانشگاه تدريس مي‌کنند در كنار يكديگر جمع شوند و با تشكيل جلسات منظم به بحث و تبادل نظر درخصوص كيس‌هاي مختلف اخلاقي بپردازند تا به يك يكپارچگي در حوزه‌هاي مختلف اخلاق برسيم. ايشان ضمن تاكيد بر بحث اخلاق در پژوهش و اخلاق در انتشار در دوره postgraduate، به اين نكته اشاره کردند كه در حوزه اخلاق پزشكي آموزش‌هاي فني، بايد جايگزين آموزش‌هایي بر پايه نصيحت و توصيعه شود.
سپس دكتر پارسا، ضمن جمع‌بندي مباحث مطرح شده اهم مواردي كه اعلام شد را به شرح ذيل بيان کرد و مقرر شد جلسات كارگروه به منظور پيگيري و به نتيجه رسيدن موارد مطرح شده و اهداف مربوط به بسته، به طور منظم برگزار شود.
- مدرسيني كه در دانشكده ها در حوزه اخلاق تدريس مي‌کنند به گروه اخلاق پزشكي بپيوندند و كميته‌اي متشكل از مدرسان اخلاق تشكيل شود.
- بحث توانمندي مدرسان در حوزه اخلاق و ملزم و اجباري بودن يادگيري مباحث پايه و اساسي اخلاق برای اساتيد
- اصلاح كوريكولوم‌ها در بلند مدت
- برگزاري كارگاه‌هاي اخلاق در پژوهش برای دانشجويان و اجباري بودن آنها قبل از دفاع از پايان نامه
- كمك گرفتن از مدرسين گروه اخلاق برای تدريس در دانشكده‌‌ها
در پايان مقرر شد هر يك از نمايندگان گزارش وضعيت ارائه درس اخلاق حرفه‌ای را به همراه سرفصل‌هايي كه در دانشكده خود تدريس مي‌شود به صورت كتبي به دبيرخانه گزارش کنند و همچنين در اين گزارش رشته‌هايي كه نياز به ارائه درس اخلاق حرفه‌ای و يا نياز به مدرس اخلاق دارند را اعلام کنند.

خبر: مرجان ایمانی
عکس: زینب کریمی

مرجان  ایمانی‌لیل‌آبادی
تهیه کننده:

مرجان ایمانی‌لیل‌آبادی