محتوای خبری معاونت پژوهشی

تقدیر از مقام اخلاقی استاد شایسته علامه حسن‌زاده آملی (قدس سّره) در مراسم اختتامیه چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار

آئین اختتامیه «چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار» روز دوشنبه 20 دی 1400 از ساعت 9 تا 10:30 در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، آیین اختتامیه چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار  با حضور  دکتر سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور؛ دکتر غلامحسین حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و هنر،  دکتر سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و دکتر باقر لاریجانی استاد ممتاز دانشگاه علوم پژشکی تهران به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر سید محمد حسینی در این همایش با اشاره به دانشگاه اخلاق مدار گفت: عظمت اخلاق پیامبر به گونه‌ای است که خداوند از آن تجلیل و تکریم می‌کند بنابراین نگاه ما به اخلاق ابزاری نیست. همچنین نگاه ما به اخلاق برای بهره برداری دنیایی نیست، نگاه سوداگرانه، سود گرایانه، منفعت طلبانه نیست و الا در همه جای دنیا در نظام سرمایه داری هم یک سری آداب و رفتار به مجموعه‌ها و مدیران و کارکنان خود می‌آموزند که مشتری مدار باشند و با مشتری با احترام و تواضع برخورد کنند اما نگاهشان این است که مشتری را جلب کنند تا منافع آنها تأمین شود.

وی ادامه داد: در بحث اخلاق در دانشگاه باید بر سه عنصر تاکید کنیم، که مهمترین آن اعضای هیأت علمی، مسئولان دانشگاه و کارکنان دانشگاه هستند. اساتید الگوی عملی برای دانشجویان هستند اینکه صرفاً انتقال علم و دانش و معلومات باشد کافی نیست. دانشگاه در کنار آموزش علم و دانش، آموزش اخلاق و تربیت هم برای آن مهم است چرا که این دانشجویان بعدها به عنوان مسئول در خدمت جامعه خواهند بود و اگر ارزش‌های متعالی در آنها تربیت نشود، جامعه با مشکل مواجه می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم که به تقدیر از مقام اخلاقی استاد شایسته علامه حسن‌زاده آملی (قدس سّره) اختصاص داشت، دکتر باقر لاریجانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  گفت: شخصیت آیت‌الله حسن‌زاده آملی در حال شناخته شدن است، چراکه ایشان انسان گوشه‌گیر و اهل تدریس و تحقیق بودند. بحث‌ها و مطالب ایشان مباحث نظری نبود و به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد و حرفی نمی‌زد که به آن اعتقاد نداشت.

وی افزود: جامعیت وسیع آیت‌الله حسن‌زاده آملی در رشته‌های مختلف علوم به صورت دایره‌المعارفی و سطحی نبود و در بسیاری از جمله فلسفه و عرفان، هیئت قدیم و طب قدیم، تألیف و تقریر داشته است. آیت‌الله آملی در طب قدیم، قانون را تدریس می‌کرد و در برابر پیشرفت علوم جدید موضع نمی‌گرفت. شاید بتوان گفت تعداد 200 جلد کتاب و همین تعداد رساله از ایشان باقی مانده است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: آیت‌الله حسن‌زاده آملی، انسانی درون‌گرا بود و درباره خودش کار می‌کرد و معتقد بود اگر انسان رشد نکند و ارتقا پیدا نکند، بسیاری از یافته‌ها را نمی‌تواند تبیین کند. همچنین اعتقاد داشتند با سطحی‌نگری و عدم رشد نفسانی نمی‌توان پیش رفت. ایشان می‌تواند برای استادان و دانشجویان با جامعیت علمی و روش عملکردی الگو و در بسیاری مسائل راهگشا باشد.

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *