محتوای خبری معاونت پژوهشی

برگزاری هفتمین کنفرانس ادواری آموزشی سال 98 مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی

هفتمین کنفرانس ادواری آموزشی سال 98 مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی با عنوان مطالعه هم خوانی ژنوم و اپی ژنوم(GWAS& EWAS) برگزار شد.

گالری عکس

 به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی روز چهارشنبه  24 مهر 98 هفتمین کنفرانس ادواری آموزشی سال 98 مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی با عنوان مطالعه هم خوانی ژنوم و اپی ژنوم (GWAS& EWAS) با حضور استادان و پژوهشگران در سالن دکتر فرهودی این مرکز برگزار شد.
سخنران این جلسه دکتر زهرا علیزاده، دکترای زیست پزشکی و پژوهشگر مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی بود که در ابتدا  در مورد مطالعات هم خوانی ژنوم و اهمیت آن  در ارتباط  با بیماری ها صحبت کرد و گفت: یک مطالعه هم خوانی ژنوم، رویکردی است که شامل اسکن ژنوم بسیاری از افراد برای یافتن تغییرات ژنتیکی مرتبط با یک بیماری خاص است که محققان می توانند از این اطلاعات برای توسعه راهکارهای بهتر برای تشخیص ، درمان و جلوگیری از بیماری ها استفاده کنند. دکتر علیزاده در ادامه به معرفی مطالعات هم خوانی اپی ژنوم پرداخت و از اهمیت آن و ارتباط آن با مطالعات هم خوانی ژنوم و اثر متقابل این دو مطالعه بر پی آمد بیماری ها صحبت کرد. او بیان کرد: تحقیقات جدید در چند سال گذشته با هدف بررسی بیشتر ژنوم و تغییرات طبیعی اپی ژنوم، به طور خاص درباره متیلاسیون DNA انجام شده است که این پدیده منجر به  تنظیم بیان ژن ها می شود.
 پژوهشگر مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت: با توجه به اینکه روشهای مبتنی بر NGS به زودی برای ژنتیک بالینی مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده از همین فناوری برای بررسی نشانگرهای اپی ژنتیکی نیز امکان پذیر خواهد بود و می تواند از نظر بالینی مفید باشد.  او ادامه داد:  چالش های آینده ایجاد روشهایی کم هزینه  است که  مبتنی به طراحی مطالعات مناسب، روشهای آماری و پردازش بیوانفورماتیکی داده های حاصل از این مطالعات خواهد بود و چنین مطالعاتی به ویژه می توانند در یافتن تغییرات ژنتیکی که در بیماریهای شایع و پیچیده مانند آسم، سرطان، دیابت، بیماریهای قلبی و بیماریهای روانی نقش دارند مفید باشند.
 در پایان این جلسه نیز سخنران به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد و حاضران در خصوص موضوع فوق به بحث و تبادل نظر پرداختند.

عکس و خبر: الناز واحدی

الناز واحدي
تهیه کننده:

الناز واحدي