محتوای خبری معاونت پژوهشی

ارتباط تنگاتنگ دیابت و چاقی با کبد چرب غیر الکلی

بیش از نیمی از افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی چاق و یا مبتلا به دیابت نوع 2 هستند

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه با برگزاری وبینار کبد چرب و ارتباط آن با چاقی و دیابت در روز یکشنبه 20 تیر 1400، جنبه های مختلف این بیماری و ارتباط آن با عوامل زمینه ساز متابولیکی مانند چاقی، فشارخون بالا، دیابت و دیس لیپیدمی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در بخش آغازین این وبینار، دکتر باقر لاریجانی، نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، کبد چرب را یکی از بیماری های شایع بخصوص در جوامع پیشرفته یا در حال پیشرفت و علت غایی بیماری مزمن کبدی خواند و افزود: شایعترین فرم این بیماری "کبد چرب غیرالکلی" است.
دکتر لاریجانی میزان بروز جهانی کبد چرب غیرالکلی را از 28.1  تا 52.34 به ازای هر هزار نفر در سال خواند و تصریح کرد: منطقه خاورمیانه بیشترین سهم را از میزان شیوع این بیماری در اختیار دارد.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با اذعان بر اینکه شیوع NAFLD برحسب سن و جنس متفاوت است، گفت: با افزایش سن، شیوع و شدت بیماری افزایش می یابد و شیوع این بیماری در مردان دو برابر زنان گزارش شده است.

وی خاطر نشان کرد: برطبق برآوردهای حاصل از مدلهای متارگرسیون، میزان شیوع استاندارد شده سنی NAFLD در سال 2016 در سطح ملی در بین مردان 43.1 درصد و در بین زنان 42.7 درصد برآورد شده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ بین دیابت و چاقی با NAFLD افزود: ارتباط بین دیابت نوع 2 و کبد چرب غیرالکلی بصورت دو طرفه می باشد. بعبارتی دیابت احتمال NAFLD را افزایش می دهد و کبد چرب غیرالکلی احتمال ابتلا به دیابت را تشدید می کند. بیش از نیمی از افراد مبتلا به  NAFLD چاق و یا مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. بطور کلی دیابت عامل خطر اورژانسی برای پیشرفت به سمت فیبروز، سیروز و سرطان هپاتوسلولار می باشد.

دکتر لاریجانی در ادامه به بیان برآوردهای حاصل از مطالعه جهانی بار بیماری ها در سال 2019 در خصوص سیروز و سایر بیماری های مزمن کبدی به علت NAFLDپرداخت و اظهار کرد: از لحاظ میزان بروز بیشترین میزان بروز استاندارد شده سنی در استان قزوین و کمترین در استان کهگیلویه و بویر احمد برآورد شده است و تفاوت 1.6 برابری بین بیشترین و کمترین استان در سال 2019 مشهود است.

رئیس پژوهشگاه ادامه داد:  با توجه به اپیدمی چاقی، میزان بروز سرطان ناشی از NAFLD سالیانه 9 درصد افزایش می یابد. ایشان تصریح کرد این مساله لزوم کنترل چاقی و سبک زندگی سالم را نشان میدهد.

در ادامه این وبینار نیز سخنرانی های علمی با موضوع اپیدمیولوژی، تشخیص و پیش آگهی کبد چرب، ارتباط چاقی و دیابت با کبد چرب غیرالکلی، نقش تغذیه و رژیم درمانی در کبد چرب، اثرات فاکتورهای غذایی و رژیم غذایی در کبد چرب ، درمان های دارویی متداول در کبد چرب، نقش گیاهان دارویی و مکانیسم داروهای مورد استفاده در درمان کبد چرب توسط اساتید و متخصصین برجسته کشور درحوزه های غدد، گوارش، تغذیه و علوم دارویی ارائه شد.

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *