محتوای خبری معاونت پژوهشی

مصاحبه با رضا ابراهیمی، دارنده مدال طلا حیطه تفکر علمی در علوم پایه چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان

رضا ابراهیمی برگزاری کلاس های آمادگی برای المپیاد، هماهنگی با منتورها و در اختیار قرار دادن فضایی ساکت و آرام برای گفتگویی علمی و سازنده در مرکز رشد استعدادهای درخشان را بسیار خوب ارزیابی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز رشد استعدادهای درخشان، گفت و گو با رضا ابراهیمی، دارنده مدال طلا حیطه تفکر علمی در علوم پایه چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان:

 

ضمن تبریک برای کسب مدال طلا، لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بنده رضا ابراهیمی، دانشجوی ترم ۵ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم.

 

لطفا به دانشجویان علاقه مند به حیطه  کارآفرینی توضیحاتی در خصوص این حیطه بدهید؟

هدف از حیطه تفکر علمی در علوم پایه، تربیت یک محقق است. در این حیطه شما ضمن آشنایی با مهارت هایی همچون فرضیه سازی، تحلیل داده ها و طراحی مطالعه و... با مراحل تولید علم آشنا می شوید.

 

چه شد که وارد مسیر المپیاد شدید؟

از ابتدا که وارد دانشگاه شدم دغدغه انجام کار خارج از کوریکولوم را داشتم. وقتی فراغت و اطمینان نسبی از درس های معمول دانشگاه پیدا کردم، تصمیم به شرکت در المپیاد و تجربه فضای آن را گرفتم.

این حیطه تا حدودی با مقطع من که علوم پایه بود مرتبط بود و ضمنا برخلاف حیطه هایی چون آموزش پزشکی و مدیریت نظام سلامت و... ، نیاز به مطالعه و به خاطر سپردن مطالب نبود و بیشتر فراگیری مهارت، مد نظر بود.

 

از تجربه ی خود در آزمون انفرادی و گروهی بگویید، در کدام آزمون موفق تر بودید و چرا؟

من در آزمون انفرادی موفق تر عمل کردم زیرا فرصت بیشتری برای آن گذاشتم و هدف اصلی من بود. هر چند اگر در مرحله دوم آزمون گروهی چند اشتباه کوچک از ما سر نمیزد، شانس مدال داشتیم اما در نهایت به دیپلم افتخار بسنده کردیم.

 

فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیه ای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟

فرآیند المپیاد در مجموع منظم بود و از تمام دست اندرکاران برگزاری آن تشکر میکنم. اعلام نمرات افراد در مرحله نخست و تاثیر نمره آزمون انفرادی در آزمون گروهی، دو تغییر جدید در المپیاد امسال بود که البته به نظر شخص بنده چندان مناسب و کارگشا نبودند.

 

همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟

ابتدا تصور میکردم با شرکت در المپیاد وضعیت درسی ام افت کند اما در حقیقت نسبت به ترم های پیش پیشرفت کردم و المپیاد با دید وسیعی که به من داد باعث شد در دروس معمول دانشگاه هم عملکرد بسیار بهتری داشته باشم.

 

کلاس های آمادگی برای المپیاد مرکز رشد استعدادهای درخشان و منتورهای همراه را چگونه ارزیابی می کنید؟

کلاس هایی که در فرایند المپیاد در مرکز رشد استعداد های درخشان داشتم بسیار دلچسب و کمک کننده بودند. حقیقتا هر موقع نیاز به کلاس داشتیم، مرکز با در اختیار گذاشتن فضایی ساکت و آرام زمینه گفتگویی علمی و سازنده را با هم گروهی های خوبم فراهم می کرد. در این مسیر از منتور های باتجربه ای بهره بردم که بدون رهنمود های آن ها کسب این مهم برایم امکان پذیر نبود.

 

آیا شرکت در المپیاد را به دیگر دانشجویان توصیه می کنید؟

بله صد در صد. با توجه به اینکه همه دانشجویان دانشگاه ما با استعداد هستند و شرایط هم برای شرکت کاملا مهیا است، تجربه حال و هوای المپیاد خالی از لطف نیست.

 

به علاقه مندان به شرکت در این حیطه  چه توصیه های ویژه ای برای مدیریت زمان و مطالعه منابع دارید؟

تنها راه موفقیت در این المپیاد یادگیری مهارت های مورد نیاز از طریق خواندن مقالات متعدد است تا با طرز فکر یک پژوهشگر آشنا شوند.

 

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

از تمام عوامل برگزاری المپیاد و نیز مرکز رشد استعداد های درخشان دانشگاه کمال تشکر را دارم و برای همه دانشجویان آرزوی موفقیت می کنم.

مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *