محتوای خبری معاونت پژوهشی

دکتر رضا ملک زاده: اجرای طرحهای تاثیرگذار نکته مثبت مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی است

دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی به همراه دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام خود از مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی بازدید کرد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ایمونولوژی،آسم و آلرژی روز سه شنبه 15 آبان سال جاری دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به همراه دکتر شاهین آخوندزاده ،قائم مقام خود، از مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی بازدید کردند.
در ابتدا ایشان در جلسه ای با حضور اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این مرکز در سالن استاد  دکتر فرهودی حاضر شدند و دکتر زهرا پورپاک، معاون مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی گزارشی از فعالیتهای مرکز در سه زمینه بیماریهای آسم آلرژی و سیستم ایمنی (که در چشم انداز و برنامه استراتژیک این مرکز از بدو تاسیس وجود داشته است)، ارائه داد.
دکتر پورپاک گفت: این مرکز در حیطه آموزش، پژوهش و درمان فعالیت داشته است و به  فعالیت های  چشمگیر پژوهشگران اشاره کرد. در ادامه وی به بیان مشکلات مرکز فوق  از جمله مشکلات مالی و کمبود فضای فیزیکی پرداخت.
 سپس دکتر مصطفی معین، رئیس مرکز گفت:  در این مرکز ثبات مدیریت و صمیمیت بین همکاران وجود دارد و سرمایه اصلی را در این مرکز نیروی انسانی دانست و گفت: بهترین محققان، برای گذراندن دوره خود در این مرکز درخواست می دهند. وی ادامه داد: این مرکز در ابتدای تاسیس برنامه استراتژیک داشته، که متناسب با  الویتهای ملی بوده است و به طور مداوم بازنگری می شود تا از اهداف خود فاصله نگیرد، دکتر معین بیان کرد که  در این مرکز ارتباط تنگاتنگی بین سه حلقه پژوهش، آموزشهای مبتنی بر پژوهش و ارائه خدمات منحصر به فرد در سطح ملی بوده و بسیاری از آزمون های تشخیصی برای اولین بار در ایران در این مرکز راه اندازی شده است، البته از ابتدا بودجه تخصیصی برای این مرکز کم بوده و متناسب با سطح فعالیتهای آن نیست.
وی اضافه کرد: مرکز  تحقمیقات ایمونولوژی،آسم و آلرژی ارتباط گسترده تحقیقاتی با سایر با مراکز و دانشگاه های داخلی و خارجی داشته که همراه با انعقاد تفاهم نامه و همچنین جذب دانشجویان بین الملل بوده است و در مجموع پتانسیل مرکز بسیار بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر  بالفعل شده است.
 او گفت: با توجه به اینکه علم ایمونولوژی به لحاظ پژوهش در دنیا پیشتاز است و ارتباط تنگاتنگی با سایر رشته ها دارد، توسعه این مرکز و حمایت از آن باعث می شود تا بتواند به همه رشته های بالینی و پزشکی سرویس  علمی و خدماتی بیشتری را ارائه دهد.
در ادامه دکتر ملک زاده از تلاش و کوشش این مرکز با توجه به محدودیتهای موجود تشکر کرد و گفت: با توجه به تعداد قابل توجه پژوهشگران در کشور در مقایسه با بودجه پژوهشی ، پتانسیل پژوهش در ایران سه برابر کشورهای چون مصر و ترکیه است، وی بیان کرد که توجه ویژه ای به بانکهای اطلاعاتی داشته باشید و بانکهای اطلاعاتی رو مانند گنج پرارزشی دانست و بر اهمیت آنها تاکید کرد، معاون تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت، با توجه به پتانسیهای مرکز تاسیس شرکت های دانش بنیان را پیشنهاد داد و در ادامه، نکته مثبت این مرکز انجام تحقیقات تاثیرگذار دانست که منجربه بالا بردن آگاهی جامعه می شود و  سازمان جهانی بهداشت( WHO )  نیز به این تحقیقات ،توجه ویژه ای  دارد.
 سپس دکتر آخوندزاده گفت: مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی تنها در یک بعد (بعد پژوهش) پیش نرفته است بلکه با رویکردی جامع نگر  در آموزش های عمومی و تخصصی و تربیت پژوهشگران و ارائه خدمات درمانی نیز بسیار موفق بوده است، اما به دلیل کمبود بودجه  در 15 سال گذشته از نظر زیرساخت تجهیزاتی پیشرفت چشمگیری نداشته است و به کمبود بودجه مرکز  تاکید کرد.
در پایان دکتر ملک زاده و دکتر آخوندزاده  از امکانات و آزمایشگاه های مرکز بازدید کردند و از نزدیک با فعالیتها و مشکلات این مرکز آشنا شدند.
خبر و عکس: الناز واحدی

الناز واحدي
تهیه کننده:

الناز واحدي