محتوای خبری معاونت پژوهشی

نشست تخصصی اعضای کمیسیون جهانی چاقی لنست با هدف هم‌اندیشی با صاحب‌نظران ایرانی

صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف سلامت و سیاست‌گذاری از وزارت بهداشت، مجلس، قوه قضاییه، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و محیط‌زیست برای بررسی موانع اجرای سیاست‌های در حال تدوین کمیسیون چاقی لنست در محل پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ گردهم آمدند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم  در آیین آغاز این نشست تخصصی که روز سه شنبه 18 مهر 96 برگزار شد، دکتر باقر لاریجانی نائب رئیس کمیته بیماری‌های غیرواگیر کشور و عضو کمیسیون جهانی چاقی لنست گفت: متأسفانه بالغ‌بر 30 درصد بزرگ‌سالان در منطقه خاورمیانه از چاقی رنج می‌برند و تحقیقات نشان داده است که میزان شیوع چاقی در کشورهای نفت‌خیز  پردرآمد بالاست که در رأس آن کشور قطر قرار دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: در ایران و در خاورمیانه، بیماری‌های دیابت،  قلبی عروقی و سرطان علل اصلی مرگ‌ومیر را تشکیل می‌دهند.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما بیماری‌های ایسکمیک قلبی و سکته مغزی از عواقب مرگبار چاقی هستند.
دکتر لاریجانی افزود: نرخ ناتوانی ناشی از بیماری‌های غیر واگیر  در دو دهه گذشته در ایران به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است به‌نحوی‌که میزان شیوع چاقی در مردان وزنان اکثر مناطق بیشتر مخصوص در نواحی شمال، شمال غربی و مرکز  به‌طور چشمگیری در دو دهه اخیر افزایش پیداکرده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه  چاقی بسیار پرهزینه است و موجب ایجاد هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی بالایی می‌شود تأکید کرد درصورتی‌که از رشد چشمگیر این بیماری جلوگیری نشود بهره‌وری کشور  به‌شدت تقلیل می‌یابد.
عضو کمیسیون جهانی لنست خاطرنشان کرد:  اپیدمی چاقی بدون تدوین یک برنامه استراتژیک جامع جهانی ، تحقق همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت دولت‌ها تغییر نخواهد کرد.
دکتر لاریجانی با اشاره به مأموریت کمیسیون جهانی  چاقی لنست گفت:  چاقی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام‌های سلامت در جهان است که گروه‌ها و مجامع مختلف بین‌المللی در حال مطالعه و تلاش جهت مدیریت این مشکل در سطوح مختلف جمعیتی، بالینی، سیاست‌گذاری و غیره هستند.
نائب رئیس کمیته بیماری‌های غیر واگیر کشور  اظهار داشت: ازجمله مجامع بین‌المللی که در این زمینه فعالیت‌های ارزشمندی را سازمان‌دهی نموده است کمیسیون چاقی لنست است که متشکل از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف سلامت و سیاست‌گذاری از کشورهای مختلف بوده و با دیدگاهی نوین در سطح جهانی به بررسی ریشه‌ای آن دسته از عوامل زمینه‌ساز چاقی که ارتباط تنگاتنگی با سوءتغذیه و گرمایش کره زمین‌دارند پرداخته است.
دکتر لاریجانی استراتژی‌های عمده‌ای که توسط دولت ایران برای مبارزه با معضل چاقی  تدوین‌شده است را شامل  مبارزه با بازاریابی مواد غذایی ناسالم ، بهبود کیفیت و در دسترس بودن مواد غذایی سالم در مدارس و مکان‌های عمومی، وضع مالیات بر کالاهای پرکالری، استفاده از رسانه‌های جمعی برای ترویج فعالیت‌های بدنی و رژیم غذایی سالم و ترویج مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای تشویق صنایع غذایی به تولید محصولات سالم خواند و گفت: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به‌عنوان مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی تعهداتی را درزمینهٔ آموزش و پژوهش جهت ترویج استفاده از غذاهای سالم و مبارزه با بازاریابی محصولات غذایی ناسالم در دستور کار خود دارد.
معاون آموزش وزارت بهداشت همچنین گفت:  نظر به یکپارچگی سیستم آموزش و ارائه خدمات سلامت در وزارت بهداشت  توانمندسازی دانشجویان و اعضای هیات  علمی در برابر چاقی نیز  می‌تواند به‌طور مؤثر بخشی از  سیاست‌های بهداشتی وزارت بهداشت باشد  به‌نحوی‌که  مقرر است حداقل 30 ساعت آموزش در رابطه با چاقی (شامل مشاوره تغذیه و رژیم غذایی) در برنامه درسی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های پزشکی گنجانده شود.
وی در ادامه افزود: لازم است با توجه به  مداخلات و روش‌های جدید پزشکی در درمان چاقی در برنامه درسی مربوط به دوره‌های تخصص و فوق تخصص مانند جراحی و غدد درون‌ریز تجدیدنظر شود و تکنیک های مدیریت نوین چاقی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی معرفی و گسترش یابند.
دکتر لاریجانی با اشاره به ارتباطی که بین چاقی، سو تغذیه  و تغییرات آب و هوایی وجود دارد خاطرنشان کرد: بسیاری از اقدامات در برابر چاقی (مانند کاهش استفاده از وسایل نقلیه موتوری) همچنین می‌تواند به‌طور مؤثری آلودگی هوا و گرم شدن زمین را کاهش دهد.
دکتر لاریجانی گفت: مجله پزشکی بین‌المللی The Lancet با همکاری فدراسیون جهانی چاقی، دانشگاه اوکلند و دانشگاه جورج واشنگتن درصدد است تا درک جدیدی از دستگاه‌های اساسی هدایت‌کننده چاقی را ایجاد کند تا بتواند از طریق آن سیاست‌ها و رویکردهای نوآورانه جهانی را برای کاهش معضل چاقی ارائه کند.
ایشان با اشاره به اینکه ایران تنها کشور منطقه عضو این کمیسیون است گفت: در همین رابطه این کمیسیون متشکل  از 26 نفر از  صاحب‌نظران حوزه چاقی از کشورهای مختلف جهان تشکیل‌شده است تا با برگزاری سلسله کارگاه‌هایی در ایالات‌متحده آمریکا، انگلستان، اتریش، ایران، چین و هندوستان نظرات و پیشنهادهای اساتید و سیاست‌گذاران کشورهای مختلف را که بیانگر دیدگاه‌های منطقه‌ای است در قالب مجموعه‌ای مستند منتشر و در اختیار سیاست‌گذاران جهانی و منطقه‌ای قرار دهند و به همین منظور پروفسور Boyd Swinnurn استاد تغذیه و بهداشت جهانی دانشگاه اوکلند ونایب رییس کمیسیون چاقی لانست در ایران حضور دارند.

 

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور